StoryEditorOCM
DubrovnikLUKŠA MATUŠIĆ, DIREKTOR ‘VODOVODA DUBROVNIK‘

‘Aglomeracija Dubrovnik‘ najveća je komunalna investicija u povijesti na području grada

Piše dv
5. siječnja 2022. - 10:15

Dubrovčani su ove godine prvi put iskusili prednosti pročistača u Komolcu. Voda je i za najjačih kiša bistra no ostaju problemi zamućenja Palata i nekoliko drugih manjih izvorišta. Kako to riješiti?

Izgradnjom pročistača pitke vode u Komolcu riješen je dugogodišnji problem zamućenja za veći dio grada, tj. za sve dijelove vodoopskrbnog sustava Omble, dok će se za ostatak područja Grada Dubrovnika taj problem riješiti kroz projekt Aglomeracije Dubrovnik. Dakle, na području Grada Dubrovnika nalaze se tri veća izvorišta pod nadzorom Vodovoda Dubrovnik – Ombla, Šumet i Palata. Kako sam već naglasio, s Omble se opskrbljuje najveći dio gradskog područja – dakle od Zlatnog potoka, cijeli uži dio grada, preko Mokošice do dijela Vrbice, dok se s Palate opskrbljuju stanovnici Zatona, Orašca, Gornjih sela, Trstenog, Brsečina, Štikovice, dijela Vrbice (iznad magistrale) te Elafita, a izvorište Šumet koristi se za vodoopskrbu istoimenog naselja.

Posebno smo ponosni na uspješno dovršeni uređaj za pročišćavanje pitke vode u Komolcu kojeg smo ove godine i službeno preuzeli od izvođača nakon proteka probnog rada, a nedavno uspješno i dovršili refinanciranje sredstava za njegovu izgradnju iz EU projekta Aglomeracije.

Što se tiče ostalih izvorišta, iako su prvi koraci u realizaciji spajanja sustava Omble i Palate već bili napravljeni kroz projekt Štikovica – Vrbica – Lozica do naselja Mokošica, kako bi se povezalo vodoopskrbni sustav Palate s pročistačem pitke vode potrebno je bilo izgraditi ili rekonstruirati dodatne dijelove mreže od izvorišta u Zatonu do vodospreme Vrbica, što je trenutno u tijeku. Tako će do kraja projekta izgraditi dvije nove crpne stanice – Palata 2 i Lozica te rekonstruirati crpnu stanicu Štikovica, dok će se vodosprema Vrbica dodatno proširiti te rekonstruirati postojeći cjevovod od nje do izvorišta Palata. Dovršetkom ovih radova, za vrijeme trajanja budućih zamućenja Palate, omogućit će se privremena opskrba naselja koja pripadaju tom vodoopskrbnom sustava s uređaja za pročišćavanje pitke vode u Komolcu. Na isti način riješit će se i opskrba pitkom vodom za područje Šumeta, također radovima koje će Vodovod Dubrovnik izvesti u sklopu Aglomeracije Dubrovnik, i tako i tamošnjim stanovnicima omogućiti da imaju nesmetanu opskrbu pitkom vodom kroz cijelu godinu, neovisno o vremenskim prilikama.

image
Aglomeracija Dubrovnik

Ove godine najavljeni su veliki pomaci u projektu Aglomeracije. Što se na tom planu poduzelo i kakve će konačne koristi imati korisnici komunalnih usluga?

Prošle godine u 7. mjesecu je projekt formalno prijavljen u sustav E-fondova, a u 12. mjesecu potpisani su ugovori o dodjeli bespovratnih sredstava i ugovor o sufinanciranju. Već skoro godinu dana izvode radovi na Tenderu 4 - izgradnja vodoopskrbe i odvodnje u Mokošici, Štikovici i Zatonu te Orašcu (podijeljeno u dvije grupe). Radovi u Štikovici su završeni, u Mokošici se radovi odvijaju u skladu s ugovorenom dinamikom, a u Zatonu i Orašcu također su u tijeku. Dakle, od potpisivanja do danas pokrenuti su već spomenuti tender 4 te ugovor za promidžbu i vidljivost, a ugovori za nadzor i upravljanje projektom su u finalnoj fazi postupka javne nabave. Objavljeni su i natječaji za Tender 2 koji se odnosi na izgradnju, sanaciju i rekonstrukciju vodovodne mreže i mreže odvodnje na području grada, a koji je također pred samim dovršetkom i uskoro očekujemo otvaranje ponuda za njega. U tijeku je raspisivanje Tendera 3 koji se odnosi na sanaciju Hidrotehničkog tunela ispod Srđa, Tendera 5 koji se tiče odvodnje u povijesnoj jezgri te Tendera 6 koji nam je iznimno bitan, a tiče se izgradnje novog Uređaja za pročišćavanje otpadnih voda Lapad i postrojenja za sušenje mulja. Za Tendere 7 - institucionalno jačanje, što se zapravo odnosi na izradu GIS programa, tj. unošenje podataka u sustav GIS-a i geodetsko snimanje cijelog sustava te 8 - nabavu opreme za vodoopskrbu i odvodnju, u tijeku je izrada natječajne dokumentacije te se i njihovo objavljivanje očekuje u prvom kvartalu sljedeće godine. Naravno, ne smijemo zaboraviti reći da je u tu i projekt pročistača pitke vode, za kojeg znate da je već završen i uspješno radi i sada osigurava čistu vodu u svim vremenskim uvjetima.

