StoryEditorOCM
S mora i krajaSTRADALE SITNE RIBE

Je li dizanje optužnice protiv posade kraj ili novi početak priče o bijegu luksuzne ruske jahte iz Betine u Tursku?

Piše Zdravko Pilić
14. travnja 2024. - 12:59
”Irina Vu”, 35-metarska jahta supruge sankcioniranog ruskog oligarha Alishera Usmanova, dok se još nalazila na suhom vezu pokraj marine Betina na otoku MurteruNikolina Vuković Stipaničev/Cropix

Skoro dvije godine nakon nestanka jahte Irina VU iz betinskog škvera ovaj razvikani slučaj dobija pravosudni epilog. I to na način koji je u Hrvatskoj uobičajen – za nestanak goleme i basnoslovno vrijedne jahte, koja se povezivala s ruskim oligarsima bliskim Vladimiru Putinu nastradat će samo - sitne ribe. One krupne će se provući kroz rupe u sustavu, a nastradaju one sitne koj ostanu zaglavljene u gustim okama mreža hrvatske pravne države.

Općinsko državno odvjetništvo u Šibeniku objavilo je na svojim mrežnim stranicama posljednjeg dana radnog tjedna kako je ODO podiglo pred Općinskim sudom u Šibeniku optužnicu protiv trojice hrvatskih državljana (1964., 1987., 1972.) i jedne hrvatske državljanke (1988.) zbog počinjenog kaznenog djela iz članka 15. stavka 2. Zakona o međunarodnim mjerama ograničavanja.

Riječ je zapravo o stalnoj posadi broda Irina VU, koje je njihov 60-godišnji zapovjednik okupio kako bi brod koji je bio pod sankcijama prevezli 6. listopada 2022. godine u Tursku. Iako su – tvrdi ODO – i on i posada dobro znali da brod ima zabranu isplovljavanja, jer je zapovjedniku broda kapetan Lučke ispostave Murter još 20. srpnja 2022. godine uručio "pisanu obavijest o provođenju međunarodne mjere ograničenja raspolaganja imovinom koja se provodi zabranom isplovljavanja jahte s mjesta veza u Betini". Kapetan broda s tim je upoznao i posadu, no oni su se na to oglušili, tvrdi optužnica pa su u desetom mjesecu te iste godine isplovili iz Betine prema Turskoj. S njima su u brodu bili još dva člana posade, protiv kojih nije podignuta optužnica, jer tužiteljstvo smatra da nisu znali da je jahta pod sankcijama. Pa su, izgleda, lišo prošli.

‘Filantrop, a ne oligarh‘

Članove posade – među kojima su bila i oba kapetana broda, jedan bivši, a jedan tadašnji - policija je privela još u siječnju 2023. pa su nakon toga, u međuvremenu, nakon što je protiv njih digla prijavu, pušteni da se brane sa slobode. Iako se od početka pisalo kako je stvarni vlasnik broda Alisher Usmanov i supruga mu Irina Viner Usmanov – po kojoj je i dobio ime – sam Usmanov je to zanijekao, tvrdeći ne samo da s brodom nema ništa – vlasnik mu je tvrtka na Kajmanskom otočju, država pripadnosti mu je Hrvatska, luka upisa Split – nego da nema ništa ni s Irinom, s kojom se u međuvremenu čak i - razveo. Tvrdio je Usmanov čak kako nije ni "oligarh" jer to označava one koji su se obogatili bliskošću s Putinom, što kod njega nije slučaj, jer je on "svjetski poznati filantrop" koji je "svoj kapital stekao na tržištu".

No, kako se jahta unatoč "filantropiji" gospodina Usmanova našla na popisu imovine osoba za koje se sumnja da su bliske Vladimiru Putinu i ruskom režimu, koji se nakon agresije na Ukrajinu našao u međunarodnoj izolaciji, ona nije smjela napuštati ni Betinu, a kamoli hrvatske teritorijalne vode. Što se ipak dogodilo, a da nestanak 35 metara duge i 240 tona teške jahte, nitko nije primjetio mjesecima. Pisalo se čak kako je to bilo i zato što je na njezino mjesto "podmetnuto" gotovo isto plovilo, a slučaj je imao i reperkusije i u ministarstvu prometa. Ministar Oleg Butković razriješio je tada, u siječnju 2023. godine i načelnika sektora koji je bio nadležan za provođenje kontrole, kao i još dvoje ljudi.

Butković preuzeo odgovornost

- Ja kao ministar preuzimam svu odgovornost i donio sam određene odluke u ministarstvu, pa i kadrovske; razriješio sam načelnika sektora za sigurnost plovidbe koji je bio dirketno odgovran javiti svim lučkim kapetanijama, lučkog kapetana u Šibeniku i voditelja ispostave u Betini. Ti ljudi to sigurno nisu učinili namjerno. Ovo je pogreška koja im se dogodila i vjerujem da se to više neće dogoditi jer su se sada poduzele mjere što se tiče nadzora tih jahti. Mi smo zapečatili tu jahtu, ali se u tom lancu dogodio određeni propust - rekao je tada Butković.

image

Jahta "Irina Vu"

Nikolina Vuković Stipaničev/Cropix

Sadašnja optužnica ODO dovodi ovu Butkovićevu odluku u pitanje, jer po njoj ispada da su Lučki kapetani u Šibeniku i Betini ipak radili svoj posao, s obzirom da je kapetanu broda, kako tvrdi ODO, uručeno rješenje o zabrani isplovljavanja. No, Neven Melvan, iz sindikata pomoraca, u siječnju 2023. godine ukazivao je i na jedan zanimljiv detalj. Tvrdio je naime, kako brodu Irina VU očito nisu bile oduzete plovidbene svjedodžbe što je trebalo ako je bio zaustavljen, nego su mu oduzete tek u Istanbulu. Zbog toga je za N1 naveo kako u sindikatu ne vide krivicu zapovjednika ili posade broda u tom trenutku. - "Procedura je vrlo jednostavna – ako se brod zaustavlja, lučke vlasti oduzimaju svjedodžbe po nalogu. No, ako procedura nije poštovana, brod nije zaustavljen."

Melvan je tvrdio kako je to propust državne administracije, koji bi mogao objasniti kako je bilo moguće da brod Irina VU neprijemjećen napravi tolike putešestvije i prijeđe tolike granice. Kao da je orahova ljuska, a ne skupocjeno plovilo koje sve i da hoće, ne može proći neprimjećeno !?

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. studeni 2024 17:20