Požar koji je u Novom Sadu odnio šest života, prema neslužbenim podacima izazvala je baterija električnog skutera. Sada se u pitanje dovodi sigurnost svih građana koji posjeduju uređaje i vozila s litijskim baterijama. Stručnjaci upozoravaju da je potreban još veći oprez kako moguća oštećenja i kvarovi baterija ne bi odnijeli još života.
Litijske baterije u pametnim su telefonima, električnim romobilima i biciklima, kao i automobilima. Bilo kakvo oštećenje, neispravnost baterije ili njezina punjača, može uzrokovati požar, piše HRT.
- Mislim da je glavni problem u tome da se sada za relativno male novce mogu kupiti ta prijevozna sredstva koja vjerojatno, gotovo sam apsolutno siguran, ne zadovoljavaju neki minimum uvjeta sigurnosti, i događaju se ovakvi slučajevi, rekao je Krunoslav Ormuž, stalni sudski vještak za strojarstvo i promet.
Velika radna nesreća u južnoj koreji
Da je kvaliteta proizvodnje velik problem, razotkrila je i netom završena istraga požara koji se u lipnju dogodio u južnokorejskoj tvornici litijskih baterija. Poginula su 23 radnika.
- Aricell je zaposlio velik broj nekvalificiranih radnika kako bi ispunio proizvodne ciljeve. Kao posljedica toga, broj novih nedostataka znatno je porastao. Unatoč raznim problemima, tvrtka je nastavila s proizvodnjom baterija bez poduzimanja većih mjera, što je dovelo do ove nesreće, rekao je Kim Jong-Min, voditelj istražiteljskog tima južnokorejske policije.
Ove je baterije gotovo nemoguće ugasiti, pokušali su to vatrogasci iz Velike Gorice.
- Probali smo gasiti vodom - nije išlo, pjenom - nije išlo, CO2 - nije išlo, čak kad smo gasili vodom, baterije smo prvo potopili pa smo ih onda probušili, jednostavno ona ima u sebi dovoljnu količinu oksidansa i ona i dalje gori, znači nismo naišli na pametno sredstvo za gašenje, rekao je Ivica Maceković, zapovjednik JVP-a Velika Gorica.
Ne puštaju ih na trajekte ni u podzemne garaže
Stoga sve vlasnike uređaja i vozila s litijskim baterijama stručnjaci pozivaju na pojačan oprez.
- Svakako treba savjetovati svim našim sugrađanima i korisnicima takvih vozila da ni na koji način ne ostavljaju te baterije, odnosno ta vozila, da se pune bez osobnog nadzora. Ako dođe do samog zapaljenja, odnosno ako se čuje ili zvuk ili se počne nešto dimiti, treba iskopčati bateriju iz mreže i ukloniti je iz zone gdje može izazvati neku veću štetu, istaknuo je Krunoslav Ormuž, stalni sudski vještak za strojarstvo i promet.
No, to bi mogao biti problem, primjerice, u trajektu ili javnim garažama.
- Te baterije prilikom izgaranja oslobađaju veliku količinu topline i veliku količinu dima, pretpostavljam da će tamo biti vrlo teško pronaći vozilo koje je u plamenu i nećemo ga moći iz podzemne garaže izvući van, rekao je Ivica Maceković, zapovjednik JVP Velika Gorica.
Grčka je na svojim trajektima zabranila ulazak električnim vozilima čije su baterije napunjene 100 posto. Jednako ograničenje Južna Koreja planira za podzemne garaže, piše HRT.