
Možda se sjećate naše priče s početka lipnja o 63-godišnjoj povratnici iz Amerike Ljiljani Martinović s adresom u Kaštel Štafiliću, kojoj je HEP, prema njezinim tvrdnjma "ukrao 4000 kuna" zbog čega je, "ne želeći da je netko pravi budalom i naplaćuje joj nešto što nije potrošila” bila spremna ići na sud. Slučaj je dobio konačan rasplet, ali u startu ćemo samo kratko podsjetiti na tijek razvijanja problema.
Gospođa Martinović na spomenutoj adresi u Hrvatskoj nije bila devet mjeseci (boravila je u SAD-u) niti je itko bio u njezinu stanu, a cijelo to vrijeme joj je susjeda, uz njezino odobrenje, uplaćivala mjesečne rate struje od 650 kuna. Računala je da će, kad se vrati, ionako biti u preplati. Bolje tako, mislila je, nego da se stvara potencijalni dug zbog uključenog hladnjaka. No po povratku u svoj stan u Kaštel Štafiliću otkrila je kako joj je brojilo neispravno (okretalo je samo skupu tarifu) zbog čega je promptno prijavila kvar. HEP-ovci su stigli, promijenili mjerilo, a njoj je samo preostalo pričekati nove uplatnice za struju. Kad su stigle, uslijedio je šok - akumulirani (preplaćeni novac) u HEP-u su odlučili zadržati za sebe tako što su, prema njezinim riječima "krivotvorili obračun potrošnje i to na način da su na, od njihovih djelatnika potvrđeno i zatečeno stanje 23. ožujka, 1. ožujka, a znajući kako je u međuvremenu promijenjeno mjerilo, dodali još 3100 kw čime su potrebnim kw 'pokrili' preplatu na njezinu računu". I još joj, na osnovu lažirane potrošnje, poslali nove rate od 450 kuna mjesečno... Nakon niza uzaludnih telefonskih poziva, mailova, višednevnih obijanja šaltera splitskog HEP-a Ljiljana Martinović obratila se našoj redakciji za pomoć.
Po objavi našeg članka i Ljiljanina prigovora HEP-ovu Povjerenstvu za reklamaciju potrošača (savjet je dobila tek od Nenad Kurtovića, savjetnika za energiju u udruzi Splitski potrošač) u splitskoj Elektrodalmaciji reagirali su munjevito. Ponovno su poslali ekipu na teren i oštećenoj rekli da pričeka novi obračun.
I gle čuda - priča se, u roku dva tjedna, razmrsila u korist Ljiljane Martinović. Uz odgovor HEP-ova Povjerenstva za reklamaciju potrošača stigao je i novi obračun u kojemu je stajalo kako je u razdoblju od 15. veljače 2021. do 03. lipnja 2022. preplatila struje, pazite sad - 4.669,38 kuna, a ne kako je to odoka sama zaokružila na 'samo' četiri tisuće kuna.
"Provjerom poslovne dokumentacije za ugovorni račun (podaci poznati redakciji), obračunsko mjerno mjesto (podaci poznati redakciji) gdje je kao kupac evidentirana Ljiljana Martinović utvrdili smo kako HEP Elektra nije zaprimila upit pisanim putem u kojemu se traži provjera ili očitovanje za izdane račune", stoji u odgovoru kojega je gospođa Martinović dobila od HEP-ova Povjerenstva za reklamaciju potrošača.
"Ovim putem vas obavještavamo kako je očitanje brojila, mjerni podaci za izradu računa kao i utvrđivanje ispravnosti brojila u nadležnosti HEP Operatora distribucijskog sustava d.o.o.. HEP Elektra ispostavlja račune isključivo na temelju zaprimljenih mjernih podataka od strane operatora sustava", obrazložili su u svojemu odgovoru na Ljiljanin prigovor u HEP-u iz kojega se da iščitati kako se gospođa Martinović nakon silnih mailova upućenih HEP-u i obilaska njegovih splitskih poslovnica, o Bože kako je to samo bilo jednostavno, zapravo naprosto nije obratila na pravu adresu!
- Iz odgovora nisam ni ja najbolje shvatila što mi žele reći... Pa kako se nisam obratila, pisala sam splitskoj Elektrodalmacij mailove i dobijala njihove odgovore bez potpisa odgovornih osoba, učestalo sam ih i zvala i hodala od šaltera do šaltera. Samo su me slali od poslovnice do poslovnice, čas u Gundulićevu čas u Poljičku. I nitko mi od svih njih nikada nije rekao kako imam pravo na prigovor Povjerenstvu. To sam tek saznala od gospodina Kurtovića u udruzi Splitski potrošač - na koncu je ipak, zadovoljna ishodom višetjedne sage, odahnula gospođa Martinović uz smijeh se složivši s konstatacijom kako u HEP-u očito ne zna lijeva što radi desna.
Jer kako je moguće da je nitko, ali ama baš nitko od svih onih bezimenih HEP-ovih djelatnika s kojima je kontaktirali što usmenim što pismenim putem nije uputio u proceduru kojom bi, nakon promjene neispravnog mjerila, istjerala stvar na čistac i zaštitila svoja potrošačka prava? Ili je naprosto ljudski saslušao i pokušao joj pomoći sukladno njezinu zakonskom pravu. Zašto bi, uostalom, potrošač, ukoliko ima neki problem, morao znati unutarnji ustroj i organizaciju rada tvrtki unutar HEP Grupe? Ne bi li samo trebao doći na šalter i riješiti svoj problem, a ako ne to onda barem dobiti cjelovitu informaciju što mu je činiti? Upravo suprotno, u splitskoj Elektrodalmaciji prvotno su hladno, bez imena i prezimena, pozivajući se na, u ovom slučaju potpuno neprimjenjive članke zakona, izignorirali sve molbe gospođe Martinović za rješavanje problema, sve dok joj sada iz zagrebačke HEP Elektre u Ulica grada Vukovara nije stigao odgovor s potpisom voditeljice službe mr. sc. Tinom Jakašom dipl. ing s potvrdom kako je svo vrijeme bila u pravu.
"Preplaćena sredstva u iznosu od 4.669,38 kuna bit će korištena za podmirenje vaših mjesečnih novčanih obveza sukladno datumu dospijeća. Ukoliko želite povrat preplate/preknjiženje u privitku vam dostavljamo obrazac zahtjeva te vas molimo da nam povratno dostavite popunjeni i potpisani zahtjev", stoji, između ostalog, u odgovoru HEP-ova Povjerenstva za reklamaciju potrošača.
- Hoću li uzeti novac natrag?! Joj, ne znam... Ma ostavila bi ja to, neka ima tamo na računu. Ne znam, znate, hoću li opet negdje morati na put, pa da se slučajno ne bi stvarao dug. Bolje tako... Znam, znam, u pitanju je 4.669,38 kuna, skoro godinu i pol mojih prosječnih mjesečnih rata struje. Joj, ne znam... A ako me ne bude, onda opet neće biti potrošnje. Ali bolje neka ih tamo, neka svaki mjesec vuku novac iz preplate, tako sam sigurnija - rekla nam je Ljiljana Martinović, koja će, eto, svojom voljom, nakon svega što je prošla, još jednom kreditirati HEP. I to bez, nema sumnje, itekako zasluženih kamata.