Isto tako moram istaknuti kako nam preostaje još dosta posla. Radovi u tijeku se rade dobrim tempom, vidimo da je većina tendera ili raspisana ili pred raspisivanjem, a izrada dokumentacija za ove posljednje je pri kraju. Svi djelatnici Vodovoda involvirani u ovaj projekt predano rade na njegovoj uspješnoj realizaciji i ne trebamo sumnjati da će to tako i biti. Naravno, uvijek su moguće neke nepredviđene okolnosti, pogledajte samo kako nas je sve ova pandemija zatekla i kakav je bio sve njen utjecaj na gospodarstvo - od nabave materijala, preko dostupne radne snage, cijena... ali mi ćemo kao i do sada proaktivno se truditi reagirati i sve moguće probleme riješiti i prije nego nastanu ili u samom začetku. Dakle, nepredviđene okolnosti su moguće, ali ja čvrsto vjerujem u djelatnike Vodovoda i izvođače radova i držim da ćemo ovaj nadasve ambiciozan projekt uspješno dovršiti u zadanim rokovima.

Što se tiče koristi za građane, ona će biti višestruka. Aglomeracija Dubrovnik najveća je komunalna investicija na području Dubrovnika, riječ je o 880 milijuna kuna vrijednim radovima kojima će se riješiti brojni problemi na sustavima vodoopskrbe i odvodnje, sanirati ili rekonstruirati zastarjeli dijelovi mreže, izgraditi novi dijelovi ondje gdje oni trenutno ne postoje te modernizirati cjelokupan sustav. Iako su možda najvidljiviji projekti uređaji za pročišćavanje – onaj pitke vode u Komolcu koji nam već neko vrijeme osigurava čistu vodu bez obzira na vremenske prilike te budući pročistač otpadnih voda u Lapadu koji će dugoročno osigurati stabilnost naše mreže odvodnje, dok će, zahvaljujući dva stupnja pročišćavanja – mehaničkom i biološkom, u naše more odlaziti tehnički čista voda, okosnicu cijelog projekta čini puno manjih zahvata na cijelom području grada – od Orašca do Zlatnog potoka, a koji će osigurati da naši sugrađani ne moraju misliti na vodoopskrbu i odvodnju, ni u bližoj ni u daljoj budućnosti. I to je najveća vrijednost Aglomeracije.

 Kako će izgledati naš grad tijekom izvođenja radova u užem centru, odnosno koliko će istovremeno gradilišta biti otvoreno?

Sve ćemo prije iskomunicirati s Gradom Dubrovnikom i nadležnim institucijama - policijom, odjelom za promet, itd. Naravno da ćemo se truditi što manje utjecati na odvijanje normalnog života i truditi se koordinirati naša gradilišta što je više moguće. Sve će ovisiti i o tempu javne nabave - hoće li biti žalbi na ove natječaje, kada će se potpisati ugovori i uvesti izvođače u posao, itd. Na to ne možemo utjecati, ali ćemo se truditi sve organizirati da se radovi izvode na optimalan način. Zasigurno će biti nekakvog ometanja na pojedinim dijelovima, ali svi ćemo se truditi da građani radove osjete što je manje moguće. Ono što je bitno je da na kraju svega dobijemo značajno bolji sustav vodoopskrbe i odvodnje koji će dugoročno opsluživati naš grad i sugrađane i posjetitelje.

Nevjerojatan je podatak da je stotine dubrovačkih kućanstava pa i onih u elitnom dijelu Dubrovnika nemaju priključak na kanalizaciju. Kada ćemo se riješiti septičkih jama?

