Tijekom proteklih nekoliko mjeseci, australska vojska se rješavala svoje relativno nove, ali povučene flote problematičnih taktičkih transportnih helikoptera NHIndustries (NATO Helicopter Industries - tvrtka koja se bavi proizvodnjom helikoptera, op.a.) NH-90 (TTH - Tactical Transport Helicopter) namjernim uništavanjem i doslovno zakopavanjem ostataka letjelica. No, u tu se priču uplela Ukrajina svojim službenim zahtjevom za donacijom svih helikoptera koji su još preostali.
Izvješća da je Australska vojska rashodovala svoje problematične taktičke transportne helikoptere NH-90 potvrdio je za The War Zone izvor blisko upoznat s tekućim procesom uništenja jedne od najmodernijih i najskupljih zapadnih vojnih helikopterskih flota u službi izvan Sjedinjenih Država ili Europe. Informacija izvora u međuvremenu je potkrijepljena izvješćima drugih medija. Izvor je stranici također na uvid dao fotografije i video zapise najmanje šest već uništenih NH-90.
Informaciju o rješavanju letjelica dodatno je potvrdilo australsko Ministarstvo obrane, koje je odgovorilo na zahtjeve medija standardiziranom izjavom. "Surađujemo s Airbus Australia Pacific i NATO Helicopter Industries (NHIndustries) na prikupljanju ključnih rezervnih dijelova iz MRH-90 (australska oznaka za NH-90) flote za korištenje drugim operaterima NH-90. Ministarstvo će se riješiti preostalih konstrukcija i sustava zrakoplova na ekološki prihvatljiv i isplativ način", prenosi Jutarnji list.
Namjerno uništenje čitave flote letjelica, vrijedne milijarde dolara, nije standardna operativna procedura australskih obrambenih snaga, iako postoji jedan raniji presedan. Australska vojska tradicionalno pohranjuje povučene zrakoplove, kao što su nedavno iz službe povučeni F/A-18A/B+ "klasični" Hornet i starija flota C-130H Hercules, u skladište koje održavaju ugovorni podizvođači dok se ne pronađu i odobre kupci preko Ureda za izvoz Australskih obrambenih snaga (Australian Defense Force Export Office), što je australski ekvivalent Agencije za obrambenu i sigurnosnu suradnju američkog State Departmenta.
Ipak, kada je u pitanju još uvijek relativno novi NH-90 TTH, Australske obrambene snage zauzele su puno radikalniji pristup. Odluka Australskih obrambenih snaga da demontiraju i unište svoju flotu taktičkih transportnih helikoptera NH-90 uslijedila je neposredno nakon niza incidenata tijekom leta i operativnih incidenata, koji su kulminirali smrću četiri člana posade NH-90 tijekom noćne vježbe potpore zrakoplovstvu za specijalne operacije s elitnom 160. pukovnijom zrakoplovstva za specijalne operacije američke vojske iznad Velikog koralnog grebena krajem srpnja 2023. godine.
Odluka o rashodovanju cijele flote NH-90 australske vojske donesena je na vladinoj razini, prije objave trajnog prizemljenja flote 29. rujna prošle godine, od strane australskog ministra obrane Richarda Marlesa. Gubitak tri letjelice i i pogibija četiri člana posade između 2020. i 2023. bili su kap koja je prelila čašu za Australske obrambene snage, koje su formalno izgubile strpljenje s NH-90 2021. nakon gotovo 14 godina iznimno niske mogućnosti korištenja, stalnih prizemljenja helikoptera, golemog prekoračenja troškova i ozbiljnih tehničkih problema. Brojni i kombinirani problemi s NH-90 konačno su rezultirali odlukom da se ovaj helikopter do prosinca 2024. zamijeni novim UH-60M Black Hawk.
Održivost i tehnički problemi NH-90 bili su dodatno pogoršani već i značajnim nedostacima u dizajnu. Od podova koji bi se deformirali pod težinom vojnika u punoj ratnoj spremi do nemogućnosti upravljanja topovima na vratima dok se posada ukrcava ili iskrcava kroz vrata primarnog teretnog prostora, porazilo je sve napore Australskih obrambenih snaga da od NH-90 učine borbeno rasporediv helikopter.
"Donijeli smo ispravnu odluku da odmah prizemljimo flotu MRH-90 nakon tragične nesreće u Queenslandu i donijeli smo odluku da ih zamijenimo helikopterima Black Hawk. Odmah smo započeli strategiju zbrinjavanja MRH-90. Taj prvi korak bio je kontaktiranje drugih korisnika helikoptera da se ustanovi je li netko zainteresiran za kupnju letjelice. Nije bilo interesa", rekao je australski ministar obrambene industrije Pat Conroy na tiskovnoj konferenciji u Canberri 16. siječnja.
"Drugo, tada smo surađivali s Airbusom kako bismo vidjeli ima li potencijalnih novih kupaca zainteresiranih za kupnju letjelica. Ni za to nije bilo interesa. Pa smo onda krenuli u razvoj strategije zbrinjavanja koja je nudila najveću vrijednost za novac za porezne obveznike, a to je bilo rastavljanje i prodaja rezervnih dijelova", izjavio je australski ministar.
U stvarnosti, uništenje i uklanjanje flote NH-90 australske vojske provodilo se tajno još od listopada. Izvan specijaliziranih australskih vojnih medija nije bilo gotovo nikakve javne rasprave o tome, sve dok ukrajinska vlada nije došla sa službenim zahtjevom, koji je poslao ni manje ni više nego šef ukrajinske obavještajne službe, general-bojnik Kirilo Budanov, u kojem je iznio emotivnu molbu za ono što je ostalo od flote helikoptera NH-90 TTH.
To je izazvalo veliku, glasnu reakciju široke baze podrške Ukrajini na društvenim medijima u Australiji i diljem zapadnog svijeta. U odgovoru Kijevu, australska vlada službeno je odbila ukrajinski zahtjev za helikoptere 16. siječnja, nakon što je izdržala još jednu neugodnu bitku na društvenim mrežama s ukrajinskim vješto mobiliziranim online pristašama u vezi helikoptera.
"Nekoliko mjeseci nakon što je taj proces započeo (uništenje i uklanjanje NH90), Ukrajina je podnijela službeni zahtjev za MRH-90. Zahtijevalo bi znatan novac i vrijeme poreznih obveznika da se te letjelice vrate u uvjete za letenje. I također bih trebao naglasiti da još uvijek postoje brojne istrage kako bi se utvrdio uzrok tragične nesreće u Queenslandu. Stoga bi bilo neodgovorno da odustanemo od strategije zbrinjavanja na koju smo se odlučili", naveo je ministar Pat Conroy u obrazloženju odbijanja zahtjeva Kirila Budanova.
Na žalost Ukrajinaca, australsko uništavanje flote NH-90 TTH već je otišlo predaleko da bi se uopće razmotrila mogućnost donacije. Prema izvoru, prodan je samo jedan primjerak od cijele australske flote od 44 NH-90. Preostala 43 - uključujući i dva nesposobna za letenje - predviđena su za potpunu demontažu za rezervne dijelove i potom uništenje, a ostaci će biti zakopani na tajnoj lokaciji