StoryEditor
HrvatskaUSPJEŠNA AKCIJA

Nisu svi pokošeni krizom zbog koronavirusa: web-prodaja nakladnicima donijela stvaran novac! ‘Promet je bio dvostruko veći!‘, oduševljeni su izdavači

18. studenog 2020. - 20:23
Hrvati pokazali da obožavaju sniženja na webuDragan Matić/Cropix

Akcijsko sniženje cijena knjiga koje je bilo na snazi prošlog tjedna, zaključno do 15. studenoga u ponoć, privuklo je brojne kupce, a promet koji je ostvaren izdavačkoj je industriji popravio financijsku krvnu sliku i donio privremeno olakšanje u ovoj izazovnoj poslovnoj godini.

Bilo je življe nego obično u knjižarama, ali internetska prodaja se u tolikoj mjeri povećala da se dojmovi kreću između "sjajno" i "super" do "ekstremno dobrih".

Čini se da je u Hrvatskoj tek epidemija i strah od širenja zaraze razvila potencijal web-šopinga i u ovom segmentu, tako da biranje omiljenih autora ili književnih noviteta u kućnim papučama postaje polako "novo normalno", a čitatelji po svojim navikama slični kupcima na razvijenijim tržištima.

Svakako, akcija Zajednice nakladnika i knjižara da se, zbog otkazivanja zagrebačkog Interlibera, najveće književne manifestacije kod nas, pod motom "Knjiga svima i svuda" udruže i ponude sajamsko jesensko sniženje u web-shopovima i knjižarama prošla je na zadovoljstvo svih.

U njoj je sudjelovalo 82 nakladnika i 117 knjižara, kaže Slavko Kozina, predsjednik ove Zajednice pri HGK-u i direktor prodaje nakladničke kuće "Naša djeca".

– Onako na prvu, ukupno su rezultati bolji za 15 posto nego prošle godine nakon Interlibera, iako je ovu godinu opteretilo i širenje koronavirusa, pa je ta brojka dvostruko vrjednija. A web-prodaja – ona je eksplodirala.

Ova akcija nije zamjena za stvarni zagrebački sajam, ali je spasila situaciju. Zajednička platforma knjižara i nakladnika ostvarila je svoj cilj i koristit ćemo je i dalje, a već sada je jasno da trebamo novi koncept i ubuduće organizirati paralelno online prodaju po sniženim cijenama u vrijeme održavanja sajma.

Kupci iz svih dijelova Hrvatske

Za razliku otprije, ove godine su knjigoljupci kupovali iz svih dijelova Hrvatske, a ne samo iz Zagreba i obližnjih destinacija, odakle su dolazili na sajam knjiga. Izdavačka industrija se malo popravila, zasigurno je trenutačno lošije kazalištarcima ili filmskoj industriji – drži Kozina, najavivši da će najpreciznije financijske rezultate nakladnici i knjižari imati tek sredinom prosinca.

Voditeljica marketinga u izdavačkoj kući Znanje, Dijana Oršolić Hrstić, veli da tijekom cijele 2020. godine njihov web-shop bilježi rast prodaje.

– Projekt "Knjiga svima i svuda" pokazao se punim pogotkom, naši čitatelji su se odazvali u velikom broju – kako posjetima u knjižarama, tako i narudžbama kroz web-shop. Ipak, sve više njih ipak preferira sigurnu kupnju iz vlastitih domova.

Smatramo da je i smanjenje praga za besplatnu dostavu s 300 na 150 kuna u travnju svakako dodatan benefit i ohrabrenje kupcima da se češće odluče na ovaj način kupnje. Iako je još uvijek prerano za egzaktne financijske usporedbe, brojka od gotovo 5000 zaprimljenih narudžbi kroz web-shop u tjednu od 9. do 15. studenoga govori sama za sebe, dok su prometi u knjižarama istodobno bili barem dvostruko veći u odnosu na redovne.

Ostvarili smo oko 60 posto realizacije u odnosu na prošlogodišnji Interliber, te možemo zaključiti da je rezultat projekta "Knjiga svima i svuda" u Znanju svakako nadmašio naša očekivanja – kaže Oršolić Hrstić.

Vratiti knjige knjižarama

– U usporedbi s prošlom godinom, kada se Interliber normalno održavao, pa je promet u knjižarama sukladno tome bio manji, ove smo godine imali rast od čak 65 posto – veli Sanja Srdić Jungić, voditeljica marketinga u lancu knjižara "Hoću knjigu".

– Od početka svog poslovanja smatramo da bi se ovakve sveobuhvatne akcije trebale provoditi gotovo isključivo u knjižarama, a ne na raznoraznim sajmovima, u šatorima na trgovima i slično. Knjižare, naime, postoje te plaćaju najmove i djelatnike tijekom cijele godine, a sajmovi koji se održavaju izvan njih dugoročno štete ne samo knjižarama, nego i održivosti cijele knjižarsko-izdavačke mreže.

Voljeli bismo kada bismo i sljedeće godine, bez obzira na koronu, bili u mogućnosti održati ovakve akcije u cijeloj našoj knjižarskoj mreži. Vjerujemo kako bi se tako ljudi ponovno navikli na redovne posjete knjižarama te tako stvorili zdrave čitalačke navike.

U tom bi smislu, kada bi svatko u svom gradu i svojoj knjižari – te dodatno na web-shopovima – mogao kupiti knjigu po nižoj cijeni, a ne samo Zagrepčani tijekom sajma, knjiga zaista bila dostupna svima i svuda – smatra Srdić Jungić, naglasivši da su iznimno zadovoljni kako je akcija "Knjiga svima i svuda" odjeknula u njihovim knjižarama te web-shopu.

Optimistični Verbum: Prodajni rekord u nedjelju

Zadovoljan je i Miro Radalj, direktor splitskog Verbuma – ukupni prihodi nadmašili su prošlogodišnje, sajamske, a web-prodaja je iznad svih očekivanja.

– Posljednjeg dana prodaje po sajamskim cijenama, u nedjelju, web-prodaja je bila rekordna. Veća od do sada najveće zabilježene, one u Noći knjige, u travnju, kada su nakladnici imali revolucionarne rezultate.

Već tada se, naime, pokazalo da se u ovakvim vremenima, u godini koja je malo kome dobra, ljudi vraćaju čitanju knjiga ili otkrivanju novih.

Mi smo u Verbumu više nego zadovoljni posjetom u knjižarama u prošlom tjednu i eksponencijalnim rastom web-prodaje, kao i interesom čitatelja za dobrom literaturom – kaže Radalj.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

24. siječanj 2021 13:10