Na samom području Grada Dubrovnika Vodovod ima nešto više nešto više od 22 000 priključaka na vodoopskrbni sustav, dok je na sustav javne odvodnje spojeno 16 842 korisnika. Do te razlike u brojevima dolazi jer na sveukupnom vodoouslužnom području Vodovod Dubrovnik nema svugdje izgrađen sustav javne odvodnje, ali moram naglasiti – iz objektivnih razloga. Razlog tome najčešće je specifična konfiguracija terena koja je bila velika prepreka izgradnji tog sustava u određenim ulicama, ali postoje čak i veći dijelovi grada poput Gospinog polja, koji su još uvijek bez njega. Nadalje, osim u dijelovima užeg područja Grada, sustav je potrebno je izgraditi u starom dijelu Mokošice, Zatonu i Orašcu, kao i na području Bosanke, Čajkovice, Čajkovića i Elafita. Rješavanje tog problema prioritet je Vodovoda već godinama i aktivno se radi na njegovom rješavanju korištenjem modernih tehnologija, a moram naglasiti kako će najveći dio tog problema zapravo riješiti upravo Aglomeracija Dubrovnik. Kroz taj projekt već se izvode radovi na odvodnji na području od Mokošice do Orašca, a početkom iduće godine očekujemo i početak radova na cijelom užem području Grada te ostatku Rijeke dubrovačke. Izvan Aglomeracije već se izvode radovi na izgradnji sustava na Lopudu, a za sve ostale dijelove u pripremi je potrebna dokumentacija. Cilj je dovršetkom Aglomeracije Dubrovnik postići priključenost od 92% na sustav javne odvodnje na području Dubrovnika te imati moderan sustav na kraju kojeg će biti novi uređaj za pročišćavanje otpadnih voda u Lapadu s dva stupnja pročišćavanja - mehaničkim i biološkim, a koji će dugoročno osigurati da ne moramo strepiti za naš sustav fekalne odvodnje.

 Nedavno je u samoj povijesnoj jezgri došlo do 'eksplozije' šahta zbog obilnog dotoka vode. A ljeti se i dalje događaju kvarovi crpnih stanica odvodnje otpadnih voda. Rješava li se što u tom smislu unutar zidina?

Unutar povijesne jezgre Vodovod stalno radi upravo kako bi u što je većoj mjeri moguće izbjegli i prevenirali probleme na sustavima vodoopskrbe i javne odvodnje. Što se tiče puknuća cijevi u Ulici od puča, do toga je došlo zbog dotrajalosti tamošnje cijevi. Zapravo se dogodilo da je pri puknuću, uslijed ispiranja zemlje, došlo do prodora vode na površinu, ali brzom reakcijom Vodovoda šteta je sanirana u najkraćem mogućem roku i uz veliku pomoć djelatnika Čistoće počišćene okolne ulice. Inače uspješno djelujemo prije nego se kvarovi ovakve vrste dogode, ali nažalost to nije moguće svaki put. Ali dokaz da stvarno proaktivno djelujemo tamo najbolje se vidi u činjenici da je ovo puknuće prvo takve vrste u duže vremena. Jednako tako ni kvarove kanalizacijskih crpnih stanica ne bilježimo već neko vrijeme, otkako samo u sve njih stavili moderne pumpe koje se lakše nose s brojnim materijalima koji se nađu na našoj kanalizaciji iako im tamo nije mjesto, poput maramica, masnoća ili građevinskog otpada. Morate znati kako su vodoopskrbni sustav i sustav javne odvodnje unutar zidina posebna problematika s kojom se malo vodovoda, usudio bih se reći bilo gdje na svijetu, susreće. Tu imate brojne probleme koje morate rješavati, od konzervatorskih dozvola i smjernica, pažnje prema našoj kulturnoj baštini koju onda definitivno zaslužuje pa do organizacije rada na način da ona najmanje moguće ometa život tamošnjih stanovnika, ali i potrebe da za vrijeme turističke sezone nema radova i da se ona odvija u najboljem mogućem redu. Nije uvijek lako pomiriti sve te zahtjeve, ali evo, rekao bi da već godinama uspješno brodimo kroz sve to. Zato se trudimo sve kritične točke pregledati prije nego sezona počne te riješiti sve možebitne probleme prije nego oni nastanu, upravo kako nas ne bi iznenadili baš usred ljeta. Proteklih nekoliko godina naši djelatnici pregledali su gotovo svaki dio tamošnje mreže javne odvodnje, od klončina, preko lateralnih kanala koji vode do Straduna, do samog povijesnog kanala ispod njega. I svugdje smo nailazili na određene probleme koje smo rješavali – od gore spomenutih masnoća iz restorana, maramica do građevinskog otpada, koju su uvelike opterećivali i zakrčivali sustav, i sve smo ih očistili. Uz to pratimo i stanje u samim crpnim stanicama, da ne bi došlo do preopterećenja poslije velikih oborina jer je sam sustav odvodnje povijesne jezgre mješovit – i oborinski i fekalni. Što se tiče kanala ispod Straduna, njega smo djelomično očistili i uredili, a sada nam kroz Aglomeraciju Dubrovnik slijede radova na čišćenju ostalog dijela prema Pilama. Kada i to bude gotovo taj kanal će izgledati kako je izgledao u vrijeme Dubrovačke republike, osim što ćemo na samo dno staviti jedan keramički kanal koji će omogućiti bolje funkcioniranje sustava i spriječiti daljnje nakupljanje raznih materijala koji su kroz stoljeća i doveli do problema s njegovim funkcioniranjem. Jednako tako tamo konstantno djelujemo i na vodoopskrbnoj mreži. Tako je u posljednjih nekoliko godina uspješno rekonstruiran cjevovod koji preko Minčete dovodi vodu u povijesnu jezgru, na Buži je napravljen novi zasun, Peline su dobile potpuno novi cjevovod, a na cijelom području unutar zidina svako malo radili smo manje zahvate koji su za cilj imali poboljšanje vodoopskrbnih prilika.

