StoryEditor
Regijacivilna ili vojna luka

Vučić financira, a Dodik gradi veliki aerodrom u Trebinju, s pistom duljom od zagrebačke i beogradske. Što se krije iza investicije Aerodroma Srbije?

22. svibnja 2021. - 11:47

Aleksandar Vučić i Srbija u potpunosti plaćaju, a Milorad Dodik gradi golemi međunarodni aerodrom u Trebinju, s terminalom većim od 7000 kvadrata i pistom duljom od zagrebačke i beogradske! Iako u krugu od samo 50-ak kilometara postoje čak četiri međunarodne zračne luke – Podgorica, Tivat, Dubrovnik i Mostar – od viška aerodroma glava ne boli, očito smatra šef iznimno posjećene i međunarodno tranzitne Republike Srpske.

Ovo nije ni prvotravanjska ni predizborna šala, nego ozbiljan projekt za koji je nedavno, koncem travnja, raspisan međunarodni natječaj za izradu projektno-tehničke dokumentacije. Aerodrom će se nalaziti na kraškom području 14 km zapadno od centra Trebinja i zauzimati će površinu od preko 300 hektara. Premjeri zemljišta su već obavljeni, a upravo su u toku izvlaštenja. Sve je definirano još prošle godine dogovorom Aleksandra Vučića i Milorada Dodika. Vrijednost projekta procijenjena je na početnih 150 milijuna eura, no ambicije koje vrište iz međunarodnog natječaja već na prvi pogled iziskuju dvostruko, pa i trostruko, deblje kese.

image
Tom Dubravec/Cropix

Aerodrom Trebinje se definira kao dostojan parnjak najvećih 5 aerodroma u široj regiji koji mogu primati zrakoplove širokog trupa, a čemu ne udovoljavaju ni Split, ni Priština, ni Skopje, ni Sarajevo, ni Podgorica. Duljina piste je zadana na 3500 m, širina na 45 m, a okretišta će morati imati mogućnosti za manevriranje gigantskih Airbusa 330 i Boeinga 777 (inače, beogradska pista duga je 3400, a zagrebačka 3250 m).

Predviđeni broj avio operacija u ovoj zračnoj luci od 2023. do 2037 procijenjen je na više od 11 tisuća godišnje, što zvuči smiješno ako se zna da su zračne luke Pula i Tivat, primjerice, prije pandemije imale oko 10, odnosno 7 tisuća operacija. Planirana je i izgradnja putničkog terminala kapaciteta 3 milijuna putnika godišnje, te cargo terminala dnevnog kapaciteta čak četiri puta većega od onoga dubrovačkog. Tu su i vatrogasni centar te hangari za poslovnu avijaciju koji će ugošćavati silne biznismene što dolaze investirati u istočnu Hercegovinu. Srbijanska državna tvrtka Aerodromi Srbije koja raspisuje natječaj u potpunosti će gospodariti velebnom trebinjskom zračnom lukom.

image
Trebinje
Duje Klaric/Cropix

Ključno je pitanje: tko će letjeti s ovog aerodroma, pošto je okolna mreža zračnih luka više nego dovoljna,Trebinju ne gravitira baš puno ljudi, a tamošnji turizam je još u povojima? Ako se cilja na iseljene u svijet, njima je na samo 30-ak kilometara dalje Dubrovnik.

Ekonomske logike za aerodrom Trebinje već na prvi pogled nema ni u tragovima, no neku drugačiju logiku nude možda koruptivni interesi ili kuloarska nagađanja kako se investicijom Aerodroma Srbije zapravo kamuflira buduću vojnu namjenu tog objekta. Možda će u istočnoj Hercegovini za koji mjesec prve konture dobiti pista koja zapravo kani udomiti eskadrile ruskih ili srpskih lovaca? Gabariti uzletno-slijetne staze možda se kroje po ruskim transportnim „antonovima“, a ne po Boeingu 777, kako se deklarira u natječaju?

image
Andrej Isakovic/AFP
item - id = 1100521
related id = 0 -> 1126572
related id = 1 -> 1125845
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
12. rujan 2021 06:45