Iskustvo jednog čitatelja Jutarnjeg lista pokazuje kako je zaštita potrošača u Hrvatskoj na dosta niskim granama, ali i da pojedini trgovci reagiraju tek nakon što im se obrate mediji.
Takav je slučaj i s trgovinom Mömax iz čije je internetske trgovine naš čitatelj naručio kuhinju, između ostaloga i zbog činjenice da je tvrtka garantirala besplatnu dostavu i montažu za sve proizvode skuplje od 530 eura te kupljene do 25. veljače.
On je online odabrao i platio kuhinju 600 eura, a kad je zatražio besplatnu montažu, što je kompanija garantirala u svojoj reklami, iz Mömaxa su ga odbili s obrazloženjem da je akcija vrijedila isključivo za kupnju u nekoj od poslovnica.
Moguće da je Mömax inicijalno doista planirao akciju ograničiti isključivo na fizičku trgovinu (pronašli smo nekoliko njihovih prijašnjih akcija u kojima je bilo jasno navedeno da se ne odnose na kupnju putem weba), no u ovom su slučaju zaboravili navesti to pravilo pa su svi potrošači koji su kupovali putem online trgovine opravdano mislili da se besplatna dostava odnosi i na njih piše Jutarnji list.
Ipak, kako su u trgovini uporno odbijali besplatno dostaviti robu, naš se čitatelj obratio Jutarnjem, dostavio nam preslike tada važeće akcije i odgovora iz trgovine te nas zamolio da opišemo kako se u Hrvatskoj tretiraju potrošači.
Polovica troška
Ono što se događa nakon što smo u ovu trgovinu poslali službeni upit doista je neprepričljivo. Naime, isti dan kad im se Jutarnji obratio s nekoliko pitanja, čitatelj je obavijestio redakciju da su ga odmah kontaktirali iz Mömaxa, priznali pogrešku te ponudili izvršiti dostavu na način na koji je to bilo navedeno u reklami.
Ovdje postaje zanimljivo.
Naime, akcijom je bila zajamčena besplatna dostava za sve adrese u krugu od 50 kilometara od poslovnice, a u slučaju da je dostavu potrebno napraviti dalje od toga, kupac je dužan platiti 50 posto troška.
Adresa našeg čitatelja bila je u općini Lekenik, 49 kilometara od sjedišta tvrtke, no ponuda iz trgovine nije bila besplatna - naime, izračunali su da do njegove adrese ima 60,5 kilometara te da im je za dostavu dužan podmiriti još 83 eura.
"Nisam mogao vjerovati što su napisali. Odmah sam im poslao prikaz s Google Mapsa na kojem se vidi da su dvije adrese udaljene 49 kilometara i opet tražio da poštuju ono što su u svojoj akciji obećali", rekao nam je čitatelj, sada već dobro iznerviran. Kako je u međuvremenu pripremio i prijavu Državnom inspektoratu, iz trgovine su na kraju odlučili pristati na besplatnu dostavu, kao što su u reklami bili i obećali, te je našem čitatelju, kako nam je povratno javio, kuhinja montirana 22. ožujka, i to bez dodatnih naplata.
Raskid ugovora
Iako su prethodno tvrdili da nema pravo na besplatnu montažu, trgovina je kupcu, isključivo zato što je bio uporan te alarmirao medije, priznala da je "došlo do pogreške u pravnom tekstu prilikom oglašavanja akcije", ali u odgovoru Jutarnjem bili su nešto šturiji.
"Žao nam je što je u slučaju navedenog kupca došlo do nesporazuma oko uvjeta akcije "Besplatna dostava i montaža za sav namještaj iznad 530 EUR".
Navedenom kupcu ponudili smo sve opcije koje nam stoje na raspolaganju: da akciju, iako se radi o kupnji u web shopu, iskoristi prema navedenim uvjetima (popust 50 posto na dostavu i montažu) ili da raskine ugovor. Iščekujemo njegov odgovor", pisalo je, iako su naknadno pristali na u potpunosti besplatnu montažu. Ono što ostaje nepoznanica jest koliko je drugih potrošača, izuzev ovog jednog upornog koji nas je kontaktirao, također pokušalo ostvariti pravo na besplatnu montažu, ali su neopravdano bili odbijeni. I koliko ćemo još dugo u Hrvatskoj morati čekati da se nakon kupnje ne osjećamo pokisli.