StoryEditor
HrvatskaZOOM NA HRVATSKI NAČIN

Prosvjetari stali u zaštitu kolegice: Ne opravdavamo pokrivanje glava ručnikom, ali ocjenjivanje u online nastavi je smijurija!

Piše Marijana Cvrtila
28. travnja 2021. - 14:42
PRIVATNI ALBUM

Nije glavno pitanje podržavamo li ili ne nastavnicu koja je učenicima rekla da tijekom online odgovaranja prekriju glavu i lice ručnikom. Shvaćam to prije kao potez očajnika. Nema smisla osuđivati ako ne nudiš rješenja. Taj je slučaj, naprotiv, znakovit i govori o problemu u provedbi online nastave te osobito vrednovanja i ocjenjivanja u njoj. Prošla je godina dana od njezina uvođenja a mi još uvijek nemamo propis koji bi regulirao ovo pitanje. Slučaj u zagrebačkoj Veterinarskoj školi otvorio je oči mnogima i iz sfere apstrakcije postao surova realnost.

Govori to Željko Stipić, čelnik školskog sindikata Preporod i srednjoškolski profesor hrvatskog jezika i književnosti. On je u utorak, kada je medijskim prostorom odjeknula vijest kako je zagrebačka nastavnica fizike u srednjoj Veterinarskoj školi Bosiljka Vidović Kordić od učenika zahtijevala da prekriju glave ručnikom dok odgovaraju ispred računala, odmah ukazao kako se, prije zgražanja nad njezinim postupkom, upitamo što uopće može učiniti nastavnik u situaciji kada učenik zloupotrebljava mogućnost odgovaranja na daljinu.

U srijedu se u nastavničkim krugovima raspravljalo o ovom slučaju, a iako nitko ne podržava bizaran postupak pokrivanja glava, razumijevanja ima u onoj sferi u kojoj su prosvjetari imali želju ponovno ukazati na probleme u online nastavi koji nisu mali. Oni na njih upozoravaju od početka provedbe virtualne nastave, pa iako je svima jasno da u okolnostima pandemije kojoj se ne nazore kraj nije bilo puno izbora što se tiče održavanja nastave, ipak smatraju da su se u godini dana trebala regulirati rješenja kako ocjene iz virtualnih učionica ne bi doista ostale, doslovno - smijurija – kako kažu neki od njih. Podsjetimo kako je samo prošle godine prvi put „otkad postoje digitalna mjerenja“ u Hrvatskoj više od polovice svih učenika osnovnih i srednjih škola, točnije njih 52,63 posto (više od 240 tisuća!) godinu okončalo s odličnim uspjehom, a gotovo stotinu tisuća djece (99.044) su bili superodlikaši – dakle imali su 5.0!

-Smisao ocjene je da bude objektivan pokazatelj nečijeg postignuća. Ako zatvaramo oči pred tim da učenikovo znanje nije njegovo nego njegovih snalažljivih roditelja, braće, sestara, koji sudjeluju u obmanjivanju nastavnika, ne dezavuiramo samo postupak ocjenjivanja nego generiramo i druge probleme. Jedan od njih je svakako nejednakost među učenicima, prije svega prema onima koji pošteno pristupaju radu i ne žele zloupotrebljavati ovu situaciju. Zato sam upozorio da svi oni koji zatvaraju oči pred ovim problemom čine „školocid“ – ističe Stipić. Za njega dvojbi nema: pitanje ocjenjivanja u online nastavi mora se zakonski urediti za sve buduće situacije, a najbolje je rješenje da se, čak i ako se nastava na daljinu bude morala provoditi, znanje provjerava uživo, usmenim odgovaranjem u školi ili testom koji učenici pišu u školi.

-Nema tu realnog ocjenjivanja. Nije to moguće u online nastavi. Kad ih ispitujem, odmah vidim kako im pogled luta okolo. Ili su ostavili otvorenim drugi ekran, ili koriste šalabahtere, ili im netko došaptava. Ne kažem da ne uče ništa, ali mali „podsjetnik“ postoji – prepričava Biljana Pavelić, profesorica informatike u srednjoj školi u Zagrebu. Kako kaže, svjesni smo da situacija nije normalna, tu je pandemija, potresi, učenici su sami u najosjetljivijem razdoblju.

-Svi čekamo da ovo prođe, da se vratimo u normalnu nastavu, ali je činjenica da su u online nastavi srozani kriteriji i kad ih srozate, teško ih je vratiti natrag. Ali, kada govorimo o varanju, nemojmo misliti da ta djeca ne vide kakvi su odnosi u našem društvu i kako takvi postupci nemaju velikih ograničenja i kazni. Parola „snađi se“, to je njima logično – upozorava profesorica Pavelić.

-Ne opravdavam način 'stavite ručnike na glavu'. Ali, kao što sam i ranije upozoravao, moramo donijeti pravilnik, propis, koji će regulirati online nastavu i ocjenjivanje u njoj i to na način da pomiri sve strane. Veliki problem u hrvatskom obrazovanju je taj što se ono što nije napisano ili propisano može svakako tumačiti – ističe Tvrtko Pleić, srednjoškolski profesor geografije i član nastavničke mreže Nastavnici organizirano. Kaže kako je puno lakše i objektivnije u online nastavi ocijeniti i držati pod kontrolom manju skupinu učenika, ali općenito, „prepisivačina je i dalje modus operandi“.

-Došaptavanja sa strane, različite 'bubice', ljepljenja papirića s odgovorima po monitoru i zidovima, svašta smo vidjeli u ovih godinu dana. Nažalost, plagiranje je dio naše tradicije. Online nastava je privid škole i privid vrednovanja, hitno su nam potrebna dugoročna rješenja jer je vrlo moguće da će se ovaj oblik nastave provoditi i u budućnosti – poziva Tvrtko Pleić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. lipanj 2021 09:20