
I ovoga je puta, negdje pod točkom "razno" tijekom svog obraćanja novinarima nakon obilaska Poliklinike SUVAG, spominjao nabavu Bradleya. Pogađate, riječ je o predsjedniku Republike Zoranu Milanoviću.
Zadnji visokopozicionirani političar koji je toliko agitirao za odabir američke ponude bio je Ivo Sanader. Bivši je premijer tako 2005. agitirao u utrci oko nabave 126 borbenih oklopnih transportera za HV vrijednih 170 milijuna eura, a u igri su, podsjetimo, bili američki General Dynamics preko svoje austrijske tvrtke Steyr, i finski proizvođač vozila marke Patria, čija je ponuda izgledala povoljnija i po cijeni i po investicijama koje su obećavali u sklopu "offset" programa. Upada u oči da ni Sanader ni Milanović nisu stručni u vojnim pitanjima, pa zato i upornost aktualnog predsjednika izgleda nekako upadljivije.
Pa u čemu je tolika neodoljivost i hitnost pribavljanja tog američkog oklopnog vozila pješaštva s gusjeničnim pogonom?
"Ukupan trošak za kupovinu preko 80 Bradleya bi bio 140 milijuna dolara. Oni nisu u stanju kupiti krevete i pisoare za javnu nabavu, nisu u stanju riješiti javnu nabavu jer se tu ne može ništa ukrasti, ne mogu riješiti ni hangare, a hangari za visokovrijedne letjelice koje kupujemo - nema ih", najnoviji je Milanovićev citat posvećen Bradleyima, a spomenuo ih je u kontekstu navodnog poskupljnja kupovine borbenih zrakoplova Rafale za oko 200 milijuna eura u odnosu na neke prvotne kalkulacije.
No, ono što Milanović ovdje iz nejasnih razloga preskače, a lako se može provjeriti u dostupnim mu vojnim izvorima, odnosi se na činjenicu da su ta vozila također – rabljena, odnosno stara 30 godina i treba im modernizacija koji bi ih također – poskupjela.
Ako se već nismo obvezali, iako nismo niti odustali od njihove nabave, zašto ne bismo razmotrili i druge opcije? Pa valjda bi to nekome tko važe svaku kunu, da ne kažemo svaki milijun kuna ili eura u ime javnog interesa, trebalo biti najvažnije u čitavoj priči.
Mađari su se tako, iz čisto pragmatičnih razloga, lijepo zahvalili Amerikancima na donaciji i kupili njemačke "oklopnjake" Lynxe, i to nove.
Uostalom, kod predsjednika se iza upornog zagovaranja kupovine Bradleya vidi jedna velika nedosljednost. Svojedobno nije htio imenovati nikoga iz svog Ureda u povjerenstvo za nabavu višenamjenskih borbenih aviona.
Dakle, digao je ruke od mogućnosti uvida u poslovnu stranu aranžmana, što podrazumijeva i kontrolu troškova. Da bi sada, po odlasku francuskog predsjednika i potpisivanju kupoprodajnog ugovora s francuskom stranom, digao frku oko navodnog poskupljenja, kojega je, recimo i to, ministar financija Zdravko Marić odlučno demantirao (ukratko: ukupan iznos koji je iznesen na sjednici Vlade, uz dogovorenu cijenu, obuhvaća i iznos PDV-a koji se mora obračunati na novu robu i usluge te se u konačnici uplaćuje u državni proračun, a u cijeli je iznos uračunata i klauzula o očekivanoj indeksaciji cijena jer je u trenutku slanja ponuda, a bilo je to u siječnju 2020. godine, iskazana cijena koja je vrijedila tada).
"Nisam htio sudjelovati institucionalno u tim pregovorima jer ih nemaš pod kontrolom, a preuzimaš odgovornost", rekao je danas nakon posjeta zagrebačkoj Poliklinici SUVAG Milanović i dodao: "Nije normalno da cijena Rafalea opet raste i zato nisam htio sudjelovati u tim pregovorima. Ovog što se sad događa nije bio svjestan ni načelnik OSRH. To su radili ljudi iz MORH-a, ovo je jako ozbiljna stvar, to je jako ozbiljna stvar, to je poskupilo 20 posto. Još uvijek su jeftiniji od američkih (aviona, op.H.P.), ali ne baš toliko. Netko treba odgovarati za to"...
Bilo bi prejeftino optužiti predsjednika da upire za Bradleye iz nekog svog interesa, ali uistinu je čudno da najvećem ulaganju u HV od osamostaljenja (Rafale avioni su zbog minimalnog radarskog odraza djelomično nevidljivi za obrambene sustave)
konstantno kao protutežu nudi kupovinu oklopnjaka koje tek treba modernizirati, a to će se također mjeriti u milijunima... Nije valjda da je stvar samo u povrijeđenoj taštini, da je predsjedniku sada možda malo i krivo što nije aktivnije sudjelovao u kupnji aviona koju je pred Macronom hvalio kao "veliku stvar" u svakom smislu?!
Inače, treba kazati kako Bradley već desetljećima važi za okosnicu američkih oklopno-mehaniziranih postrojbi, smatra se svestranim, pouzdanim i lako prilagodljivim za nadogradnje, odnosno, modernizaciju. Nazivaju ga i "borbenim taksijem za vojnike na bojištu". Vojni stručnjaci ga vide kao odličnu nadopunu za Patria vozila, koja su pogodnija za ravničarske terene, dok Bradley kao gusjeničar može i na zahtjevnije uspone i manje prepreke gdje bi Patria lako "proklizala".
Iz Vlade su već poručili da nisu odustali od 84 spominjana borbena vozila Bradley M2A2 ODS (u početku se govorilo o čak 120 vozila, a obveza Hrvatske je platiti remont i opremanje vozila te obuku i rezervne dijelove), od kojih bi se njih 62 dovela u operativnu upotrebu), ali su očito digli ručnu: iako se MORH predstavlja kao dobitnik rebalansa od 53 posto, čime se Financijski plan Banožićeva ministarstva povećava za 2,387 milijarde kuna, jasno je da Bradleyi u ovom trenutku jednostavno nisu prioritet, tj. da nema ni dovoljno novca za sve ambicije odjednom. U trenutku kad smo razmijenili prve kontakte s Amerikancima na tu temu, nije se moglo znati dinamiku rješavanja pitanje kupnje borbenih zrakoplova.
Zastarjela oklopna vozila BVP M-80, proizvedena još 80-ih godina prošlog stoljeća za ondašnju JNA, trebat će što prije zamijeniti, ali Vlada očito uzima time-out. Uvjerena da time ne dovodi u pitanje kontinuitet više nego dobre suradnje i partnerskog odnosa sa SAD-om. Uostalom, to i ne bi bilo baš lukrativno.
U međuvremenu, time-out bi dobro došao i onima koji prednjače u javnom prepucavanju na temu naoružavanja Oružanih snaga.
Ostavite ovakve teme za redovne sastanke. A taštinu kod kuće.