StoryEditor
Politikabliže se izbori

Resetiranje ili igra na sigurno: što (ne)ćemo slušati u kampanji? Ako je dosta ratovanja, idemo na industriju!

Piše Hrvoje Prnjak
25. svibnja 2020. - 11:30
'Lov na birače' je krenuo, rezultate ćemo znati 5. srpnja u večernjim satimaŽeljko Puhovski/Ilustracija/HANZA MEDIA

(Ne)radna nedjelja, teritorijalni preustroj (zvuči poznato?), borba protiv korupcije, spašavanje radnih mjesta, međusobno diskreditiranje kroz “podgrijavanje” starih i otkrivanje novih afera i makar prstohvat ustaša i partizana...

Ovako nekako zvuči predvidivi dio kampanje za nadolazeće parlamentarne izbore.

Hoće li politički akteri pokazati zrelost primjerenu situaciji pred ulazak u izglednu recesiju ili će (opet) pobijediti čista pragmatika – pitali smo i dr. Zorana Aralicu s Ekonomskog instituta, te dr. Stevu Đuraškovića, s Fakulteta političkih znanosti; dvojac mladih dalmatinskih znanstvenika sa zagrebačkom adresom.

- Jedna od najboljih stvari korona-krize je što su u prvih mjesec dana u javnosti, prvi put od osnutka samostalne Hrvatske, u središtu interesa javnosti bile teme koje uistinu i jesu najveći problem ovog društva - kakva nam je ekonomija i kako je u budućnosti treba urediti. Ali prošla je korona, izborna kampanja neformalno je počela te se sve vratilo na uobičajeno! - primjećuje politolog dr. Đurašković.

Neke nove teme

- Usporavanja gospodarstva EU-a s kraja 2019., na koje se nastavila pandemija COVID-19, dovelo je do pojačavanja neizvjesnosti koja se uvukla u svijest, kako na individualnoj razini, tako na razini skupina. I zbog toga treba očekivati da glavne stranke - HDZ, SDP - vjerojatno neće ići s velikim obećanjima kao što je to bilo u kampanjama prije 15 godina, kada se obećavao gospodarski rast od 7 posto ili pad nezaposlenosti ispod 10 posto. Naime, način razumijevanja ekonomije se ipak mijenja, tako da su neke teme, poput zdravlja pojedinaca, potrebe za unaprjeđenjem kvalitete života ili zaposlenja definitivno sve prisutnije, a to bi se trebalo osjetiti u ovoj kampanji - očekuje dr. Aralica.

Evo kakve teme očekuje dr. Đurašković:

- HDZ će pokušati plivati na valu dobrog vođenja korona- krize, koalicija Restart nema nema što drugo nego floskule o ekonomiji i društvu, Domovinski pokret Miroslava Škore će hrvatovati, iako taj pokret financira poduzetnik u medijima povezan s ruskim kapitalom, čitaj Vladimirom Putinom. Stranka s imenom i prezimenom će jahati na društvenim pitanjima koja su ozbiljna, ali su se i sama već toliko izlizala da su se pretvorila u floskulu: poboljšanje efikasnosti javne uprave, smanjivanje broja lokalnih jedinica i lokalne administracije, otpuštanje tzv. uhljeba iz javnog sektora, parafiskalni nameti i porezi. A sve su to ekonomska pitanja drugorazrednog značenja, dok o temeljnom pitanju koje nam jedino može donijeti dugoročno ekonomsko blagostanje, a to je strategija industrijskog razvoja, neće biti ništa!

image
Dr. Stevo Đurašković
Ranko Šuvar/Hanza media

Dr. Đurašković vidi još jedno važno pitanje koje traži odgovore:

- A to je hoćemo li ostati zemlja turizma, i to onog koji nam se događa stihijski, spontano i bez ikakve osmišljene strategije, dok ljudi iz kontinentalne Hrvatske masovno emigriraju, ili ćemo razviti plan industrijske politike, koja bi počela s onim što je najlakše, s poljoprivredom, pa onda išla na razvoj industrija s visokom dodanom vrijednošću? Jednostavno kazano, da ljudima više izvor prihoda ne bude isključivo “zimmer frei”, kafić ili frizerski salon, već da u Dalmaciji dobijemo još barem tri, četiri konkurentne izvozne firme poput AD Plastika, a na razini države još barem još dvije, tri tvrtke kao što je Končar.... U tom smislu, pozdravljam trenutno djelovanje Inicijative poduzetnika – iako se duboko ne slažem s njihovim pristupom ekonomiji – jer oni najvažnije teme vraćaju barem kratkotrajno u centar medijske pažnje. Ispada da samo ovakva kriza, tj. direktna noga u stražnjicu može natjerati političare, ali i poduzetnike, da se maknu iz ove dugoročno uslužne, dugoročno neodržive ekonomije! - poentira naš sugovornik s Fakulteta političkih znanosti.

