StoryEditor
Hrvatskasindikati upozoravaju

Rast cijena goriva na koljena bacio brojne građane: Ljudi se zadužuju da bi mogli doći na posao! Neki su zbog putnih troškova već oštećeni i za 26 tisuća kuna

Piše Marijana Cvrtila
17. ožujka 2022. - 10:16

Šokantan rast cijena goriva posljednjih tjedana na koljena je bacio brojne građane, gospodarstvenike, ali i one koji na posao ne mogu stići nikako drukčije nego vlastitim prijevozom – učitelje putnike, od kojih neki do svoga radnog mjesta i natrag dnevno prevale i do 200 kilometara.

Prema aktualnom Temeljnom kolektivnom ugovoru (TKU), javni službenici koji do svoga radnog mjesta nemaju organiziran (među)mjesni prijevoz te su prisiljeni putovati privatnim automobilom, dobivaju naknadu, odnosno povrat nastalih troškova, u visini od jedne kune po prijeđenom kilometru. To u ovom trenutku djeluje gotovo smiješno jer su cijene goriva od 2017. godine, kada je taj iznos dogovoren u TKU, do danas te prije ovih drastičnih poskupljenja porasle za oko 30 posto, a o sadašnjim cijenama da ne govorimo.

Stoga je svih 11 reprezentativnih sindikata koji predstavljaju javne službe, to jest obrazovanje, znanost, zdravstvo, kulturu i socijalu usuglasilo stav prema kojemu će na novoj rundi pregovora za novi TKU u srijedu inzistirati da Vlada hitno pristane na promjenu modela isplate kako bi se osigurala pravična nadoknada za realno nastale troškove prijevoza. Očekuju i da novi TKU s novim modelom isplate tih troškova što prije stupi na snagu.

- Naš je zahtjev da se u novi TKU, umjesto fiksnog iznosa, za nadoknadu troška prijevoza privatnim automobilom uvede novi model koji bi bio promjenjiv, to jest povrat novca vezao bi se za kretanje cijene goriva – ističe Željko Stipić, čelnik školskog sindikata Preporod, u kojemu su izradili novi model isplate tih troškova za učitelje putnike, a koji bi se mogao primijeniti i na ostale javne službenike.

image
Tonči Plazibat/Cropix

Prema njihovu prijedlogu, radnik bi ubuduće, umjesto jedne kune po prijeđenom kilometru, ostvarivao pravo na povrat novca u iznosu umnoška broja prijeđenih kilometara u mjesecu i obračunskog postotka prema cijeni Eurosupera 95 u posljednjem tjednu u mjesecu. Troškovnik je izrađen za sedam kategorija učitelja i nastavnika, ovisno o tome jesu li godišnje za odlazak i povratak s posla prešli 2500, 5000, 7500, 10.000, 15.000, 20.000 ili 25.000 kilometara.

Primjerice, djelatnik koji do posla i natrag godišnje prelazi 25.000 kilometara dobivao bi povrat sredstava u visini 13,5 posto cijene Eurosupera 95 po kilometru, a za onoga tko prelazi 2500 kilometara taj bi postotak iznosio 17,8 posto.

U sindikatima kažu da će tijekom pregovora s Vladom pokušati doći do što pravednijeg modela, možda i drukčijeg od ovoga, ali iznos povrata svakako ne bi više smio biti fiksan nego vezan za kretanje cijena goriva.

- Zbog postojećeg rješenja, koji je 2017. trošak prijevoza fiksirao na jednu kunu po prijeđenom kilometru, naši su učitelji u četiri godine izgubili ozbiljan novac jer su stvarne troškove morali refundirati iz vlastitih džepova. Na primjer, radnici koji na posao odlaze na najkraćim udaljenostima, do deset kilometara dnevno, oštećeni su za najmanje tri tisuće kuna, a oni koji prelaze najveće udaljenosti, to jest više od 80 kilometara dnevno, za najmanje 26 tisuća kuna. Ljudi se zadužuju da bi mogli doći do posla – upozorava Željko Stipić.

U javnim službama najviše je putnika upravo među učiteljima i nastavnicima, upozoravaju njihovi sindikati, više od trećine sigurno je prisiljeno putovati vlastitim automobilom do posla, a oni koji putuju na dulje relacije nerijetko sami pokrivaju i troškove cestarina, o održavanju automobila da ne govorimo.

Već smo više puta pisali o učiteljima koji rade u tri, četiri škole, koji putuju vlastitim automobilima na nastavu iz Trogira u Knin, iz Zadra u Gospić, iz Splita u Korenicu... Mnoge njih divljanje cijena goriva sada stavlja pred dilemu: dati otkaz ili pasti u još dublje dužničko ropstvo:

image
Damir Krajač/Cropix

- Imamo sve više upita s terena jer ljudi nisu više u stanju pokrivati troškove prijevoza. Traže bolovanja, stvarni troškovi za prijevoz su 30 do 40 posto veći od naknade koju sada dobivaju. Tko u prosvjeti ima toliko novca da može unedogled sam financirati prijevoz? Bojimo se da će doći do drastičnog pada kvalitete nastave, osobito u strukovnim školama. Već sada imamo dosta nestručne nastave, tko će po ovim uvjetima ići u škole u malim sredinama? – upozorava Nada Lovrić, predsjednica Nezavisnog sindikata zaposlenih u srednjim školama.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
05. srpanj 2022 14:37