
Nova generacija energetskih oznaka koja na kućanske uređaje u Europskoj uniji stiže 1. ožujka olakšat će uspoređivanje energetske učinkovitosti potrošačima u fizičkim trgovinama i internetskim stranicama.
Za šest dana novu oznaku dobit će hladnjaci, zamrzivači, perilice rublja, kombinirane perilice sušilice, perilice posuđa, televizori i elektronički zasloni. Od rujna će se nove energetske oznake pojaviti i na izvorima svjetlosti. Sve ostale grupe proizvoda dobiti će novu energetsku oznaku od 2022. do 2030. godine, nakon što bude donesena odgovarajuća relevantna EU regulativa.
Što nove oznake donose potrošačima objašnjavaju u Energetskom institutu Hrvoje Požar.
- Najvažnija promjena je revidirani sustav ocjenjivanja, koji će se kretati od A do G. Više neće biti dodataka za plus (npr. A +++), što će oznaku učiniti jednostavnijom i lakšom za razumijevanje. Na primjer, uređaj koji trenutno ima klasifikaciju A +++ sada bi mogao dobiti ocjenu B, prema novoj ljestvici energetske učinkovitosti.
To ne znači da je ovaj uređaj odjednom manje energetski učinkovit nego da je proizvod ocijenjen na novoj ljestvici, što potrošačima olakšava odabir onog koji im odgovara i motivira proizvođače da postanu bolji.
Ostala važna poboljšanja uključuju: QR kôd koji će dovesti do dodatnih i detaljnih informacija o proizvodu, dizajn cijele naljepnice i izmijenjeni, intuitivniji piktogrami – kažu u ovom institutu koji je uključen u provođenje međunarodnog projekta Europske komisije LABEL2020, sa svrhom pružanja učinkovitih informacija o novim energetskim oznakama za kućanske uređaje potrošačima, distributerima i proizvođačima te podrška svim dionicima u prelasku na nove oznake.
Iz Energetskog instituta Hrvoje Požar Energetska kažu da je energetska oznaka EU-a, tijekom posljednjih 25 godina postigla velik uspjeh u pomaganju potrošačima u usporedbi i odabiru pravih proizvoda. Međutim, danas je većina proizvoda na tržištu u prva tri energetska razreda, jer su uređaji postali energetski sve učinkovitiji.
Razredi koji uključuju mnoge pluseve u oznakama oznake više nisu transparentni te je kupcima teško razlikovati najučinkovitije proizvode, a proizvođači su manje skloni razvoju novih energetski učinkovitih proizvoda.
Novost koje donosi označavanje je QR kod s kojim će potrošači moći dobiti dodatne informacije skeniranjem koda pametnim telefonom koje proizvođači ubacuju u digitalnu bazu podataka u kojoj se nalaze svi novi proizvodi koji se plasiraju na tržište Europske unije.
Po zakonu svi proizvođači i dobavljači registriraju sve proizvode s energetskom oznakom u novu EU- bazu podataka proizvoda (EPREL) koja pruža dodatne informacije o proizvodu koje nisu navedene na energetskoj oznaci tijelima za nadzor tržišta, potrošačima, distributerima...
Ovisno o proizvodu, nova energetska oznaka će uz podatak o potrošnji energije i QR kod imati piktograme s informacijama o potrošnji vode po ciklusu pranja, kapacitetu skladištenja, emisiji buke i slično...
Sve te informacije bit će dostupne izravno putem EU web stranice i putem QR-koda koji je uključen u energetske oznake, a u konačnici bi trebale omogućiti svakom da izračuna troškove rada nekog uređaja i bolje usporedi te odluči što je za njega najisplatljivije.