StoryEditor
Hrvatskaspojio hrvatsku

Pelješki most je čudo kojim bi se ponosio i Faust Vrančić; čak je 20 metara viši od mosta na čuvenim Velikim jezerima! Sada slijedi samo ‘glancanje‘, a doznajemo i kakva će biti rasvjeta

Piše Stanislav Soldo
29. srpnja 2021. - 00:50

Veličanstveni vatromet u tisućama boja koje su prošarale nebo ponad Neretvanskog kanala obznanio je „Urbi et Orbi” da je Pelješki most za kojim su čeznule generacije, Neretvana, Pelješčana, Dubrovčana i Korčulana konačno - spojen. Ispaljen po drevnoj kineskoj tradiciji za sreću i blagostanje onih koji su most gradili, ali i svih koji će preko njega prolaziti i diviti se umijeću mostograditelja sa dalekog Istoka, koji su učinili nemoguće-za 36 mjeseci izgradili most čudo od 70 tisuća tona čelika kojim je 300 godina razdvojeni hrvatski teritorij ponovno postao jedinstven.

image
Tonci Plazibat/Cropix

Neretva i Pelješac su doslovno proključali, stanovnici Komarne priredili su vlastito slavlje i vatromet, kojim su obilježili tehnički završetak Pelješkog mosta, kojim bi se nesumnjivo ponosio i poznati hrvatski izumitelj Faust Vrančić, koji je izumio i projektirao ovješene mostove kakav je i ovaj Pelješki.

Tijekom večeri, specijalne derik dizalice zakačile su 250 tona težak trapezasti čelični segment koji se lagano podiže od morske razine do konstrukcije mosta gdje još nedostaje tih osamnaest metara pa da Hrvatska nakon više od 300 godina bude spojena. Montaža spojnog dijela mosta zahtjevan je i precizan posao koji se zbog stabilne temperature morao raditi tijekom noći. Budući da se čelik od velikih toplina isteže, a sve je potrebno upasati u nanometar kako bi varioci iz Kine precizno obradili vanjske i unutarnje površine.

image
Tom Dubravec/Cropix

Ova divovska lego kockica trapezastog oblika doslovno će se uklopiti u posljednju šupljinu pelješkog mosta. Inače, do sada su ostavljena 164 čelična segmenta različitih dimenzija i težina, od čega je najveći bio dužine pedeset i dva metara i težine 730 tona. Kineski radnici najprije će variti vanjske obode da bi se zatim spustili u utrobu mosta točnije ovog segmenta što se postavlja i nastavili variti unutarnje rubove. Posao oko obrade i zavarivanja, kako se očekuje, potrajati će pet dana, no bez obzira na „fine“ radove koji slijede, rasponska konstrukcija mosta je spojena.

Prva vozila peko mosta trebala bi proći na proljeće naredne godine, a kompletan projekt mosta sa pristupnim cestama završit će se do lipnja 2022. Tako je nakon 30 godina iščekivanja od osamostaljenja Hrvatske konačno spojen hrvatski sjever i jug, a san stanovnika Dubrovačko-neretvanske županije postao je stvarnost. U Brijesti na svečanosti postavljanja čeličnog segmenta mosta i spajanja rasponske konstrukcije viđeni su ministri Zdravko Marić, Oleg Butković, Nikolina Brnjac, Nataša Tramišak, predsjednik sabora Goran Jandroković, a u jednom trenutku im se pridružio i bivši predsjednik Sabora, sada umirovljenik, Luka Bebić.

Premijer Plenković je izrazio zadovoljstvo brzinom kojom je most izgrađen.

- Ispod mosta mogu prolazit brodovi. Neškodljiv prolaz prema Neumu je neupitan. Ovo je jedno fantastično arhitektonsko rješenje. Most koji povezuje, a ne dijeli Hrvatsku i BIH.

