Cijene na benzinskim postajama sve više idu dolje, što mnoge vozače automobila zasigurno veseli, a ključni razlog za to krije se u jačanju eura. Koristi od njegova jačanja su velike - u travnju se za jedan euro moglo dobiti 1,06 dolara, a danas 1,11 dolara, što je pojeftinilo uvoz nafte koja se plaća u toj valuti, piše Tagesschau.
Dvije glavne vrste nafte, WTI Crude (s američkog tržišta) i Brent, koja se crpi u Sjevernom moru, već su u travnju dosegle svoje najviše godišnje vrijednosti, a nakon najviše razine u srpnju cijene su se našle pod značajnim pritiskom. Od početka rujna njihov pad se ubrzao, stoga je prošli tjedan cijena Brenta pala ispod 70 dolara po barelu - i to prvi put od kraja 2021. godine, prenosi Tportal.
Značajan pad cijena sirove nafte stručnjaci pripisuju činjenici da su se smanjili izgledi za potražnju za njom na svjetskom tržištu. Prognoza Međunarodne agencije za energiju (International Energy Agency, IEA) početkom godine pretpostavila je da će globalna potražnja za naftom u 2024. godini porasti za 1,2 milijuna barela dnevno, a sada je to srušeno na samo 900.000 barela nafte dnevno.
Kina ima ključnu ulogu u potražnji
Stručnjaci pripisuju pad cijena i Kini. Loša ekonomska situacija u toj zemlji direktno utječe na potražnju za naftom, o kojoj ona uvelike i ovisi. Oslabljeno kinesko gospodarstvo smanjilo je i korištenje nafte pa je tako IEA nedavno prognozirala ponešto drugačiju sliku za tu državu, u kojoj je potražnja sa 700.000 barela pala na samo 180.000 barela dnevno.
Električna vozila poljuljala ravnotežu
Tržište u Kini donekle su poremetili i električni automobili. Ove godine očekuje se da će njihov broj na cestama dosegnuti nevjerojatnih 40 posto.
S obzirom na manju potražnju glavnog kupca, odnosno Kine, pristup OPEC-a + je iznenađujući. Naftni kartel čvrsto se drži svog plana da postupno poništi dobrovoljno smanjenje proizvodnje od 2,2 milijuna barela dnevno, a on je stupio na snagu početkom godine.
Stručnjak za sirovine upozorava da bi OPEC+ trebao smanjiti proizvodnju da bi spriječio prekomjernu ponudu na tržištu, a ne povećati je. Osim toga, zemlje poput Iraka i Kazahstana treba poticati da budu discipliniranije u provedbi dogovorenih rezova.
Uzimajući u obzir sve navedeno, postoji rizik od prekomjerne ponude nafte na tržištu, što bi moglo dovesti do daljnjeg pada cijena u narednim mjesecima i iduće godine, a to znači da niže cijene goriva tek dolaze.