StoryEditorOCM
ForumHAJKA

Hrvatska je zbog turizma mnogima trn u oku: bitke se vode se za svakog gosta, sredstva se ne biraju, bitno je oblatiti konkurenciju

Piše Ružica Mikačić
25. srpnja 2020. - 21:37

U ovogodišnjoj nesmiljenoj međunarodnoj borbi za goste ne bira se "municija". Puca se iz svih oružja kako bi se tuđe goste privuklo, a svoje građane nagovorilo da odustanu od inozemnih turističkih avantura i ostanu u svojoj zemlji.

Pri tome se ne biraju sredstva, od medijskih objeda konkurencije preko davanja poticaja svojim građanima za odmor u vlastitoj zemlji, do ozbiljnih upozorenja građanima (koja ponekad zvuče i kao prijetnje) da će biti prepušteni sami sebi ako na odmoru u inozemstvu kojom nesrećom "pokupe" opasni virus.

Najdalje je u poticanju turista otišao meksički grad Cancun na poluotoku Jukatan koji svakom gostu koji plati dva noćenja poklanja još dva besplatno. Drugdje se daju financijski poticaji u obliku turističkih vaučera, sniženja, akcija i besplatnih noćenja, participacija u aviokarti, samo da ostanu kod kuće i tako pomognu oporavak vlastitoga turističkog gospodarstva. I ako je suditi po reakcijama na polovici ljeta, većina mediteranskih zemalja u tome za sada uspijeva.

Sa svih sredozemnih obala stižu informacije o tome kako su im plaže i smještaj skromno popunjeni, ali gotovo isključivo domaćim gostima. No, Hrvatska je mnogima od njih smetnja jer jedina na Mediteranu trenutno ima više od 600 tisuća uglavnom inozemnih gostiju.

- Veliki rat, u kojemu važnu ulogu igraju turoperatori sa zakupljenim kapacitetima u zemljama masovnog turizma, poput Španjolske, Grčke i Turske te ugostitelji, hotelijeri emitivnih zemalja pa i same izvršne vlasti tih zemalja, u punom je jeku. Hrvatska je "trn u oku" zbog svoje visoke privlačnosti i dobre pristupačnosti individualnim gostima. S takvim turističkim tokovima inozemni organizatori paket aranžmana i hotelijeri gube posao. Od tuda organizirane "medijske hajke" prema našoj zemlji. U poziciji smo da se branimo, ali to radimo dosta nevješto - kaže Nedo Pinezić, turistički djelatnik, iznajmljivač i vlasnik agencije s Krka.

Od Sicilije do Japana

U poticanju svojih građana da ostanu kući, služe se svim "mamcima", pa tako Slovenija planira ostvariti pet milijuna domaćih noćenja subvencijama za domaće goste podjelom turističkih bonova koje će moći iskoristiti samo u slovenskim smještajnim kapacitetima. Svi punoljetni građani dobit će vaučer u vrijednosti od 200 eura, a djeca bon od 50 eura. Tako se računa da obitelj sa dvoje djece dobiva financijsku injekciju od 500 eura za odmor u Sloveniji.

Grčka stimulira domaći turizam značajnim potporama i besplatnim trajektnim vožnjama, a proračun za socijalni turizam utrostručen je na 30 milijuna eura, čime se planira obuhvatiti potporom za putovanje unutar zemlje oko 300 tisuća građana.
U Italiji domaći gosti čine više od polovice svih gostiju (oko 32 milijuna), pa ne čudi da su za njihovo poticanje putovanja predvidjeli oko 75 milijuna eura.

Četveročlana obitelj tako može dobiti oko 500 eura poticaja za sedmodnevni boravak u Italiji. Regionalna vlada Sicilije ponudila je subvencionirani odmor na otoku za domaće goste na način da posjetitelji hotela koji borave tri noći jednu imaju besplatno ili imaju dvije besplatne noći na šestodnevnom putovanju. Uz to su ponudili i subvencionirane letove do Sicilije, a ulaznice su besplatne za sve kulturne manifestacije, povijesne spomenike i arheološka nalazišta.

Ni dobro organizirani Japanci nisu prespavali probleme s padom turističkog prometa pa su osigurali popuste od 20 tisuća jena za avioletove unutar zemlje svojim građanima.

Besplatno testiranje

Cancun u Meksiku nudi za svaka dva plaćena noćenja još dva besplatna. Osim toga, za svaka dva noćenja može se dobiti i besplatan rent a car, besplatan boravak dvoje djece i 20 posto niže cijene ulaznica u sve zabavne parkove.

U skladu s korona-sezonom koju živimo, neki su, poput Madeire u Portugalu, pragmatično ponudili besplatno testiranje svih gostiju na koronavirus čije troškove pokriva vlada Madeire. Cipar je pak ponudio kompletnu brigu svim gostima koji slučajno na odmoru obole od Covid-19 infekcije i to kroz smještaj, hranu, piće i lijekove koji će im biti besplatni do ozdravljenja.

Pozivanje na odmor uz povlastice svih vrsta u vlastitoj zemlji angažirano nudi i Njemačka, Mađarska, Poljska i Češka snažno pozivajući građane na doprinos gospodarstvu odabirom domaćih odredišta. Poručuju im tako da je njihovo turističko gospodarstvo zbog epidemije puno izgubilo, a država puno uložila u organizaciju besplatnog povratka njihovih građana sa svih strana svijeta u trenutku kada su u ožujku bili prekinuti avioletovi. Poručuju da je ostanak na odmoru u svojoj zemlji način da vrate svojem gospodarstvu dio toga duga.

