Ticker 1

Prijelomna vijest

Ticker 2

StoryEditor

SELFIE Napuljski 'reality' iz 'selfie' vizure

Piše Marko Njegić
17. prosinca 2019. - 18:14
Selfie

Pametnim telefonima već se snimaju igrani filmovi, poput "Tangerine" Seana Bakera i "Unsane" Stevena Soderbergha. Kod dokumentarnih filmova se, međutim, još uvijek uglavnom preferira digitalna kamera. Naravno, posljednjih godina bilo je i tu primjera pa je, recimo, iPhoneom ovjekovječeno nekoliko scena oskarovskog dokumentarca "Potraga za Sugarmanom" Malika Bendjelloula.

No, nakon ovogodišnjeg "Selfieja" Agostina Ferrentea ("Intervista a mia madre"), premijerno prikazanog na Berlinaleu i nominiranog za EU Oscara, dokumentarci bi se mogli sve više snimati smartphoneom. Ferrenteov doks snimljen je u cijelosti mobitelom (ne računajući nekoliko kadrova s nadzorne kamere), i to u formi popularnog "selfie" izričaja, kako i sugerira njegov naslov.

"Uzmi mobitel, možeš li se snimati? Kadriraj se kako hoćeš...", slušamo upute redatelja jednom od dvojice glavnih aktera dokumentarca. Oni, napuljski tinejdžeri Pietro Orlando i Alessandro Antonelli, kreditirani su kao direktori fotografije filma koji je krenuo u redovnu kinodistribuciju poslije premijere na FMFS-u.

Momci bilježe svoju svakodnevicu nakon smrti prijatelja Davidea Bifolca, stradalog 16-godišnjaka. Nesretnika su karabinjeri greškom zamijenili za kriminalca u bijegu i napucali dok je vozio motocikl. "Oduzeli su mu život bez razloga", drže Pietro i Alessandro.

Redatelj preko njih dvojice želi sagledati "tragediju u krupnom planu" s obzirom da je slučajno (?) ubojstvo nesretnog Davidea potreslo i podijelilo stanovnike zloglasne napuljske četvrti Traiano gdje je droga dostupna skoro na svakom koraku. Snimljeni, tj. smontirani materijal dojmljiv je kolažni dokument jedne adolescencije sa snažnim društvenim podtekstom, svojevrsna (re)interpretacija stvarnosti dvojice mladića i lokalne zajednice.

Videozapis je kronicirao dosta toga škakljivoga, redom policijsko nasilje i organizirani kriminal, jer Pietro smatra da gledatelje ne bi smjeli poštedjeti ružnoće njihova susjedstva, za razliku od Alessandra, zagovaratelja "lijepih dijelova". "Tip je opalio namjerno", veli jedan lokalac za policajca, što sugerira stereotipne predrasude pripadnika zakona prema mladim žiteljima Traiana u kojima vide kriminalce i slične članove podzemnog svijeta Gomorre.

Opet, Pietro priznaje da je pokušao kao diler, ali shvatio nije to za njega. "Konkurencija je strašnija od policije i ubiju te. Ako te policija uhvati, završiš u zatvoru", objašnjava nam se. Kasnije ćemo doći do jednog dilera koji, okrenut leđima, opisuje kako dilanje funkcionira. Tu su i neke scene u stilu "Gomorre" s "wanna be" gangsterima, "buntovnicima bez razloga".

"Makni se, Spielberg, okini selfie", govore oni, pokazuju pištolje i pucaju u zrak. I Alessandro im se pridružuje u pucanju u prizoru koji pokazuje koliko je lako potencijalno skliznuti na tamnu stranu i postati dio nove generacije kriminalaca. Na to se nadovezuje videointervju s 12-godišnjim momčićima koji traže cigaretu, ako ne i scena s klincima u igri plastičnim pištoljima.

Čini se da napuljski muškarci od malih nogu mogu biti na korak do kriminala. "Vi ste likovi, ja snimam film", otkriva Pietro 12-godišnjacima. "Mogu vas izbaciti iz filma". Koliko je toga (i koga) redatelj na kraju izbacio iz "Selfieja", budući da film traje samo 75 minuta, nije poznato.

Ipak, u sat i kvarat uspio je zaokružiti sliku, posebice kad se uzmu u razmatranje i prizori s "kardashianskim" tinejdžericama koje priznaju da ne vole živjeti ovdje, ali i nonšalantno kažu da bi čekale budućeg muža ako bi otišao u zatvor na deset godina. "Selfie" je prilično pesmističan dokumentarac, no lako se gleda zbog doze dobrodošlog humora.

"Teško je držati mobitel, umorim se, mogu li promijeniti ruku", u jednom od obraćanja publici kukaju naši Spielberzi, sve više se uživljavajući i u posao snimatelja i u uloge glavnih glumaca svog filma, utjelovljujući "selfie" generaciju. Konstantnim obraćanjem publici Pietro i Alessadro ostvaruju "kontakt": gledatelj se povezuje s mladićima i zanemaruje povremene "fake" momente u pretežnoj autentičnosti napuljskog "realityja" iz vizure "selfieja".

#CINEMARK

Izdvojeno