StoryEditor
Hrvatskau sridu

Svi govore o slučaju majke Mirele Čavajde, ‘carica‘ Severina krivo je presudila: najveći mučenik bit će mali Grga

11. svibnja 2022. - 13:04
U Rimskom Carstvu, od imperatora Septimija Severa (193. - 211.) i Karakale (198. - 217.), pobačaj se kažnjavao visokim novčanim kaznama, gubitkom građanskih prava, izgonom iz države, sve do smrtne kazne  Ante Čizmić/Cropix

Javila se za Svetog Duju i Severina. “Mile moje Splićanke i dragi moji Splićani, na dobro vam došla Sudamja! A naš sveti Duje, i sam mučenik, moli za Mirelu Čavajdu i njezinu obitelj, uvjerena sam u to” - napisala je Severina u svojoj objavi na društvenim mrežama, odjevena u odoru carice Priske, Dioklecijanove žene, koju je prije nekoliko godina utjelovila na Danima Dioklecijana u Splitu.

Seve je, eto, povezala mučeništvo svetog Duje s onim Mirele Čavajde, koja je ovih dana postala jedna od glavnih tema hrvatskih medija, jer joj ni u jednoj od zagrebačkih bolnica nisu htjeli na njezin zahtjev izvršiti pobačaj nerođenog djeteta kojeg je htjela nazvati Grga. Nerođenom dječaku je nedavno u Mirelinoj maternici, sad već u 27. tjednu trudnoće, otkriveno da je obolio od tumora na mozgu i majka se zbog te dječakove malformacije odlučila na prekid trudnoće.

Ginekolozi u zagrebačkim klinikama to su odbili učiniti, jer po njima se tu radi o prenatalnoj ciljanoj eutanaziji, a eutanazija u Hrvatskoj nije dopuštena.

Čavajdina odvjetnica Vanja Jurić inzistira na tome da feticid, kako se naziva prekid trudnoće u visokom stadiju, nije isto što i eutanazija, jer se govori o plodu, a ne o čovjeku?! Gospođa Jurić govori o plodu, iako je riječ o djetetu, majka osjeća sve njegove pokrete, srce mu kuca, čak gospođa Čavajda tepa svome Grgi da se ne brine, jer će se ona pobrinuti da mu skrati muke. Ne tepa se plodu nego čovjeku.

Gordan Zlopaša, doktor i pročelnik Zavoda za perinatalnu medicinu KBC-a Zagreb, očitovao se ovako o ovom slučaju: “Gospođa je zatražila prekid trudnoće. Ovdje se radi o zahtjevu za prijevremenim porođajem. To je 27 tjedana. To je dijete od 1100 i nešto grama. To je dijete koje može preživjeti ako se potakne porod sada. Pretpostavljam da kolege u Sloveniji, želeći biti sigurni da se to dijete neće roditi živo, prije toga će ga, na neki način, usmrtiti.”

”Feticid bi dakle bio usmrćivanje nerođenog djeteta prije nego što se ono porodi. Nešto slično eutanaziji”, poručuje dr. Zlopaša i ističe: “Sada dolazimo do kompleksnog etičkog pitanja: Smijemo li mi to učiniti ili ne smijemo. Nemam podataka da je u Hrvatskoj itko od liječnika, mojih kolega, učinio feticid. To je nešto što je zakonom potpuno neregulirano”, kazuje dr. Zlopaša.

Tome u prilog govore i riječi prof. dr. Vesne Elveđi Gašparović, voditeljice Referentnog centra za prijevremene porode u Klinici u Petrovoj za ženske bolesti i porode KBC-a Zagreb. “Prijevremeni porod radimo u Hrvatskoj, ali ne i feticid!”, decidirana je dr. Elveđi Gašparović.

Prema Zlopašinim riječima, zbog nedovoljno podataka o tumoru, odnosno deformacije kod djeteta – zasad se ne zna radi li se o krvarenju na mozgu ili tumoru. Napravljeni su ultrazvuk i magnetska rezonanca, međutim taj je nalaz pokazao da je dijete bilo nemirno, stoga vizualizacija slike nije bila najbolja. Ne možemo znati radi li se o malignom tumoru, potrebno je napraviti biopsiju, pa histološku analizu samog uzorka.

”U ovom trenutku, doduše, ne mislim da je život majke ugrožen”, odgovorio je pročelnik Zavoda za perinatalnu medicinu KBC-a Zagreb na pitanje o zdravstvenom stanju gospođe Čavajde.

Nesumnjivo je da Mirela Čavajda prolazi teško razdoblje. Radovala se skorom porodu, a onda ju je šokirala spoznaja da je dijete u njenoj utrobi bolesno. Ona u svom srcu ne može prihvatiti tu činjenicu da bi mogla roditi bolesno dijete, i da bi ono moglo ako preživi samo vegetirati kao biljka. No, liječnici i dalje vjeruju u to da bi se dijete nakon poroda moglo liječiti. Mnoge se žene sa svojim muževima odluče i na porod djece s malformacijom, pa makar takva djeca živjela tek nekoliko sati ili dana, imaju priliku da se na dostojanstven način oproste od pokojnika i tako rane gubitka djeteta lakše zacjeljuju.

Ovih dana bio sam u Gospinom svetištu u Lourdesu. Vidio sam na stotine bolesnika s najrazličitijim bolestima, pa i one koji doslovno vegetiraju. Nije im lako jer ovise o pomoći svojih bližnjih, no i oni su ljudi koji pokazuju emocije i uzvraćaju na ljubav koju im drugi daruju. Oni su stvarni mučenici, jer sami ne mogu ništa, iako ni oni koji se brinu o njima nisu daleko od mučeništva. Život nam je, uostalom svima, sastavljen ne samo od lijepih nego i od teških trenutaka.

Da se vratimo sad malo na Severinu. Naš sveti Duje, i sam mučenik, po meni se jednako moli i za maloga Grgu, kao i za njegovu majku Mirelu. Ukoliko se gospođa Čavajda odluči na izvršenje feticida nad svojim djetetom, najveći mučenik bit će mali Grga. A Sevina objava u liku carice Priske valjda sugerira kako je u Rimsko doba pobačaj bio nešto normalno.

Ipak, nije baš tako bilo. U Rimskom Carstvu, od imperatora Septimija Severa (193. - 211.) i Karakale (198. - 217.), pobačaj se kažnjavao visokim novčanim kaznama, gubitkom građanskih prava, izgonom iz države, sve do smrtne kazne.

Odavno više nije slučaj da se primjenjuju kazne na one koji izvršavaju pobačaj. Nažalost, s druge strane, pobačaj je postao način za rješavanje neželjene trudnoće.

Profesor na svjetski priznatom medicinskom fakultetu postavio je svojim studentima ovaj slučaj i etičko pitanje:

”Evo obiteljske povijesti: Otac ima sifilis. Majka ima tuberkulozu. Već imaju četvero djece. Prvo je slijepo. Drugo je umrlo. Treće je gluho. Četvrto ima tuberkulozu. Sada je majka ponovno trudna. Roditelji vam dolaze po savjet. Voljni su pobaciti, ako odlučite da trebaju. Što vi mislite?”

Studenti su svi preporučili pobačaj.

”Čestitam”, rekao je profesor, “upravo ste ubili Beethovena.”

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. svibanj 2022 13:05