Nakon što su na Jadrolinijinom trajektu Mljet pukle noseće sajle te je pramčana rampa pala u more tijekom plovidbe prema Supetru, Hrvatski registar brodova je 4. rujna proveo inspekcijski nadzor na još jednom Jadrolinijinom trajektu. Pregled koji su na trajektu Kornati u Valbiski izveli inspektori HRB-a, otkrio je nove probleme vezane uz sustav upravljanja sigurnošću na trajektima Jadrolinije.
Trajekt Kornati blizanac je Mljeta, trajekta na kojem su pukle noseće sajle te je pramčana rampa pala u more tijekom plovidbe prema Supetru.
”Naime, nadzor napravljen na trajektu Kornati, jednom od blizanaca Mljeta, utvrdio je da sajle – odnosno, čelična užad koju se postavlja na pramčanim rampama Jadrolinijinih trajekata kako bi ih po potrebi podizala i spuštala – uopće nisu certificirane. To znači da sigurnosna čelična užad nema svjedodžbe i jamstva priznate tvrtke, proizvođača ili organizacije”, za Nacional je izjavio stručnjak upoznat s provedenim postupkom i svjestan “mogućih teških posljedica za sigurnost plovidbe, brodova i sigurnost posada Jadrolinijinih trajekata”.
“Praktički, nadzor HRB-a”, naglasio je Nacionalov izvor, “pokazao je da se čelične sajle o kojima ovisi sigurnost pramčanih rampi na trajektima našeg najvećeg brodara, kupuju, nabavljaju, postavljaju kad se i kako se kome svidi, odnosno, nabavljaju se od nepoznatog proizvođača i bez jasno provedenog natječaja”.
Izjavu koju je neposredno nakon pada pramčane rampe na trajektu Mljet dao predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta, da se “sajle na trajektima mijenjaju svake godine”, Nacionalov sugovornik smatra “proizvoljnom i netočnom”. Kada bi imala ili kada bi poštovala sustav upravljanja sigurnošću, provedenim natječajem o nabavi, prema navodima istog izvora, Jadrolinija bi dobila certifikate odnosno jamstva proizvođača da se radi o provjerenoj čeličnoj užadi koja daje stabilitet i sigurnost. Taj izvor je istaknuo i da ovako Jadrolinija od dobavljača kojeg je netko u toj tvrtki sam odredio, dobiva samo Izjavu o sukladnosti.
S obzirom na to, moglo bi se tvrditi da u Jadroliniji ne postoje jasno utvrđeni obvezni intervali pregleda i promjena te procedure zamjene čelične užadi. Izgleda da je ostavljeno na volju svakoj posadi da sama odlučuje kad će, hoće li i kojim povodom zamijeniti sigurnosnu čeličnu užad.
“Neslužbeno, na trajektu Mljet sajle su zadnji put promijenjene prije više od četiri godine. To je informacija iz izvora bliskih posadi broda”, kazao je Nacionalov sugovornik.
Ništa od navedenog nije propisano postupcima SUS-a. Zna se samo da je dobavljač čeličnih sajli za Jadrolinijine trajekte tvrtka Eurocable Group d.o.o. iz Jakovlja. Uvidom u djelatnost tvrtke vidi se da je registrirana za proizvodnju ostalih elektroničkih i električnih žica.
“Iako je spomenuta tvrtka registrirana za proizvodnju kabela, ni nadzor HRB-a nije mogao utvrditi tko je proizvođač čeličnih sajli za pramčane rampe trajekata, odnosno, koja ih tvrtka proizvodi. Tako se ne zna ništa o kvaliteti i karakteristikama čeličnih sajli koje se postavljaju na brodove, ne zna se njihova izdržljivost, udovoljavaju li uvjetima manipulacije pramčanim rampama. Uzus o tome da se čelične sajle obavezno moraju mijenjati najkasnije svakih sedam godina, koliko je trajala originalna sajla postavljena u brodogradilištu, praktički ne postoji. Sajle se moraju mijenjati i kontrolirati što češće”, navodi sugovornik Nacionala, dodajući da su i izjave o sukladnosti dobavljača Eurocable Group bez ikakve vrijednosti.