Hrvatska#ijasamfranjo

Srednjoškolka Ana ih kritizirala, učitelji joj odgovorili: Kapa dolje na hrabrosti i inicijatiivi, a sada idemo svi zajedno dići glas, dođi i prosvjeduj s nama!

Piše Marijana Cvrtila
14. prosinac 2018. - 15:33

"Kapa dolje na hrabrosti i inicijativi! A sada idemo svi zajedno dići glas – dođi i ti u subotu s nama, podrži nas, pridruži nam se, jer netko tko je u prvom razredu gimnazije pokazao toliku hrabrost i inicijativu, zaslužuje sigurnu školu."

Poručili su to organizatori subotnjeg prosvjeda prosvjetara "Za sigurnu školu" u Zagrebu – mreža Nastavnici organizirano, školski sindikat Preporod i grupa "Školska zbornica" – učenici prvog razreda vinkovačke Turističke gimnazije Ani Novosel.
Ana je, naime, uputila otvoreno pismo učiteljima koji svoja negativna iskustva s problematičnim učenicima iznose preko platforme #ijasamfranjo, solidarizirajući se time s napadnutim čakovečkim profesorom Franjom Dragičevićem.

Srednjoškolka uputila javno pismo profesorima, oštro odgovara na '#ijasamfranjo pobunu': 'Niste ni svjesni kolika je vaša represija na učenike...'

Očekivano, Ana Novosel dala je svoje viđenje cijelog slučaja iz učeničke perspektive, žestoko kritizirajući #ijasamfranjo pobunu, nazvavši je "nebitnom", a učitelje upitala koliko se njih uistinu zapita kroz što generacija mladih danas prolazi.

Kad da sve stignem?

Organizatori prosvjeda djevojku su pozvali da im se pridruži na prosvjedu u Zagrebu, a iz svjedočanstava učitelja i pisma učenice nedvojbeno se može zaključiti da i jedni i drugi kao glavnog krivca za stanje u školama vide neučinkoviti i zastarjeli obrazovni sustav koji i dan-danas nema pravi odgovor na eskalaciju nasilja. Ana Novosel nastupa s pozicije njezine generacije, kojoj stručnjaci danas zamjeraju da ne shvaća dovoljno (ili ih roditelji nisu tome podučili) kako svako ponašanje nosi i odgovornost i da se pravila ne mogu tek tako kršiti bez posljedica. Sloboda ne znači anarhiju.

Mlada Ana, međutim, dijeli "packe" učiteljima i pita ih kada su se smilovali, na primjer, nekom učeniku koji ima socijalnu anksioznost i teško mu je pričati pred cijelim razredom jer se pritom ne osjeća ugodno. U nizu primjedbi na učitelje i školski sustav upozorava i na probleme poput preopterećenosti gradivom koji priječe socijalizaciju mladih, stjecanje novih prijateljstava i skraćuju vrijeme provedeno s obitelji.

– Školski sustave, kako da imam osam sati sna ako me kod kuće čeka sedam predmeta sa sedam različitih zadaća? Ako odlazim u školu u 11.30 sati, a vraćam se u sedam navečer, ako imam zadaće do ponoći? – pita se mlada Vinkovčanka. Čitavom nizu zamjerki na račun učitelja i školskog sustava uputila je i one da učitelji radije odrade ono što im je potrebno kako bi zaradili novac ili plaću, a ne zato što to vole raditi ili žele ulagati u znanje učenika, da ima onih koji djecu nazivaju pogrdnim nazivima poput "đubrad", "majmuni", da gađaju djecu olovkama, da provode represiju i da u školama više ništa nema veze s učenjem i educiranjem nego prolaženjem, jer se uči samo za ocjenu.

Nitko vas nije tjerao...

– Da ima imalo prilagodbe i volje za radom, učenici bi vas cijenili. Kao učenik, znam da nijedan od nas ne bi nepoštovao nastavnika od kojeg vidimo da nas poštuje u cijelosti. Birali ste si sami posao i znate da je rad među ljudima komplicirana stvar, da ne možete očekivati med i mlijeko. Nitko vas nije tjerao da radite ovaj posao 40 godina. 40 godina iste priče svake godine. Ako niste znali da vas čeka ovakav ishod i ako niste znali da se ovakve stvari događaju svuda, zašto ste odabrali ovaj posao? Tko vas je odabrao da radite ovaj posao? – oštra je Ana Novosel.

Organizatori subotnjeg prosvjeda Ani nisu odgovorili tom žestinom, nego su joj čestitali na hrabrosti, kao i zato što je podigla glas s punim imenom i prezimenom. Slažu se da sustav koji ona kritizira ni njima nije drag, te kako subotnjim prosvjedom upravo žele taj sustav natjerati da od nasilja zaštiti sve koji se nalaze u školi – bili oni učitelji, nastavnici, učenici, pedagozi, psiholozi...
Osudili su neprimjereno ponašanje nekih svojih kolega prema učenicima, koje je Ana spomenula, rekavši da sustav koji nije u stanju zaustaviti nasilne učenike od provođenja terora nad svojim kolegama iz razreda te nastavnicima ili učiteljima, također "nije u stanju probrati kukolj među našim redovima, koji svojim postupcima baca ljagu na sve nas".

– Ima li smisla liječiti i reformirati sustav, dok se ljude (i odrasle i djecu) koji su njegov dio svakodnevno šuta, psuje i pljuje?! Škola za život može postojati samo u sigurnoj školi – odgovaraju Ani organizatori prosvjeda, dajući još jednom do znanja koliko su problemi našega školstva, pa tako i odnosa u školama, preduboki.

##IJASAMFRANJO