StoryEditor
HrvatskaZRAČNA SAGA

Nevjerojatna priča o nestalom zrakoplovu koji nikad nije stigao na cilj: pronašli smo ga nakon 14 godina i to u Vrsaru!

Piše Zoran Šagolj
15. veljače 2017. - 20:51

Prije ravno 14 godina sarajevska je tvrtka Bosna Airlines s North Adria Aviation iz Vrsara dogovorila kupoprodaju dvomotornog putničko-transportnog zrakoplova Turbolet L-410 UVP NAA, proizvedenog 1985. godine.

Digli su kredit i po slovu ugovora uplatili dogovorenu cijenu od 1.250.000 kuna, novac je uredno legao na račun hrvatskog prodavatelja koncem svibnja 2003. godine, ali zrakoplov do dana današnjeg nije isporučen kupcu.

A bilo je dogovoreno da će North Adria Aviation (NAA), prije nego što zrakoplov isporuče, srediti potrebnu dokumentaciju, kao i obaviti servis. Međutim, posao je ubrzo počeo štekati.

Zatezne kamate

- Zrakoplov je sa statusnim listama i export certifikatom – kaže dr. Muamer Kalić, direktor Bosna Airlinesa - trebao preletjeti u Zračnu luku Tuzla najkasnije trideset dana nakon uplate kupoprodajne cijene.

Dani su prolazili, nastaje agonija s prepiskom između naših kompanija, uvjeravaju nas da se zrakoplov servisira od njihovih partnera-servisera iz Češke, i tako mjesecima, ali nama nikako da ono što smo platili bude i isporučeno. Nakon nekih pola godine, kada smo vidjeli da drugačije ne ide, odlučili smo pravdu potražiti na Trgovačkom sudu u Rijeci, gdje je tvrtka NAA registrirana.

Isti taj sud u lipnju 2004. godine donosi i prvu presudu po kojoj se ima raskinuti kupoprodajni ugovor, a NAA je dužna vratiti partneru iz glavnoga grada BiH uplaćenih 1,25 milijuna kuna uvećanih za zakonske zatezne kamate i još nadoknaditi izgubljenu dobit unatrag godinu dana od po 90 tisuća kuna mjesečno.

- Imali smo s DHL-om već dogovoren posao za prijevoz pošte iz Ancone u Sarajevo. Osim toga, u to vrijeme održavali smo putničku liniju između Mostara i Zagreba, koju smo vozili unajmljenim zrakoplovom i računali smo ga zamijeniti našim, kupljenim u Vrsaru – pojašnjava Kalić, koji radi kao šef Katedre za menadžment na sarajevskom Ekonomskom fakultetu.

Zanimljiv je detalj da se druga strana, NAA koju je zastupao direktor Rajko Tomašić, nije uopće žalila na spomenutu sudsku presudu.

- Tada je postalo očigledno da oni imaju samo jednu namjeru, jedan cilj – prevariti nas – vrti Kalić film unazad.

U tom svom zaključku potvrdu nalazi i u događajima koji su uslijedili, počev od ovrhe.

- Budući da smo kreditna sredstva koristili uz podršku tadašnjeg HELIOSA, a danas Wiener osiguranja, odlučili smo cesijom prenijeti ovlasti tako da oni u naše ime vode ovrhu. Cilj nam je bio spriječiti već očigledne Tomašićeve opstrukcije, a računali smo da domaća tvrtka iz Hrvatske može lakše odraditi ovrhu.

Dvije godine nakon presude ovrhovoditelj konačno dolazi u Zračnu luku Vrsar i započinje ovrhu na tri mala zrakoplova NAA. I tek tada oni ulažu žalbu i počinje dobro pripremljena igra na Visokom trgovačkom sudu u Zagrebu, koji poništava presudu i naravno ovrhu.

Predmet se 2012. godine ponovno vraća na prvostupanjski sud u Rijeci s naputkom da se u hitnom roku isprave propusti. Ta hitnost je trajala do 6. lipnja 2014., kada Trgovački sud u Rijeci ponovo donosi presudu u našu korist i nalaže da nam se vrati kompletna uplata sa zateznim kamatama, ali ključnu stavku o izgubljenoj zaradi, koja je već prvobitno bila dosuđena na 90 tisuća kuna mjesečno, sud poništava.

