StoryEditorOCM
DubrovnikMUP-ova ESKADRILA |

MEDICINSKI LETOVI HELIKOPTEROM ČESTO SU JEDINI SPAS Polijeću 5 minuta od poziva, a slijeću gdje god je potrebno

Piše napisao i snimio: Ahmet KALAJDŽIĆ
28. kolovoza 2021. - 17:06

I ove godine helikopter MUP-a stacioniran u Zračlnoj luci Dubrovnik obavlja medicinske letove diljem Dubrovačko-neretvanske županije, spašavajući živote domaćima i turistima, posebno u ljetnoj sezoni.

U rijetkim trenucima predaha popričali smo sa šefom pilota Zrakoplovne jedinice MUP-a RH Alenom Sambolecom (48) koji je u policiji već 30 godina.

image
Helikopter 135 na pisti Zračne luke Dubrovnik
Ahmet KalajdŽiĆ

Nakon prve dvije godine u specijalnim postrojbama MUP-a, upućen je na studij aeronautike u Zagrebu. Profesionalnu dozvolu pilota helikoptera posjeduje od 1999. i otad leti na svim tipovima helikoptera u floti MUP RH: AW139, Airbus EC135, Bell 212 i Bell 206. Instruktor letenja je na tri od četiri tipa letjelice, a uz dužnost šefa pilota je i operativni pilot.

Let u roku 5 minuta

Tijekom sezone Ravnateljstvo policije osniva i poseban stožer u Zadruodakle koordiniraju letove helikoptera iznad hrvatskih prometnica, duž obale i otoka. Kod medicinskih letova standard polijetanja je unutar 5 minuta od poziva. Zapovjedna linija je takva da dubrovačka i splitska prijavno-dojavna jedinica Zavoda za hitnu medicinu u koordinaciji odlučuju hoće li i gdje uputiti helikopter, o čemu se izvještavaju nadležbe u MUP-u:

-Po dobivenom pozivu na zadaću krećemo u prosjeku za 3 do 4 minute jer je svaki minut zlata vrijedan. Takve su mogućnosti helikoptera EC135 i sve je u službi ispunjenja "pravila zlatnog sata" za pomoć unesrećenom. Pacijente vozimo u KBC Split i Opću bolnicu Dubrovnik koje su, zapravo, jednako udaljene od većine lokacija slijetanja. Dio je bliže Splitu, kao npr. dolina Neretve ili vrha Pelješca i Blato, tako da "granične" slučajeve češće vozimo u Split koji je ipak KBC, a manje složene slučajeve u Opću bolnicu Dubrovnik- priča Sambolec.

image
Šef pilota Zrakoplovne jedinice MUP RH Alen Sambolec pred poletanje
Ahmet KalajdŽiĆ

- Sastav helikopterske posade je strogo propisan: jedan ili dva pilota, obvezno liječnik i medicinski tehničar. Po dolasku na mjesto događaja, liječnik iz helikoptera u konzultaciji s liječnikom na mjestu preuzimanja pacijenta, odlučuje gdje se vozi pacijent. Odlučujuća je hitnost, kao npr. prošlog tjedna u Pomeni gdje se dogodio pad djeteta s bicikla i posljedični udar u jetru. Sumnjalo se na unutarnje krvarenje, KBC Split je udaljen 42 minute a 20 čvorova zapadnog vjetra daje dodatnih 10 minuta leta te smo za samo 18 minuta stigli do Medareva. Iako je u tom trenutku možda bilo bolje dijete voziti u Split, zbog hitnosti i spašavanja djetetova života, liječnica je odlučila da se leti za Dubrovnik.

Sigurni Jadran

MUP je u prvom tjednu kolovoza imao 18 intervencija, tjedan prije 16. Među rekordne 34 intervencije u dva tjedna bilo je srčanih i moždanih udara, padova i lomova te ozljeda lica, slučaj dekompresije ronioca- Šveđanke na Korčuli: tri dana zaredom je ronila do 26 m dubine, da bi se treći dan pojavili simptomi dekompresijske bolesti. Let 9. kolovoza je spasio život francuskom dječaku kojeg su doslovce u zadnji tren dovezli s Korčule u KBC Split, a stradao je roneći s ocem u Trstenom. No, otac je izgubio život:

image
Šef pilota Zrakoplovne jedinice MUP RH Alen Sambolec
Ahmet KalajdŽiĆ

-U Pomeni smo dan ranije ukrcali državljanku Jordana koja je na jahti zadobila lom ruke i ozljede lica. Ne znajući da imamo helikoptersku službu, vlasnik jahte je čak htio unajmiti i platiti helikopter. Zanimljivo, taj smo tjedan prevezli više inozemnih pacijenata, a Republika Hrvatska time šalje poruku stranim turistima da se na našoj obali i otocima mogu osjećati sigurno. Špica je sezone i ozljede su, možemo reći, kolateral. Do lipnja smo prevozili uglavnom domaće ljude, a od 1. srpnja primjetan je porast broja stranih turista. Kad sam kao dežurni pilot zadnjeg tjedna lipnja bio na Čilipima, spasili smo život desetogodišnjakinji iz Makedonije koja je na Saplunari skočila na elisu jahte: isjekla ju je po rukama i nogama, a imala je jake bolove u trbuhu i bila blijeda. Liječnica je sumnjala na unutarnje krvarenje, ali smo je 35 minuta od nesreće s Gruja uspjeli dovesti u KBC Split. Neće imati nikakvih ozbiljnijih posljedica, a spašena joj je i ruka, koju su kirurzi u Splitu operativnim zahvatom vratili u prvotno stanje. Samo ovom jednom intervencijom na Mljetu, kao i spašavanjem života dječaka kojeg je prije dvije godine ugrizao poskok na Pelješcu, isplatili su se sav cjelogodišnji trud i ulaganja Iako se nekad čini da su neke ozljede blaže, zapravo je svaka druga intervencija ozbiljno spašavanje života. Posebno na otoku.

image
Kabina helikoptera EC135
Ahmet KalajdŽiĆ

Značaj iskustva

Sambolec kaže da piloti ne pitaju razlog prijevoza:- Naše je da letimo! Dogodi se da pritom zaprašimo cijelo mjesto prašinom, kao nedavno u Orebiću koji nema betonski heliodrom. Stoga smo s vatrogascima dogovorili da šmrkovima poliju barem pola terena kako se ne bi dizala prašina i ugrozila sigurnost leta. To smeta i mještanima. Naš glavni izazov je meteo-situacija, kada kapetan letjelice odlučuje može li let obaviti ili ne. Stoga ovdje šaljemo naše najiskusnije pilote. Naši piloti u prosjeku imaju oko 3000 sati letenja na helikopterima, što u praksi znači 5 do 10 godina iskustva profesionalnog letenja na helikopteru, da bi se uopće pristupilo ovome poslu.

Letjelica Airbus EC135 je dizajnirana za ovakve zadaće, a jednako je kvalitetna i za policijske. U ekonomskom smislu je najbolja za ovaj posao, odlikuju je brzi start, brzina leta, dva moćna motora i mali radijus rotora, zbog kojih mogu sletjeti doslovce u svako dvorište. Policijski piloti posjeduju civilne EASA dozvole, prolaze rigorozne godišnje simulatorske treninge i provjere. Naša je dužnost letjeti, a ovdje smo došli svojim znanjem, iskustvom i letjelicama pomoći hrvatskim građanima i turistima.

Srušili rekord

Sambolec ističe da Zrakoplovna jedinica MUP-a RH zadnjih nekoliko godina djeluje kod nadzora cestovnog prometa i državne granice, potraga i spašavanja, što predstavlja dodatni izazov za ljudske resurse i tehniku. Godine 2018. su imali 141 intervenciju, 2019. već 161, a 2020. "samo" 126 intervencija. Ove su godine, od 15.travnja do 9.kolovoza već srušili rekord i načinili 134 intervencije spašavajući živote.

Od Lastova do Prevlake

Po potrebi, leti se na Lastovo (u samo mjesto i na Uble), na Pelješac (Orebić, Lovište, Trpanj, Janjina i Ston), Mljet (Pomena i Gruj), Korčulu (Blato i Korčula), te u dolinu Neretve (Metković, Opuzen i Ploče).

U dubrovačkom dijelu županije mjesta za slijetanje su Banići, Prevlaka, otoci Šipan, Koločep... ali po potrebi se improvizira i slijeće na bilo koje nogometno igralište, livadu, mul i prikladna mjesta.

06. svibanj 2024 01:48