Kina je ostvarila značajan napredak u razvoju borbenih zrakoplova sljedeće generacije, predstavljajući dva nova nevidljiva (stealth) lovca bez repa koji su već u fazi testiranja. Fotografije i videozapisi tih zrakoplova, koji bi mogli biti dosad najsofisticiraniji borbeni avioni s posadom, počeli su kružiti društvenim mrežama, a vojni analitičari pokušavaju otkriti njihove ključne značajke.
Prvi zrakoplov, dijamantnog delta oblika, dolazi iz Chengdu Aircraft Corporation, dok je drugi, manji zrakoplov, s oštrije zakrivljenim "lambda" krilima, proizvod konkurentske Shenyang Aircraft Corporation, piše The War Zone. Ove dvije kompanije već desetljećima predvode razvoj kineskih borbenih zrakoplova, pri čemu Chengdu stoji iza modela J-10 i J-20, dok je Shenyang poznat po serijama Flanker i J-35, prenosi Jutarnji list.
Veći zrakoplov iz Chengdua ima impresivnu unutarnju zapreminu koja omogućuje nošenje velike količine goriva, oružja i naprednih senzora. Njegov dizajn bez repa i delta krila s izbočenim linijama značajno smanjuju radarski odraz. Zrakoplov također sadrži sustav upravljanja bez repnih površina, uz sofisticirane kontrolne površine na stražnjim rubovima krila, što mu omogućuje bolju stabilnost i kontrolu. Posebno zanimljiv je raspored usisnika zraka, s jednim smještenim na vrhu trupa i dva na donjoj strani, što je izazvalo nagađanja o mogućoj upotrebi tri motora. To bi mu moglo osigurati superiorne performanse pri velikim brzinama i visinama.
poboljšana upravljivost tijekom složenih manevara
Shenyangov model lovca manji je i klasičniji dvomotorni dizajn, s usisnicima zraka smještenim uz trup, ispod korijena krila. Njegova "lambda" krila stvaraju izdužene trokutaste stražnje rubove koji se protežu iza ispušnih mlaznica, što mu omogućuje smanjenje radarskog presjeka i povećanje aerodinamičke stabilnosti pri visokim brzinama.
Ova konfiguracija također poboljšava upravljivost tijekom složenih manevara, osobito pri ekstremnim kutovima napada, te omogućuje lakšu integraciju naprednih senzorskih sustava i oružja, čime se osigurava maksimalna operativna fleksibilnost u borbenim misijama. Iako se čini da je ovaj model namijenjen borbenim operacijama, još uvijek nije jasno je li riječ o posadnom zrakoplovu ili dronu.
Oba modela koriste naprednu konfiguraciju bez vertikalnog ili horizontalnog repa, što omogućuje bolje performanse pri velikim brzinama i dužim letovima, no zahtijevaju sofisticirane sustave upravljanja letom kako bi nadoknadili moguće smanjenje upravljivosti. Prednosti dizajna bez repa uključuju širokopojasnu nisku uočljivost protiv raznih radarskih tipova na različitim frekvencijama, kao i značajno smanjenje radarskog odraza sa strane i stražnje strane. Unutarnja zapremina omogućuje veći kapacitet za gorivo i oružje, što je ključno za veći borbeni radijus i produženo stacioniranje, dvije ključne potrebe u azijsko-pacifičkom području.
Međutim, dizajn bez repa može negativno utjecati na stabilnost i upravljivost, što zahtijeva napredne digitalne sustave upravljanja letom. Jedna od mogućnosti za smanjenje tih nedostataka mogli bi biti motori s vektorizacijom potiska, što je Kina već testirala.
vrlo napredni dizajn
Ovi novi modeli označavaju značajan iskorak za kinesku avijaciju i njezine ambicije da prednjači u razvoju šeste generacije borbenih zrakoplova. Uz mogućnosti dugog dometa, povećane stealth karakteristike i integraciju s dronovima, ovi zrakoplovi mogli bi značajno promijeniti ravnotežu moći na Pacifiku.
Govoreći za The War Zone, stručnjak za kinesko zrakoplovstvo Andreas Rupprecht rekao je da se radi o demonstratorima borbenih zrakoplova iz Shenyanga i Chengdua, koji su bliži konceptu lovaca nego bombardera. "Korištenje opisa šeste generacije možda je malo preuranjeno, ali mislim da smo sada na točki gdje možemo reći da su Kinezi prvi put pokazali svoju viziju zračne borbe i lovaca nove generacije", rekao je Rupprecht.
Kina sada očigledno posjeduje dva različita, vrlo napredna dizajna borbenih zrakoplova, koji bi mogli biti i rivali. Jedan od njih manji je od drugog, što donosi određene prednosti u smislu troškova, složenosti i performansi. Također, moguće je da su zamišljeni kao komplementarni u nekom budućem razvoju borbenih zrakplova s posadom.
To bi slijedilo kineski pristup razvoju zrakoplova, gdje su ranije kombinirali jednomotorne J-10 i dvomotorne serije J-11/16, a kasnije surađivali na razvoju srednje teškog J-35 i većeg J-20 stealth lovca. U jednom trenutku činilo se da će J-35 biti prvenstveno namijenjen izvoznim tržištima i kineskoj mornarici, no sada je poznato da Peking razvija i novu, manju i bržu, verziju lovca, prenosi Jutarnji list.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....