Manji broj ministarstava

Nego, rezimirajmo kako zaista stoje stvari nakon prvih predizbornih istupa: HDZ u kampanju ulazi samouvjereno i bez nervoze, pokušavajući prije svega kapitalizirati dosadašnje rezultate Vlade (konsolidiranje državnih financija, pelješki most, Projekt Slavonija, saniranje krize Agrokora...), te simpatije koje u javnosti još uvijek uživa Stožer civilne zaštite. Pozicionirani na desnom centru, HDZ-ovci su otupili dio argumenata oporbe prihvaćajući temu teritorijalnog preustroja, odnosno funkcionalnog povezivanju općina, pri čemu su jedino županije – kao HDZ-ove tradicionalne utvrde glasova – jedine nedodirljive.

Premijer Andrej Plenković najavljuje i smanjivanje broja ministarstava, čime su također preduhitrili oporbu. Napadima s desnice HDZ će odgovarati isticanjem svog profila državotvorne, narodnjačke i demokršćanske stranke te kontinuiranim pozivanjem na političku baštinu dr. Franje Tuđmana. Škori i desnici HDZ nipošto ne želi prepustiti “monopol” na temu suverenosti, ali kroz afirmiranje modernog shvaćanja suverenosti i zagovaranje jačanja uloge Hrvatske u Europi i svijetu, a ne kroz bilo kakvo “utvrđivanje” granica ili izolacionizam. Škoru će pokušati diskreditirati i tezom da mrvljenje glasova na desnici ide u prilog SDP-u.

Očekivano, oporba je počela izazivački žestoko. SDP-ovci su najavili da će povećati minimalne plaće, ukinuti porez na reinvestiranu dobit “kako bi potaknuli investicije”, smanjili bi i stopu PDV-a u turizmu i ugostiteljstvu na 10 posto, iznajmljivače za ovu godinu oslobodili paušala... Računajući valjda na zaboravnost birača jer najave izgovaraju bivši SDP-ovi ministri koji su bili u prilici provesti to što sada zamjeraju vladajućima – govore i o “ozbiljnoj reformi sustava lokalne i regionalne samouprave”, za koju dosad “nije bilo hrabrosti”.

Uzdrmani mostovci i Stranka s Imenom i Prezimenom jašu na temi teritorijalnog preustroja, aktualiziraju i temu neposredne demokracije (referendumsko odlučivanje)...

Tu je i Domovinski pokret Miroslava Škore, koji mješavinom populizma (prozivanje “kompromitiranih elita” u ime “poštenog naroda”) i tvrdog nacionalizma (najbolje vidljivog u arhaičnom tumačenju pojma suverenosti i koketiranju s antieuropskim raspoloženjem) pokušava uzeti dio birača HDZ-u i mobilizirati sve desne, sve na temelju zapaženog rezultata poznatog pjevača na predsjedničkim izborima (24 posto).

image
Dr. Zoran Aralica
Darko Tomaš/Hanza media

Posustali populisti iz Živog zida više ne uspijevaju zaintrigirati širu javnost novim idejama, a očito je da su im drugi zagrabili u bazen prosvjednih glasova. Njihov “odbjegli sin” Ivan Pernar ovih dana očajnički traži novu “ekskluzivnu” nišu javnog angažmana kroz Facebook objave – o NLO-ima...

Zašto je tako teško dočekati pomake u programima, pa onda i kampanjama ovdašnjih političara, pitamo dr. Aralicu. Koje nove teme je realno očekivati već sada?

Iznimke iz 1990. i 2000.

- Pomake možemo očekivati u smjeru tema koje se smatraju dijelom EU agendi. Ponajprije tu mislim da će kod većeg broja stranaka biti prisutne priče i o digitalizaciji o potrebi reforme javne uprave. Ipak, postoje teme koje neće dirati to su pitanja iz monetarne sfere (npr., euro - da li ne) izuzev manjih stranaka. Zatim, tu je pitanje poreza na ugljikov dioksid, što je važna ekološka tema na Zapadu - ističe dr. Aralica.

I pojašnjava:

- U tom kontekstu potrebna je određena individualna/kolektivna hrabrost da se neka tema nametne. Primarni gard političara glasi: Ne može se drugačije, mora se baš na ovaj način kako smo mi to proveli... Taj gard kod nas djeluje refleksno odbijajuće, pa ispada da se ne može postići ništa novo.

Ipak, podsjećam da su stranke kod nas svoje najveće uspjehe postizale upravo na drukčijem mišljenju, kada su pokušale mijenjati naciju i društvo (npr. HDZ 1990. godine, ili SDP 2000.). Tako da je taj prostor za promjene kod nas i dalje otvoren i u velikoj mjeri ukupan rezultat (stare/nove teme) ovisit će i o sposobnosti nametanja novih tema u javnom prostoru...
Hoće li biti hrabrosti za to, ili će se ići na sigurno – znat ćemo po tome hoćete li, kad krenu informativno-političke emisije, utišavati televizor ili ukućane.

#PARLAMENTARNI IZBORI 2020#ZORAN ARALICA#STEVO ĐURAŠKOVIĆ

Izdvojeno

09. srpanj 2020 03:37