Hoće li biti povećanja cijena?

 Dokle se došlo s informatizacijom Vodovoda, točnije bilježite li porast daljinskih mjerenja potrošnje vode i broja korisnika koji račune dobivaju e-mailom. Hoće li slijedeće godine biti poskupljenja usluge?

Vodovod je ove godine uveo novi poslovni sustav koji je prilagođen našim trenutnim i budućim potrebama, a koji će nam uvelike olakšati poslovne procese i pomoći da postignemo veću učinkovitost u radu, ali i donijeti nove pogodnosti za naše korisnike. Tu moram istaknuti kako nam je upravo uvođenje ovog programa omogućilo da napokon našim korisnicima ponudimo uslugu primanja računa elektroničkim putem, dakle na njihove e-mail adrese, čime i pozitivno djelujemo na očuvanje okoliša i njima olakšavamo primanje naših računa te njihovo plaćanje elektronskim putem. Tu smo uslugu uveli tijekom ljeta, a do danas bilježimo oko 2000 korisnika. Naravno, očekujemo da će taj broj i dalje rasti, posebice nakon što s nove godine pokrenemo u sklopu naše Internet stranice i novi korisnički portal. Na njemu će se svi naši korisnici koji to još nisu napravili moći prijaviti za uslugu primanja e-računa, ali i pregledati trenutnu i prošlu potrošnja po mjesecima i godinama, sami unijeti stanje potrošnje, vidjeti trenutno financijsko stanje, dakle ima li korisnik dugovanja ili možda je u pretplati, kao i vidjeti sve uplate koje su učinili, a u slučaju da postoji neko dugovanje vidjeti i točno o kojem se računu radi. Naravno, pratit ćemo i dalje što naši korisnici traže i truditi se nadograđivati cijeli sustav u tom smjeru, kako bi što je više moguće olakšali njihovo poslovanje s vodovodom. Što se tiče daljinskih vodomjera, kao i svake godine bilježimo porast i trenutno ih je postavljeno oko 6130 na cijelom području Grada Dubrovnika. Naravno, s tim aktivnostima nastavljamo i dalje.

Što se tiče cijene naših usluga, već i ranije ova Uprava najavljivala je kako neće biti povećanja cijene vode i mi namjeravamo tu najavu i ostvariti. Vidimo kako je ova zdravstvena kriza koja traje eto već skoro dvije godine uvelike utjecala na financijska tržišta i gospodarstvo pa su danas i cijene materijala i energenata u porastu, ali do sada je Vodovod uspješno odolijevao svim tim nedaćama i uspijevao zadržati i cijenu i kvalitetu usluge i ono što možemo obećati našim sugrađanima je da ćemo i dalje činiti sve napore kako do toga ne bi došlo. Uspjeli smo do sada, cilj nam je to i u budućnosti održati.

28. travanj 2024 07:39