StoryEditorOCM
Hrvatskarefinanciranje

Za feribot koji je Jadrolinija kupila sa svojih 18 milijuna i koji već plovi, Vlada sad odobrila kredit od 14 milijuna €

Piše Damir Tolj
8. studenog 2024. - 16:37

Teško je upratiti "Jadrolinijin" ritam i posložiti sve njezine poslovne konce, osobito u vezi s nabavama brodova! Evo primjera:

"Vlada RH usvojila je Prijedlog odluke o davanju prethodne suglasnosti društvu ‘Jadrolinija‘ za dugoročno kreditno zaduženje kod splitske ‘OTP banke‘, u svrhu financiranja kupnje ro-ro putničkog broda ‘Dalmacija‘..."

Odluka je to otprije nekoliko dana. Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture izradilo je prijedlog, a Vlada blagoslovila desetogodišnji kredit u iznosu od 14,4 milijuna eura, koji bi državni brodar trebao otplatiti kroz 10 godina, u četrdeset jednakih mjesečnih rata i uz fiksnu kamatnu stopu od 3,59 posto godišnje.

"Kupnja ovog broda u skladu je sa srednjoročnim Planom poslovanja ‘Jadrolinije‘ za razdoblje 2024. do 2026. godine, te s Planom poslovanja Društva za 2024. godinu. Odobrenje ovog kreditnog zaduženja, kao i sama isplata kredita, nije uvjetovana davanjem državnih jamstava, a provedba ove Odluke ne zahtijeva sredstva iz državnog proračuna."

Zbunjivanje protivnika

Zbunjujući dio priče odnosi se na pitanje koje se nameće: zašto se, naime, tek ove osunčane kasne jeseni podiže kredit za kupnju broda koji je još proljetos kupljen?!

Iako ni to nije posve točno! Kao što smo sredinom veljače pisali, "Jadrolinija" je brod "Oslofjord" – privezan još od lanjske jeseni u danskoj luci Hirtshals i spreman za prodaju – najprije bila uzela u najam na tri mjeseca, uz moguće produljenje, pa čak i kupnju, kako su nam tada sami javili.

No u sustavu javne nabave (čiji je "Jadrolinija" obveznik) bilo je vidljivo da državni brodar traži ro-ro putnički brod "procijenjene vrijednosti od 18 milijuna eura". Uza svu potrebnu dokumentaciju i tehničke specifikacije za koje će se uskoro pokazati da ih do u bobu posjeduje upravo "Oslofjord"! To je bila i jedina pristigla ponuda na javnom natječaju...

Kako to?! Najavljena kupnja, pa iznenadni najam, onda čitava posada iz Hrvatske poslana proljetos u Dansku gotovo puna dva mjeseca, zatim ipak kupnja. Onda odgoda uvođenja broda u međunarodnu sezonsku dnevnu liniju između Dubrovnika i Barija, iako su karte već bile u prodaji, pa odrađeno prekojadransko ljeto i nedavni odlazak feribota na zimsku rehabilitaciju u remontno brodogradilište "Viktor Lenac" i na koncu Vladin blagoslov kredita za kupnju...

image

Nekadašnji ‘Oslofjord‘, današnja ‘Dalmacija‘, najveći brod u hrvatskoj nacionalnoj putničkoj floti

Iz kojih je onda izvora "Jadrolinija" još proljetos platila "Dalmaciju" i je li u pitanju kršenje odredbi javne nabave, ako se u međuvremenu mijenja model financiranja?

Evo kako to objašnjava državni brodar:

– "Jadrolinija" je, uz suglasnost Nadzornog odbora, kupila ro-ro putnički brod "Dalmacija" vrijedan 18.000.000 eura i to iz vlastitih sredstava, uz obvezu naknadnog refinanciranja iz dugoročnih izvora. Slijedom toga, kompanija je prikupila ponude banaka te je – uz suglasnost nadzornika – odabrana banka s najpovoljnijim uvjetima radi refinanciranja kupnje broda u ukupnom iznosu od 14.400.000 eura, što je 80 posto od kupoprodajne cijene.