Dodao je da ovo nije službeno otvaranje već tehnički trenutak te da na otvorenje mogu svi doći uključujući i predsjednika RH, Zorana Milanovića. Ovo je svehrvatski projekt i svatko mu je nešto doprinio, a Vlada ga je realizirala kada smo bili najsnažniji. Most je spojen unatoč Covidu. Predsjednik HDZ-a BIH Dragan Čović koji je također bio na svečanosti u Brijesti bio je zadovoljan projektom Pelješkog mosta.

image

 
Tom Dubravec/Cropix

Veleposlanica Kine prenijela je čestitke i pozdrave premijera Lia, koji je bio ovdje na gradilištu u Brijesti. Most kreira neraskidivu vezu Hrvatske i Kine. Međutim, moram naglasiti da je most nastao zahvaljujući našim prijateljima u EU. Ipak svatko je dao svoj doprinos. Zahvalio bih županu, Nikoli Dobroslaviću, Branku Bačiću, Dubravki Šuici, Luki Bebiću-rekao je ovom prigodom Plenković.

Nakon što je zadnja „rupa” na Pelješkom mostu popunjena, premijer Andrej Plenković obišao je radove na već spojenoj konstrukciji mosta gdje su ga dočekali kineski radnici koji su most junački gradili posljednjih 36 mjeseci. On je skupa sa županom Dubrovačko-neretvanskim, Nikolom Dobroslavićem, predsjednikom Uprave Hrvatskih cesta, Jospom Škorićem te ministrom prometa Olegom Butkovićem simboličn prešao preko tek postavljenog posljednjeg u nizu segmenta Pelješkog mosta.

- Hrvatska je spojena obznanio je na Pelješkom mostu Plenković istaknuvši da je ovaj projekt bio san mnogih generacija. Ostvarili smo cilj koji riješava problem star 300 godina. Ono što se dogodilo večeras najbolje opisuje tezu o modernom suverenizmu koja definira strateške nacionalne interese-rekao je Plenković.

- Ovaj most spaja i Europsku uniju. Ne dijeli Hrvatsku i BiH već ih povezuje i biti će atrakcija kojom će mnogi željeti proći. Njemu ćemo se veseliti kao stečevini svih prethodnih vlada i saziva Sabora. Svih onih koji su težili da se cilj ostvari. Ovo je veliki svehrvatski projekt, ujedno najveći koji smo sufinancirali sredstvima Europske unije-357 milijuna eura. Tu želim zahvaliti svima, posebno ministru Butkoviću i predsjedniju Uprave HC-a, Josipu Škoriću. Također, zahvala ide i CRBC-u radnicima i inženjerima koji su tri mejseca prije roka unatoč pandemiji i problemima uspjeli spojiti most ranije od planiranog - dodao je Plenković.

- Hrvatska je realizirala svoje pravo da spoji teritorij, a pelješki most je dvadeset metara viši od mosta na Velikim jezerima i desetak metara niži od mosta na Bosforu - istaknuo je.

Podsjetimo, projekt Pelješkog mosta se dva puta započinjao i prekidao. Nekada je to bilo zbog politike a nekada zbog nedostatka novca. Nad mostom je stalno visio crv sumnje i pitanje: "Hoće li to ikada biti“.

image
Tom Dubravec/Cropix

Na kraju, unatoč početnom nepovjerenju, kineski radnici su spojili most za 36 mjeseci.

Nakon grubih radova spajanja mosta, slijede „fini“ radovi iliti namanje još četiri mjeseca posla. Polaganje instalacija unutar mosta, odvodnja, postavljanje mjernih uređaja za praćenje konstrukcije mosta, cestovna, signalna i dekorativna rasvjeta. Rasvjeta će biti diskretna uz minimalna svjetlosna zagađenja i po noći će naglašavati linije i konture Pelješkog mosta upravo onako kako to ovaj infrastrukturni projekt stoljeća i zaslužuje.

I u Komarni i Brijesti danas fantastično zvuče stihovi Ive Andrića koji je davno napisao odu mostovima: "Mostovi su ruke koje spajaju ljude... Mostovi nisu samo obične građevine od kamena, betona ili željeza kojim se premošćuje neka reka. Oni su ruke koje spajaju obale i ljude i predstavljaju simbol života, ljubavi i prijateljstva. Oni su svetiji i od hramova jer služe svima“.

image
Tom Dubravec/Cropix
item - id = 1116127
related id = 0 -> 1128505
related id = 1 -> 1128501
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. rujan 2021 06:55