U ovogodišnjoj nesmiljenoj međunarodnoj borbi za goste ne bira se "municija". Puca se iz svih oružja kako bi se tuđe goste privuklo, a svoje građane nagovorilo da odustanu od inozemnih turističkih avantura i ostanu u svojoj zemlji.
Pri tome se ne biraju sredstva, od medijskih objeda konkurencije preko davanja poticaja svojim građanima za odmor u vlastitoj zemlji, do ozbiljnih upozorenja građanima (koja ponekad zvuče i kao prijetnje) da će biti prepušteni sami sebi ako na odmoru u inozemstvu kojom nesrećom "pokupe" opasni virus.
Najdalje je u poticanju turista otišao meksički grad Cancun na poluotoku Jukatan koji svakom gostu koji plati dva noćenja poklanja još dva besplatno. Drugdje se daju financijski poticaji u obliku turističkih vaučera, sniženja, akcija i besplatnih noćenja, participacija u aviokarti, samo da ostanu kod kuće i tako pomognu oporavak vlastitoga turističkog gospodarstva. I ako je suditi po reakcijama na polovici ljeta, većina mediteranskih zemalja u tome za sada uspijeva.
Sa svih sredozemnih obala stižu informacije o tome kako su im plaže i smještaj skromno popunjeni, ali gotovo isključivo domaćim gostima. No, Hrvatska je mnogima od njih smetnja jer jedina na Mediteranu trenutno ima više od 600 tisuća uglavnom inozemnih gostiju.
- Veliki rat, u kojemu važnu ulogu igraju turoperatori sa zakupljenim kapacitetima u zemljama masovnog turizma, poput Španjolske, Grčke i Turske te ugostitelji, hotelijeri emitivnih zemalja pa i same izvršne vlasti tih zemalja, u punom je jeku. Hrvatska je "trn u oku" zbog svoje visoke privlačnosti i dobre pristupačnosti individualnim gostima. S takvim turističkim tokovima inozemni organizatori paket aranžmana i hotelijeri gube posao. Od tuda organizirane "medijske hajke" prema našoj zemlji. U poziciji smo da se branimo, ali to radimo dosta nevješto - kaže Nedo Pinezić, turistički djelatnik, iznajmljivač i vlasnik agencije s Krka.
Od Sicilije do Japana
U poticanju svojih građana da ostanu kući, služe se svim "mamcima", pa tako Slovenija planira ostvariti pet milijuna domaćih noćenja subvencijama za domaće goste podjelom turističkih bonova koje će moći iskoristiti samo u slovenskim smještajnim kapacitetima. Svi punoljetni građani dobit će vaučer u vrijednosti od 200 eura, a djeca bon od 50 eura. Tako se računa da obitelj sa dvoje djece dobiva financijsku injekciju od 500 eura za odmor u Sloveniji.
Grčka stimulira domaći turizam značajnim potporama i besplatnim trajektnim vožnjama, a proračun za socijalni turizam utrostručen je na 30 milijuna eura, čime se planira obuhvatiti potporom za putovanje unutar zemlje oko 300 tisuća građana.
U Italiji domaći gosti čine više od polovice svih gostiju (oko 32 milijuna), pa ne čudi da su za njihovo poticanje putovanja predvidjeli oko 75 milijuna eura.
Četveročlana obitelj tako može dobiti oko 500 eura poticaja za sedmodnevni boravak u Italiji. Regionalna vlada Sicilije ponudila je subvencionirani odmor na otoku za domaće goste na način da posjetitelji hotela koji borave tri noći jednu imaju besplatno ili imaju dvije besplatne noći na šestodnevnom putovanju. Uz to su ponudili i subvencionirane letove do Sicilije, a ulaznice su besplatne za sve kulturne manifestacije, povijesne spomenike i arheološka nalazišta.
Ni dobro organizirani Japanci nisu prespavali probleme s padom turističkog prometa pa su osigurali popuste od 20 tisuća jena za avioletove unutar zemlje svojim građanima.
Besplatno testiranje
Cancun u Meksiku nudi za svaka dva plaćena noćenja još dva besplatna. Osim toga, za svaka dva noćenja može se dobiti i besplatan rent a car, besplatan boravak dvoje djece i 20 posto niže cijene ulaznica u sve zabavne parkove.
U skladu s korona-sezonom koju živimo, neki su, poput Madeire u Portugalu, pragmatično ponudili besplatno testiranje svih gostiju na koronavirus čije troškove pokriva vlada Madeire. Cipar je pak ponudio kompletnu brigu svim gostima koji slučajno na odmoru obole od Covid-19 infekcije i to kroz smještaj, hranu, piće i lijekove koji će im biti besplatni do ozdravljenja.
Pozivanje na odmor uz povlastice svih vrsta u vlastitoj zemlji angažirano nudi i Njemačka, Mađarska, Poljska i Češka snažno pozivajući građane na doprinos gospodarstvu odabirom domaćih odredišta. Poručuju im tako da je njihovo turističko gospodarstvo zbog epidemije puno izgubilo, a država puno uložila u organizaciju besplatnog povratka njihovih građana sa svih strana svijeta u trenutku kada su u ožujku bili prekinuti avioletovi. Poručuju da je ostanak na odmoru u svojoj zemlji način da vrate svojem gospodarstvu dio toga duga.
Na domaće goste su računali i jadranski turistički domaćini, iako nekih osobitih poticaja ni cjenovnih ni vaučerskih za njih nije bilo. Ne čudi zato da je od lanjskih 1,2 milijuna koliko ih je bilo na odmoru do kraja srpnja, na ljetovanje ove godine stiglo tek 670 tisuća domaćih gostiju, upola manje, pa je sasvim jasno da njihov broj neće bitno pomoći rezultatu ovogodišnje sezone.