StoryEditorOCM
Regijaneugodan udarac

Vučić je Etihadovo napuštanje Air Serbije predstavio kao svoju veliku pobjedu, ali iza kulisa je sasvim druga priča...

Piše Vlado Vurušić/JL
16. studenog 2023. - 06:18

U Srbiji nikad dosadno, pogotovo otkad je počela nesmiljena predizborna kampanja, ali čini se da je za Aleksandra Vučića uslijedio neugodni udarac koji on i njegova režimska medijsko-politička mašinerija nastoji pretvoriti u pobjedu.

Naime, prije točno deset godina objavljivalo se o velikom poslovnom - naravno, Vučićevom - uspjehu, ulasku zrakoplovnog diva Etihad iz Ujedinjenih Arapskih Emirata u suvlasništvo srpskog avioprijevoznika Air Serbia. No, ovaj tjedan Etihad je potpuno napustio Air Serbia, odnosno izašao iz vlasništva te je okončao agoniju srpske aviokompanije koja traje već skoro godinu dana.

Bez obzira na to, Vučić je to objavio kao pobjedu, jer da je Air Serbia "sada u stopostotnom vlasništvu Srbije". No, neki srpski neovisni istraživački portali navode malo drugačiju priču, koja govori o propasti "posla stoljeća" kako se tada predstavljao ulazak jedne od najmoćnijih avionskih prijevoznika u Air Srbiju, koju je Vučić tada proglasio "najvećim regionalnim avioprijevoznikom".

Izašli iz vlasništva

Dakle, kako piše portal peroistine.com, arapska tvrtka Etihad u potpunosti je izašla iz vlasništva Air Serbia. Time je, piše portal, stavljena točka na jedan od najvažnijih, a po svemu sudeći i po građane Srbije najskupljih projekata aktualne vlasti na čelu s predsjednikom Aleksandrom Vučićem. Istraživački mediji ipak nisu, svih ovih godina, do kraja otkrili pod kojim je uvjetima i kako uopće sklopljen ugovor, koliko je on koštao i zašto je arapski partner odlučio izaći iz posla.

- Otkrili smo samo dio strogo čuvane tajne - da je Srbija za 51 posto vlasništva u Air Serbi platila višestruko više od Etihada za svojih 49 posto dionica. A to je bio samo vrh ledene stante ove skupe poslovne avanture - zaključuje peroistine. Prema istraživanju Insajdera objavljenom u serijalu "Srpsko-arapska posla", država Srbija je zaključno s krajem 2016. uložila bespovratno u zajedničku kompaniju nekoliko puta više od Etihada, od otplate dugova do investiranja. Etihad je, prema Insajderu, postao vlasnik 49 posto udjela u na osnovi kredita od 100 milijuna eura koji je dao toj kompaniji. Za razliku od bespovratnog davanja Srbije, Etihadu se kredit morao vrati s kamatom. Air Serbia je od Etihada uzimala i nepovoljne kredite - jedan od 56,5 milijuna dolara, drugi od 63 milijuna dolara, s visokom kamatom od 6,55 posto i troškovima obrade od po čak 7,5 milijuna eura, iako je tada bilo moguće pronaći povoljnije pozajmice.

Predstavljeni kao spasitelji

Naime, prema Insajderu tada se arapska tvrtka predstavljena kao spasitelj posrnulog JAT airways, mada je, piše pak peroistine, Srbija bila ta koja se "obvezala vratiti sve stare dugove nekadašnjeg JAT-a, ali i da na razne načine bespovratno ulaže u kompaniju Air Serbia tri godine". Drugi istraživački portal Birn pisao je kako je vlast krila detalje ugovora od javnosti, ali se ipak moglo zaključiti da je on "povoljan za Etihad, a nepovoljan za Srbiju". Vlast nikad do kraja nije otkrila koliko je ukupno novca uložila Srbija, a koliko arapska kompanija. Ti podaci su, i pored javnog interesa, ostali tajni. Ono što je izvjesno jeste da je riječ o stotinama milijuna eura. Kako je objavio Insajder, država je stalno davala subvencije za Air Serbiju. Naime, srbijanski avioprijevoznik bio je na popisu tvrtki kojima su i 2017. i 2018. pa i 2019. bila "namijenjena sredstva iz proračuna". Tako je tijekom 2018., prema navodima financijskog izvještaja, Air Serbia u poslovanju s Etihadom imala rashod od 11,8 milijuna eura.

Tijekom ovih deset godina mijenjala se i struktura vlasništva, pa Insajder navodi da je krajem 2020. prvi put izvršena dokapitalizacija, kada je vlasnički udio Srbije povećan na 81,97 posto, u što je uloženo 100 milijuna eura. Dvije godine kasnije, u rujnu 2022., uloženo je još 15,1 milijun eura, da bi vlasnički udio iznosio 83,85 posto. No, već u ožujku ove godine bilo je jasno kuda stvari ide, jer su srbijanski neovisni mediji pisali da je predsjednik Vučić tada u Kataru bio u potrazi za "novim partnerom". Naime, i sam je tada rekao kako je "zamolio emira Katara da vidi mogu li oni pomoći i imaju li interes da postanu strateški partneri".

Što se točno plaćalo?

Podaci iz financijskog izvještaja iz 2018. godine odlično oslikavaju kako je funkcioniralo ovo strateško partnerstvo, navodi Insajder. Naime, Insajder je izračunao da je u različitim transakcijama s Etihadom Air Serbia imala prihode od oko milijun eura tijekom godine, a istovremeno, za robu i usluge plaćali su Etihadu u prosjeku oko deset milijuna eura godišnje. A pogotovo u financijskim izvještajima nije razjašnjeno što to Air Serbia plaća Etihadu.

Među ostalim, piše nova.rs, pored milijuna koje su izdvojeni za dokapitalizaciju, u vrijeme dok je Air Serbia bila u procesu formiranja, JAT je od arapske kompanije unajmio dva aviona, od kojih jedan s posadom, a kako navodi portal nova.rs, taj je aranžman plaćan "astronomskih 1,3 milijuna eura mjesečno". I predsjednik oporbene Stranke slobode i pravde (SSP) Dragan Đilas izjavio je za beogradski Danas da je vlast 2013. godine rekla da je ulazak Etihada u Air Srbiju "fenomenalna vijest", a sada, deset godina kasnije, da je "fenomenalna vijest" izlazak Etihada iz partnerstva.

Đilas tvrdi da je u devet od deset godina iskazan gubitak u iznosu od 175 milijuna eura, Srbija je kroz dodatne subvencije i dokapitalizaciju dala 350 milijuna eura. U isto vrijeme Etihad je godišnje zarađivao desetke milijuna eura za iznajmljivanje aviona s posadom, za usluge menadžmenta, obuke, zakupa slotova, na kamatama koje su bile na zelenaškom nivou, navodi Đilas. Ističe i činjenicu da srpski avioprijevoznik danas nema nijedan avion u svom vlasništvu.

- Jedino što je dobra vijest je to što Srbija ima nacionalnog avioprijevoznika. Kakvo je pravo stanje u kompaniji, saznat ćemo kada Vučić i Siniša Mali (ministar financija) "odlete" sa svojih funkcija nakon prosinačkih izbora - dodao je Đilas.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
02. studeni 2024 13:21