Jedini u Europi

Prema njihovim riječima, baš ništa nije sporno u ovoj priči:

– Budući da vrijednost posla prelazi iznos utvrđen Zakonom o izvršavanju državnog proračuna za 2024. godinu, "Jadrolinija" može sklopiti ugovor o dugoročnom kreditu na osnovi odluke o prethodnoj suglasnosti Vlade. Upravo je takva procedura financiranja investicija ove veličine uobičajena u financijskom poslovanju te je kupovina ovog broda provedena u potpunosti sukladno Zakonu o javnoj nabavi čiji je "Jadrolinija" obveznik i to kao jedini brodar u Europi.

Iz Rijeke poručuju da je "Dalmacija" kupljena u Danskoj, kod tvrtke "Fjord Skibsholding I A/S", ali sada ističu da brod nije bio u najmu tri mjeseca, već upola kraće.

Nisu rekli koliko su potrošili za najam, iako je brod čitavo to vrijeme proveo vezan u danskoj luci. Ali sustav javne nabave (EOJN) ipak otkriva da je "Jadrolinija" 21. veljače sklopila ugovor o zakupu ro-ro putničkog broda s tvrtkom "Fjord Skibsholding I A/S", na tri mjeseca i uz najamninu od 2,1 milijun eura.

– Kada je brod uzet u najam, naravno da se ukrcala i naša posada, koja je potom prošla potpunu obuku i ishodovanje ovlaštenja u skladu s danskom zastavom i propisima danskih pomorskih vlasti, što prije svega zahtijeva i poznavanje danskog prava. Posada je sve savladala iz prve. To samo po sebi govori i o izvrsnosti "Jadrolinijine" ekipe – pišu nam iz Rijeke.

Ponos kompanije

Obuka je, kažu, trajala desetak dana, a hrvatski pomorci su u Danskoj familijarizirani s iznimno modernim i kompleksnim sustavima rekonstruiranog broda. Klasifikacijsko društvo "Det Norske Veritas" (DNV) obavilo je temeljit pregled, provedena je i vježba za krizne situacije s raznim scenarijima, u prisutnosti inspektora danske zastave. Nakon svega, a kada su vremenske prilike za plovidbu u Hrvatsku bile zadovoljavajuće, brod se uputio kući.

U Hrvatskoj je onda, naravno, prešao na hrvatsku zastavu...

– Zaključno, bivši vlasnik je 2014. godine uložio preko 30 milijuna eura u brod, što je značajno podiglo njegovu vrijednost, rangiravši tako nekadašnji "Oslofjord" uz bok novogradnjama, a to su ustanovili i ozbiljni stručni mediji. Nije zanemariv ni podatak da "Jadrolinija" trenutno na tržištu za "Dalmaciju" prima ponude izdašnije od cijene po kojoj je kupljena, što pokazuje da je ovaj poslovni potez ne samo društveno prihvatljiv, već odlična poslovna odluka brodara. Ovaj najveći i najmoderniji brod u povijesti naše bijele flote služi na ponos društva i svih njegovih djelatnika, i to na svjetskoj brodarskoj sceni.

Eto, da se malo i pohvale... Jedino su zaboravili javiti koliko dugo će se "Dalmacija" zadržati u "Lencu" i koliki obujam poslova je čeka u škveru, odnosno što će se na feribotu sve uraditi.

Nedavno su tek rekli da joj ipak neće ugrađivati putničke kabine, koje je bivši vlasnik izbacio prije deset godina, da bi na njihovo mjesto ubacio casino i duty free shop, iako su povratak kabina na feribot proljetos najavljivali strani mediji. Preko Jadrana je, znamo, zgodnije ploviti noću, prespavati u kabini i na odredište stići ujutro, dok je čitav dan pred vama. 

Ipak, ista ona javna nabava otkriva da "Jadrolinija" sada traži nabavu tzv. avionskih sjedala za "Dalmaciju" u vrijednosti 550.000 eura. Valjda će se moći zadrijemati u njima...

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. studeni 2024 13:59