Isti mjesec uložili smo žalbu Visokom trgovačkom sudu, gdje se ona još uvijek razmatra, evo ubrzo će se navršiti treća godina – ogorčen je direktor Bosna Airlinesa.

Svaku komunikaciju s Tomašićem izgubili su godinu dana poslije. Prestao im se javljati na telefon, u međuvremenu je NAA završila u likvidaciji i brisana je kao tvrtka iz registra.

Obratili se i Tusku
- Kao da su u zemlju propali. Ni traga ni glasa. Najgore je to što ne znamo niti gdje je naš uredno plaćeni zrakoplov – veli Kalić.
Bosna Airlines ne odustaje od pravne bitke, a obratili su se i Donaldu Tusku, predsjedniku Europskog vijeća.

- Nakon 13 godina sporenja, u trenutku kada smo mi imali presudu da nam se vrati novac i plate kamate, iz nama nepoznatih razloga donesena je odluka da se tvrtka likvidira i izbriše.

To je poanta cijelog slučaja i način funkcioniranja sustava jedne članice EU-a. Najmanje što se mora učiniti jest da nam se omogući da specijalnim vozilom prebacimo zrakoplov u Sarajevo. On je naš i to valjda nitko ne spori. Za sve ostalo mi smo, unatoč svemu što smo doživjeli, spremni razgovarati s Tomašićem – poručuje Muamer Kalić iz Sarajeva.


Nema svjedodžbu o plovidbenosti

U potrazi za detaljima ovog slučaja obratili smo se i Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo. Iako smo sami, i to ne odveć složenom potragom na internetu locirali sporni dvomotorac na web-kameri Zračne luke Vrsar, u toj državnoj agenciji tvrde da 'ne raspolažu informacijom gdje se zrakoplov nalazi'.

- Informacije o vlasništvu nad predmetnim zrakoplovom možete pronaći u Hrvatskom registru civilnih zrakoplova koji je javno dostupan na mrežnim stranicama Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo (HACZ). Predmetni zrakoplov nema svjedodžbu o plovidbenosti – odgovorili su nam pismeno iz HACZ-a.

Inače, ime i prezime Rajka Tomašića našli smo na istim tim stranicama u svojstvu ovlaštenog ispitivača za pilote sportsko-rekreativnih zrakoplova klase I. Ovlasti mu vrijede do 6. listopada 2018. godine.


Tomašić: Novac sam primio, ali kupac je bio nestrpljiv

Nakon višednevne potrage mi smo uspjeli doći do Rajka Tomašića. Za propast posla on krivi češke servisere koji nisu imali uredne papire za remont već su to odradili na osnovi 'posuđenih' od jedne slovačke tvrtke. Kada su to vidjeli u nadležnim agencijama, odbili su izdati potrebne dozvole.

Tomašić uopće ne spori da je uredno primio novac za turbolet, ali krivi kupca za 'nestrpljivost i nerazumijevanje'.
Mi smo od tog novca poplaćali dugove prema zračnim lukama koji su nastali dok smo vozili poštu, ali nas je blokirao i ovršio Helios po cesiji Bosna Airlinesa.

Mi smo ih molili da to ne čine, bili smo spremni i kredit preuzeti. Imali smo i strateškog partnera, riječki 'Autotrans', ali oni nisu željeli čuti. Ja sam danas uništen čovjek, nemam ni mirovinu, uokolo posuđujem novac za platiti odvjetnike - kazao nam je Tomašić.


Nisu trebali blokirati tvrtku

Neisporučeni zrakoplov danas čuva Aero klub 'Vrsar' kojemu je predsjednik Rajko Tomašić. Nema pojma kako riješiti slučaj.

- Kako da ja to znam?! Pa nisam ja blokirao firmu - poručio nam je Tomašić

 

#ZRAKOPLOV#BIH#VRSAR

Izdvojeno

27. svibanj 2020 10:39