StoryEditor
Hrvatskasjajne fotografije

Otvorena izložba ‘Zagreb - grad koji treba našu ljubav‘, odabrani su radovi petnaest fotoreportera Cropixa. Pogledajte tko je sve došao na otvorenje

Piše Patricia Kiš/Jutarnji list
10. rujna 2020. - 20:36
Željko Puhovski/Cropix

Premijer RH Andrej Plenković, gradonačelnik Zagreba Milan Bandić, članica Uprave Hanza Medije Ana Hanžeković i glavni urednik Jutarnjeg lista Goran Ogurlić u četvrtak u 17 sati otvorili su izložbu “Zagreb - grad koji treba našu ljubav”.

Tema izložbe je potres koji je pogodio Zagreb 22. ožujka u 6.24 ujutro, prikazan kroz sjajne fotografije Cropixovih autora, piše jutarnji.hr.

Za postav izložbe zadužena je iskusna Brigada. Trideset četiri uvećane fotografije postavljene su na instalaciji u obliku skele, jednog od simbola potresa, na Europskom trgu. Podsjećamo da će se izložba moći pogledati punih mjesec dana.

Osim toga, na web stranici https://potres.jutarnji.hr/ dostupan je katalog na kojem se može pogledati više fotografija, njih sedamdesetak. U katalog se može i preko QR koda koji je također postavljen na Europskom trgu. Fotografije su tematski podijeljene u šest poglavlja, to su “Šok”, “Krhotine”, “Baština”, “Katedrala”, “Hvala vam” i “Glavu gore.”

Na izložbi su odabrani radovi petnaest fotoreportera Cropixa, a žiri koji je birao najbolje nije imao lak zadatak. Mnogo je više fotografija od pokazanih koje su nastale od strane naših autora tih dana na ulicama i koje su sumirale sve važne odlike reportažne fotografije te pokazale koliki su profesionalci ovi fotografi, pa i kad snimaju i u najtežim uvjetima, u opasnosti od rušenja građevina, od korone, ponekad u gotovo apokaliptičnim prizorima koje su i sami uspjeli dočarati.

Naši su hrabri fotoreporteri, naime, izašli na ulice grada doslovno u sekundama nakon potresa, što je i jasno vidljivo na fotografijama. Nije ih bilo strah, predano su bilježili prizore koje su vidjeli pred sobom, razmjere katastrofe, najvećeg potresa koji je pogodio ulice grada Zagreba još od 1880. godine.

Digitalni katalog izložbe pogledajte OVDJE

- Zagreb ima ljubavi na izvoz i to je dobro. Zagreb prije svega treba solidarnost i našu pomoć i zato me vesele i ovi amandmani u Saboru i ovi zakoni, da krenemo što prije u obnovu i pomognemo našim unesrećenim ljudima. Vlada RH i Grad Zagreb to mogu napraviti zajedno i zato mi je drago što je danas ovdje i premijer Plenković... Ja imam već godina, ali tih 10 sekundi potresa pamtit ću još dugo... Još jednom hvala svima i idemo delati zajedno - rekao je gradonačelnik Bandić.

- Zakon o obnovi Zagreba pripremili smo temeljito, svi su dali svoj doprinos i čvrsto stojimo kod toga da je ovo zajednički projekt svih onih koji žele pridonijeti novoj vizuri Grada - naša je zadaća kroz ovaj projekt podignuti protupotresnu zaštitu, a svu ovu ljubav i predanost koje imamo prema Gradu Zagrebu, bez obzira jesmo li rođeni ovdje, živimo li ovdje ili ne, sad trebamo usmjeriti ka tome da ovu nepogodu pokušamo iskoristiti kako bismo Grad u budućnosti učinili što sigurnijim - izjavio je premijer Plenković.

Poglavlje na izložbi nazvano “Šok” zabilježilo je prve, neposredne, spontane reakcije, građane u parkovima kako sjede na klupama, mnogi od njih bili su ogrnuti dekama na taj prohladan proljetni dan, njihovu malu djecu, kućne ljubimce jednako uplašene poput njih.

image
Željko Puhovski/Cropix

Poglavlje “Hvala vam” posvećeno je svima koji su nesebično pružali svoju pomoć. Pamtimo pripadnike Hrvatske vojske kako čiste ulice grada. Pamtimo Bad Blue Boyse koji su se organizirali i pomagali rodiljama u klinici u Petrovoj ulici. Pamtimo alpiniste, penjače, visinske radnike kako se penju po krovovima da bi uklonili dimnjake, crjepove, oluke i druge dijelove krovova koje je potres pomaknuo i koji su prijetili da će pasti. Ne pretjerujemo ako utvrdimo da su tako spašavali i ljudske živote.

