StoryEditor
HrvatskaZovem te, poruke ti šaljem

Ni vi ne možete dobiti obiteljskog liječnika na telefon? Možete ga prijaviti, ali to neće riješiti problem. Evo što doktori savjetuju ministru Berošu

2. veljače 2022. - 18:15

Frcaju žestoke međusobne optužbe između Ministarstva zdravstva i HZZO-a s jedne strane i liječnika obiteljske medicine, na koje se pacijenti žale da su im nedostupni.

Slobodna je pisala više puta o ovom problemu i doista gotovo da nema dana, a da nam u redakciju ne stigne barem jedna pritužba pacijenta koji se žali da njegov liječnik primarne medicine ne podižu slušalicu. Pisali smo o čitatelju koji nam je ispričao da je preko 100 puta u jednom danu zvao svoju liječnicu i da ju nije uspio dobiti. Priložio nam je i ispis telefonskih poziva. Jedna Splićanka također nam je ispričala da je punih pet dana pokušavala telefonski dobiti svoju liječnicu.

 „Trebam redovite lijekove za tlak i šećer. Doktorica nam nije dala ni svoj e-mail, ni sms tako da mi je preostalo samo zivkanje na telefon. Nakon više od stotinu poziva shvatila sam da se nitko neće javiti i peti dan sam odlučila otići u ambulantu. Tamo me dočekala prazna čekaonica, vrata od svih ambulanti bila su širom otvorena, a u njima nitko od pacijenata. Dobila sam jezikovu juhu od sestre koja se na mene izderala zašto dolazim bez najave jer doktorica ima posla preko glave – izjadala nam se. 

S druge strane liječnici primarne medicine kukaju da zbog silne administracije koju je na njihova pleća sručilo resorno ministarstvo glavu ne dižu s računala, a s pacijentima komuniciraju mobitelom jer su im fiksne linije non-stop zauzete.   

image
Nikolina Vukovic Stipanicev/Cropix

Ministarstvo zdravstva i HZZO jučer su objavili kako zaprimaju sve učestalije prigovore osiguranika na otežano ostvarivanje zdravstvene zaštite u ordinacijama izabranih liječnika primarne zdravstvene zaštite zbog nemogućnosti uspostave kontakta s ordinacijama osobno, putem telefona, elektronskom poštom ili na druge načine.

Kako kažu iz Ministarstva, zaprimili su više od 3000 prijava pacijenata. Zbog velikog broja prigovora HZZO je uspostavio novu e-mail adresu zovem.doktora@hzzo.hr na koju osigurane osobe mogu poslati svoj prigovor.

U prigovoru je potrebno navesti osobne podatke (ime i prezime, OIB i telefon za kontakt) te ime i prezime izabranog liječnika na kojeg se osigurana osoba žali. Bez navedenih podataka HZZO nije u mogućnosti postupiti, odnosno stupiti u kontakt s liječnikom i pomoći u žurnom rješavanju problema koji osigurana osoba ima, poručili su iz HZZO-a.

Iz Koordinacije obiteljske medicine (KoHOM)  ministru je danas stigao i oštar odgovor. 

 - Problem je postojao i prije globalne pandemije s čime je tadašnja zdravstvena administracija itekako dobro bila upoznata no nije poduzela baš ništa da problem i riješi. Pojavom globalne pandemije na obiteljske liječnike uz dotadašnje pretjerano administriranje pao je teret cijepljenja (u ordinacijama i na punktovima), obveznog BAT testiranja, obveznog traženja i obavještavanja kontakta oboljelih, obvezu slanja na PCR testiranja, obvezu izdavanja raznih potvrda, ispričnica, obvezu dežuranja u tzv. Covid ambulantama, zamjena oboljelih kolega, obvezu zvanja starijih od 65 godina kako bi im se preporučilo cijepljenje, kućne posjete Covid oboljelima koji imaju teže simptome. Istodobno u ordinacijama primamo i pregledavamo pacijente. Kako je moguće da se u takvim radnim uvjetima obiteljski liječnici jave na telefon? Kako je moguće očekivati da telefoni u ordinacijama veći dio dana neće biti zauzeti?! – odgovaraju ministru Berošu iz Koordinacije obiteljske medicine.

image
Nikolina Vukovic Stipanicev/Cropix

- Obiteljska medicina ni jedan jedini dan nije zatvorila svoja vrata pacijentima. Jedina je zdravstvena struka koja je 2020., prema izvješćima HZZO i HZJZ, u odnosu na 2019., povećala broj kontakata na oko 42,4 milijuna. Vjerujemo da će podaci za 2021. pokazati još veći broj kontakata s pacijentima, ističu.

