StoryEditorOCM
HrvatskaVELIKA ŠKRTICA

Prikupljači otpada odrezali joj 120 eura kazne, jer - nije predala otpad! ‘Nisam ni bila tamo, izdali ako prođe, prođe!‘

Piše Dora Koretić/JL
18. studenog 2024. - 09:01

Nema ništa sporno kad vam lokalna "čistoća" obračuna kaznu jer su vas, recimo, ulovili kako komunalni otpad bacate u neku rijeku.

Ili gurate susjedu u kantu.

No, moguće je i obrnuto - da kaznu dobijete zato što uopće niste predali otpad.

To je začudilo i jednu našu čitateljicu kad joj je na kućnu adresu stigla obavijest od tvrtke Eko-Murvica, zadužene za prikupljanje otpada u općini Vinodolska općina, prema kojoj su joj naplatili paušal - te ugovornu kaznu od čak 120 eura.

"Nije mi bilo jasno o kakvoj je kazni riječ pa sam se malo raspitala i shvatila da je općina propisala kako mogu obračunati kaznu ako korisnik nije predao otpad, a iz mjernih uređaja za struju i vodu moguće je iščitati da je u nekretnini boravio. Ja konkretno nisam boravila u nekretnini, zato niti nije bilo otpada, iz čega zaključujem da su kaznu izdali prema modelu ako prođe, prođe, jer da su zatražili podatke s mjernih uređaja, shvatili bi da u kući nije bilo nikoga", požalila nam se čitateljica.

Priječi ih GDPR

I bila je u pravu - iako je općina Vinodolska općina Odlukom o načinu pružanja javne usluge te na temelju Zakona o gospodarenju otpada, propisala da se kazna ispisuje za slučajeve kad korisnik "ne vrši predaju otpada Davatelju javne usluge, a na temelju podataka očitanja mjernih uređaja za potrošnju električne energije, pitke vode ili na drugi način se utvrdi da je koristio nekretninu", iz Eko-Murvice poručuju kako oni, zbog GDPR-a, ne mogu dobiti podatke iz mjernih uređaja za bilo kojeg korisnika, zbog čega smatraju da je Zakon teret dokazivanja nekorištenja nekretnine prebacio na vlasnika.

"Ne radi se o automatizmu uspostavljanja kazne, nego o jedinom zakonitom načinu da se korisnike motivira na komunikaciju. Za većinu prekršaja propisana je dostava upozorenja korisniku za prva tri uočena nepropisna postupanja, a u slučaju manjih prekršaja, kazna se ispostavlja tek pri četvrtom uočenom nepropisnom postupanju", poručili su iz Eko-Murvice.

Primjer u Dramlju

Osim za nepredaju otpada, kazna se ispisuje i u slučaju bacanja smeća izvan spremnika, odlaganja opasnog otpada, ostavljanja rasutog otpada, nerazvrstavanja i drugih prekršaja, a od 2021. godine do danas, poručili su nam iz Eko-Murvice, za nepredavanje otpada izdano je 439 kazni, od čega je naplaćeno njih 389 u iznosu od čak 37.790 eura.

Nas je zanimalo što u slučajevima kao što je ovaj naše čitateljice - kad se u nekretnini dulje vremena ne boravi i ne predaje otpad - trebaju li takvi korisnici strahovati da će iz mjeseca u mjesec dobivati ugovorne kazne te kako mogu dokazati da nisu boravili u nekretnini?

Neaktivni status

Kako doznajemo iz Eko-Murvice, u slučaju nepredaje otpada, ugovorne kazne ispisuju se tek kada se u sustavu zamijeti da korisnici dulje vremena ne predaju smeće - recimo, da nisu imali niti jednu predanu kantu tijekom cijele godine, a nikako za povremene situacije, tipa mjesec za mjesec.

"Ako korisnik javne usluge na jedan od Zakonom i odlukom predviđenih načina dokaže da nije koristio nekretninu, ugovorna kazna mu se poništi, a u slučaju trajnog nekorištenja nekretnine, dakle duljeg od godine dana, objekt se svrstava u privremeno neaktivne objekte, pa se korisniku više ne obračunava niti iznos obavezne fiksne minimalne javne usluge, odnosno fiksni dio računa koji svaki mjesec plaćaju svi korisnici", poručuju iz te tvrtke.

Samo u posljednjih godinu dana po svim je osnovama tvrtka izdala 488 ugovornih kazni, od čega se na one za korištenje nekretnine bez korištenja javne usluge odnosilo njih 260.

Nakon dostave tražene dokumentacije od korisnika - podataka s mjernih uređaja za potrošnju struje i vode - stornirano je 85 kazni.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 17:17