U poglavlju, pak, nazvanom “Krhotine” bavimo se krhotinama grada, nadrealnim prizorima dijelova mnogih ciglenih građevina koji su završili na cesti. To su te gotovo apokaliptične fotografije, najčešće snimljene bez ljudskog lika. Automobilske karoserije jedva su se nazirale pod ciglama ili golemim dijelovima fasada. Te snimke potiho postavljaju pitanje što bi se dogodilo da potres, koji je nažalost odnio jedan mladi ljudski život, nije zatresao Zagreb u tako rane jutarnje sate, kada na ulicama nije bilo gotovo nikoga, nego kasnije.

U poglavlju “Baština” fotografije su na kojima Cropixovi fotoreporteri bilježe stradale muzeje, galerije, crkve, spomenike kulture... Oštećeni su mnogi muzeji i galerije, no na sreću nijedna umjetnina važna za hrvatsku povijest umjetnosti nije bespovratno stradala. Naši su autori, među ostalim, snimili mramorni kip mladića koji se srušio na pod na odjelu Antičke zbirke Arheološkog muzeja, lutke s narodnim nošnjama popadale iz vitrina Etnografskog muzeja, mirogojske arkade, remek-djelo arhitekta Hermana Bolléa...

“Katedrala” je, pak, posebno poglavlje. Poglavlje u kojemu se žiri i najviše mučio da suzi odabir, koliko je dobrih fotografija bilo. Posebno se to odnosi na trenutak rušenja sjevernog tornja. Da smo mogli, najradije bismo izložili sve fotografije, ali i ove, vjerujemo, pružaju dovoljno širok raspon koji govori o interesima Cropixovih fotografa i njihovoj mogućnosti da temu vide drugačije, iz novog kuta.

Poglavlje “Glavu gore.”, nazvano po grafitu jednog uličnog autora koji se nalazi iznad glavnog zagrebačkog trga, završno je poglavlje, koje kroz fotografije pripovijeda o optimizmu.

image
Goran Mehkek/Cropix

Na samom su se otvaranju našim hrabrim fotografima i sponzorima dijelila vunena srca koja je osmislila dizajnerica Ivona Martinčić, inače i autorica glavnog vizuala naše izložbe. Crveno vuneno srce, podsjetimo, isplela je na napukloj žutoj fasadi škole u Habdelićevoj ulici i spojila dva njegova dijela plavom vunom. Bilo je to prošle godine u sklopu uličnog festivala Okolo. Nakon potresa njezino je srce zaživjelo jednom sasvim drugačijom pričom, često se dijelilo po društvenim mrežama kao simbol da će se grad jednoga dana obnoviti. Ona je pozdravila projekt sljedećim riječima: “Mislim da je sjajna ideja da se u prvi plan stave ljudi koji su hrabro dokumentirali na tada rizičnim lokacijama. Uvijek nekako gledamo fotografije, a zaboravljamo ljude koji su ih napravili. Jako je lijepa zamisao da se tako zahvali autorima”.

Uz fotografije, može se pogledati i film Borisa Orešića o potresu nazvan “Ukradeno proljeće”. Snimatelj je Jure Cukar, montažeri Tonči Laura i Adam Bukvić, a iza projekta stoji videoprodukcija Hanza Medije. Sljedeća tri dana, po otvaranju, film će biti dostupan na platformama MAXtv i MAXtv To Go, dok se 14. rujna pušta na HM i HT YT kanalu. Sugovornika je u filmu mnoštvo, od seizmologa Marijana Heraka, preko povjesničara umjetnosti Dragana Damjanovića, do mnogih ljudi koji su stradali u potresu. Prvi je to, valja napomenuti, dokumentarac o potresu.

image
Davor Pongračić/Cropix

Autor predgovora je povjesničar umjetnosti Feđa Gavrilović, koji među ostalim navodi: “Na fotografijama koje su tu prikazane vidimo kaos koji se, na možda paradoksalan način, pretače u posve skladnu koreografiju. Tu su razmrvljene donjogradske fasade i automobili spljošteni pod njihovim teretom, vatrogasci i alpinisti koji se veru po krovovima ne bi li uklonili razrušene dimnjake, gradonačelnik u inspekciji oštećenih objekata, uplašeni starčići zamotani u deke u hladnome jutru potresa, trudnice evakuirane iz narušene prastare bolnice, uklanjanje napuklog marcipanskog tornja katedrale (koji je i sam sagrađen nakon jednog razornog potresa, prije 140 godina) i uklanjanje kupole iz Ilice (a kao žrtve ovog potresa pale su mnoge donjogradske ugaone kupole), kao i dirljive poruke street artista koje se, ciljano ili slučajno, mogu čitati kao poruke podrške gradu i njegovim stanovnicima”.

Želja nam je bila, a to se pogotovo provlači kroz posljednje, ali i kroz ostala poglavlja, pokazati i optimizam, koji se dan po dan nakon razornog potresa vraćao na ulice grada.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

30. studeni 2020 19:00