Ukazuju da prosječno obiteljski liječnik, u tijekom osmosatnog radnog vremena obradi između 150 i 200 pacijenata.

- Dakle pacijent dobije između 2,4 do 3,2 minute! To je sramota! Ne može se, dakle govoriti o nedostupnosti liječnika obiteljske medicine već o pretjeranom opterećenju koje dovodi do iscrpljivanja medicinskog osoblja, a čija je posljedica nedostupnost svim pacijentima. Oni obiteljski doktori koji imaju mogućnost rade i od kuće, van redovnog radnog vremena. Istodobno i obiteljski doktori su samo ljudi i vrlo često pacijenti. Oko 35 posto obiteljskih doktora stariji su od 60 godina i po pitanju Covida spadaju u rizične skupine – navode iz KOHOM-a

Napominju kako kada obiteljski liječnici idu na bolovanje ili u samoizolaciju mijenja ih kolega iz susjedne ordinacije koji onda nosi teret dvije ili više ordinacija.

„Ovih dana svi imamo razumijevanja za javne službe koji zbog izolacija i samoizolacija nisu u mogućnosti raditi svoje poslove, no ista se stvar događa i liječnicima. Imamo li razumijevanja za njih? – pitaju liječnici.

 Smatraju da odgovornost za ovo stanje ne leži na obiteljskim doktorima već na ministru zdravstva i zdravstvenoj administraciji koja nije u stanju organizirati poslove i kvalitetno upravljati pandemijom.

- Zato još jednom apeliramo na ministra zdravstva Vilija Beroša i na zdravstvenu administraciju da ne zavaravaju javnost uvođenjem e-adresa na koju će se javljati oni pacijenti koji ne mogu telefonom dobiti svog obiteljskog liječnika. To je zgodan PR za ministra, ali neće riješiti problem pacijenata i preopterećenih obiteljskih liječnika – upozoravaju i umjesto toga predlažu konkretne mjere koje će omogućiti obiteljskim liječnicima da brinu o svojim pacijentima.

image
Nikola Vilic/Cropix

„Ministre Beroš učinite ono što su u pandemiji uradile uređene zemlje:

- Otvorite punktove za besplatno testiranje na koje se dolazi bez uputnice i bez obveze kontaktiranja i opterećivanja liječnika primarne zdravstvene zaštite.

- Otvorite call centre za SVE informacije, obavijesti o nalazima, pravilima o trajanju izolacije.

- Pravila izolacije i samoizolacije napravite precizno, principijelno i jednostavno. Nemojte ih mijenjati na tjednoj bazi.

- Propišite precizne alate za samoprocjenu pomoću kojih osoba oboljela od Covida-19 može sama procijeniti treba li pomoć liječnika.

- Omogućite telemedicinsku konzultaciju u slučaju srednje teških i teških oblika.

- Omogućite bolovanje u trajanju od 7 do 10 dana za blage slučajeve koje bi se reguliralo direktno s spomenutim call centrima i poslodavcem.

"Na ovaj način obiteljski liječnici bili bi i telefonski dostupni, ali što je još važnije mogli bi raditi u svojoj struci koja se temelji na ranom otkrivanju bolesti, pa i onih malignih i dobroj kontroli kroničnih nezaraznih bolesti. U RH će, prema statistikama, svaki treći stanovnik oboljeti od raka, a svaki četvrti umrijeti. Hrvatska je u svjetskom vrhu po smrtnosti od raka, a glavni način da se to spriječi je rano otkrivanje. Obiteljski liječnici, čiji je to posao, spriječeni su to raditi jer se bave administracijom: broje dane izolacije, upisuju u nepovezane repozitorije i rade brisove?!" – poručuju iz Izvršnog odbora Koordinacije hrvatske obiteljske medicine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
03. srpanj 2022 16:24