Na domaće goste su računali i jadranski turistički domaćini, iako nekih osobitih poticaja ni cjenovnih ni vaučerskih za njih nije bilo. Ne čudi zato da je od lanjskih 1,2 milijuna koliko ih je bilo na odmoru do kraja srpnja, na ljetovanje ove godine stiglo tek 670 tisuća domaćih gostiju, upola manje, pa je sasvim jasno da njihov broj neće bitno pomoći rezultatu ovogodišnje sezone.

Kristjan Staničić: Talijani i Španjolci nisu nam ni blizu


Živjeti u "novom normalnom" ne samo da nije "normalno", nego nije uopće lako. A tek baviti se turizmom... Nevjerojatno teško.

Svi znaju da je ovo sezona kakvu ni u najluđim snovima nismo očekivali. A opet, gledajući s optimistične strane, svima je već jasno kako smo uspjeli izvući maksimum.

Upitali smo Kristjana Staničića, direktora Hrvatske turističke zajednice jesmo li mogli više?

Jesmo li samo imali sreće? Konkurencija se raduje što su postigli desetak posto lanjskih noćenja, mi smo ipak na impresivnih 50 posto!

– Valja naglasiti da Hrvatska turistička zajednica od samog početka pandemije vrlo intenzivno provodi marketinške aktivnosti na inozemnim tržištima i promptno reagira na svaku situaciju. Osim toga, vrlo intenzivno komuniciramo i s našim institucijama u smislu informiranja stranaca o trenutačnom stanju u Hrvatskoj što se tiče epidemiološke situacije. Sve to je rezultiralo vrlo dobrim rezultatima u ovim specifičnim okolnostima upravo iz razloga što smo svoje budžete i pažnju usmjerili na naša najbliža emitivna tržišta. Ostvareni rezultati izravna su posljedica naših promotivnih aktivnosti, koje su vrlo mjerljive s obzirom na uložena sredstva i odabrane digitalne kanale promocije i komunikacije.

S druge strane, osim klasičnih marketinških i oglašivačkih kampanja radili smo i radimo na posebnim PR projektima i aktivnostima, prije svega s inozemnim novinarima, od kojih su mnogi boravili u Hrvatskoj na studijskim putovanjima, kako bismo ih uvjerili da je Hrvatska spremna za veći priljev gostiju.

Također, kontinuirano informiramo važne partnere, medije i opću javnost o aktualnom stanju u Hrvatskoj, a proaktivno komuniciramo i pratimo objave po ključnim tržištima, u slučaju pojave netočnih informacija o Hrvatskoj reagiramo te u suradnji s našim uredima predstavništava dostavljamo ispravke, plasiramo točne informacije koje dokazuju da je Hrvatska i dalje sigurna turistička destinacija. U svakoj prilici naglašavam kako je bespredmetno i po svemu nemoguće uspoređivati brojke prošle i ove turističke godine. Hrvatska je trenutačno jedna od rijetkih zemalja na Mediteranu u kojoj se odvija turistički promet i koja u srpnju bilježi vrlo dobrih 58 posto lanjskog srpanjskog turističkog prometa mjerenog noćenjima. Primjera radi, naši susjedi Talijani, ali i destinacije poput Francuske i Španjolske bilježe samo 20-ak posto lanjskih rezultata.

Što nas dalje očekuje? Kakva su vaša predviđanja? Hoće li kolovoz biti bolji/gori od srpnja?

– Vrlo teško je davati bilo kakve prognoze, jer one ovise o trenutačnoj epidemiološkoj situaciji. No ipak, ako se epidemiološka situacija ne bi značajnije mijenjala, što bi rezultiralo uvođenjem novih mjera u zemlji, ali i drugih država u odnosu na putnike koji dolaze u Hrvatsku, možemo očekivati nastavak dobrih rezultata koje smo ostvarili tijekom srpnja. U takvim okolnostima, kolovoz bi mogao biti i nešto bolji od srpnja.

Što pokazuju svjetski trendovi? Jesmo li, po njima, na dobrom putu?

– Ukupno gledajući, zbog komparativnih prednosti u odnosu na ostale naše mediteranske konkurente, povoljnu epidemiološku situaciju, dostupnost hrvatskih destinacija vlastitim automobilom te mogućnost odmora u različitim vrstama smještaja koji turistima nude određenu kontrolu okruženja u kojem borave, Hrvatska u ovom trenutku bilježi daleko bolje rezultate od konkurenata. Strategija koju smo odabrali pokazuje se dobrom. Fokusirali smo se u oglašivačkom i komunikacijskom smislu na naša tradicionalna i vjerna tržišta. U ovim okolnostima u kojima su globalni turistički tijekovi značajno poremećeni, te u situaciji gdje su svi pokazatelji govorili kako će usmjerenost turista tijekom ljetne sezone biti na bliskim, poznatim i lako dostupnim destinacijama donijela je našoj zemlji, u odnosu na konkurenciju, rekao bih odlične rezultate. Milena Budimir

30. travanj 2024 14:27