StoryEditor
HrvatskaPAKT PLENKOVIĆ- NETANYAHU

Kupujemo izraelski F-16? Eskadrilu 'munja' platit ćemo 500 milijuna dolara

26. siječnja 2018. - 15:59

Odmah nakon znakovitog sastanka premijera Andreja Plenkovića s izraelskim kolegom Benjaminom Netanyahuom, Jeruzalem post objavio je informaciju da su premijeri dogovorili prodaju izraelskih F-16 zrakoplova Hrvatskoj.

Vrijednost posla, prema pisanju izraelskih novina, je 500 milijuna dolara. Ne navode se detalji već se samo ponavljaju informacije koje su već otprije poznate – da bi Izrael trebao Hrvatskoj prodati ukupno 12 aviona.

Odluka je u Hrvatskoj već trebala biti donesena, no odgođena je na nekoliko mjeseci. U javnosti se spominjalo da je to posljedica pritiska američke strane koja nudi nove F-16, pri čemu je proizvođač Lockheed Martin priprijetio da neće servisirati avione budući da su Izraelci zrakoplove malo "dotjerali". No, očito je postignuto "primirje" s Amerikancima budući da je ipak riječ o zemljama saveznicama.

Uloga kopilota

Osim avionike, sustava zaštite i radara koji su prilagođeni izraelskom naoružanju, dvosjedi su i strukturno izmijenjeni. Tako izraelski dvosjed ima karakterističnu "grbu" na dijelu gdje inače dolazi padobran za kočenje. Razlog je što je uloga kopilota u izraelskoj verziji znatno proširena, pa je on zapravo operater borbenih sustava, odnosno sustava za elektroničko ometanje i borbu.

Da bi Izraelci mogli lako pobijediti na natječaju spekulira se od samog početka, budući da je njihova ponuda najjeftinija, a riječ je o sofisticiranim avionima na kojima je Izrael desetljećima temeljio svoju zračnu prevlast. No, u toj činjenici je i razlog protivnika ove ponude – riječ je o avionima starim 30-ak godina. Koliko točno, neće se znati dok ponude ne budu javno prezentirane, no prve F-16 Izrael je zaprimio još početkom 80-ih. Ta je verzija poznata pod oznakom Netz i u izraelskim zračnim snagama "umirovljena" je prije dvije godine, te su ih nakon toga Izraelci počeli nuditi na prodaju.

Verzija za koju se spekuliralo da je Hrvatska dogovorila, a koja nosi oznaku blok 40, odnosno izraelsku oznaku Barak (munja), u službi je od početka 90-ih. Kada je Hrvatska u pitanju, spominjale su se sve moguće kombinacije. U slučaju kupnje Netz varijante, platili bi dolar po komadu i modernizaciju ako bi se kompletna flota odnosila na Barake. Spominjala se cijena od nekih 600 milijuna eura, dok su posljednje informacije govorile da Izrael nudi miješanu eskadrilu.

Dio zrakoplova bio bi nova verzija Barak, dok bi ostatak činili nemodernizirani primjerci Netz. Na taj način Hrvatska bi dobila određen broj primjeraka koji bi mogli odmah poslužiti za obuku i prelazak pilota na novi sustav, dok bi se ostatak modernizirao sukladno mogućnostima, moguće i na još moderniju verziju Soufa (oluja).

Paket naoružanja

S obzirom na spomenutu cijenu od 500 milijuna dolara, čini se da je ova posljednja kombinacija i najizglednija. Ponuda švedskog Saaba za gripen, kao najkonkurentnija, penjala se do skoro 900 milijuna eura. Obje ponude pritom obuhvaćaju obuku pilota i simulatore letenja, no izgleda da su Izraelci, prema neslužbenim informacijama, ipak bili malo šire ruke.

Prema neslužbenim izvorima, oni su u ponudu uključili i određeni "osnovni paket" naoružanja - Python-4 rakete zrak-zrak, raketu zrak-zrak srednjeg dometa "Derby" te laserski vođene i nenavođene bombe. Izraelsko naoružanje, a osobito rakete za zračnu borbu su vrhunsko oružje, pa je tako, na primjer, i Gripen prilagođen njihovu korištenju.

Ono što je dodatna prednost F-16 u odnosu na Gripen je veća nosivost (Izraelci su povećali nosivost svojeg F-16 u odnosu na originalni za oko 2,5 tona) te mogućnost korištenja proturadarskih raketa. S obzirom na to da, primjerice, Srbija nabavlja suvremene protuzračne sustave iz Rusije, jasno je da je ta mogućnost prilično važna.
Osim toga, kada su financije u pitanju, spominjalo se i da Izrael nudi beskamatni kredit. U Hrvatskim uvjetima to bi predstavljalo više nego ključni detalj ako je, naravno, istinit.

Mana izraelskih aviona je, naravno, njihova starost. Riječ je o primjercima koji su intenzivno korišteni, i to u pustinjskim uvjetima, no valja imati na umu da je nedavno i u SAD-u životni vijek F-16, nakon nekoliko desetljeća korištenja, produljen za nekoliko tisuća sati leta. Prema neslužbenim izvorima, Izraelci jamče do tri tisuće sati leta za zrakoplove koji budu isporučeni Hrvatskoj.

S obzirom na to da se računa da bi svaki pilot godišnje trebao imati oko 100 sati leta, to znači da izraelska ponuda predstavlja rješenje za sljedećih 25 do 30 godina. Tome, međutim, treba uračunati i skuplje održavanje zrakoplova, kao i prilagodbu zemaljske infrastrukture.

Paket pomoći

U svakom slučaju, kupovina izraelskih F-16 značila bi nabavu suvremenih zrakoplova ravnopravnih ili superiornih svemu u okruženju. Definitivno superiornim ruskim avionima koji su još u funkciji u zemljama okruženja, a barem ravnopravnim avionima zapadne proizvodnje koje koriste ostale države u našem susjedstvu, poput Gripena u Mađarskoj.

Ima li Hrvatska zaista i novca za prihvat, održavanje i, na kraju, korištenje, već je druga priča. Dosta toga naravno ovisi i o paketu gospodarske suradnje koja prati ovakve ugovore. Cilj je da investicije donesu gospodarski rast koji bi pokrio uvođenje zrakoplova. To bi se sve trebalo saznati po javnoj prezentaciji ponude.


Nastavljamo pregovore o prodaji
Benjamin Netanyahu i hrvatski premijer Andrej Plenković su se na Svjetskom forumu u Davosu dogovorili da u okviru odredbi natječaja nastave razgovore o prodaji izraelskih borbenih zrakoplova F-16 Hrvatskoj, koja je u fazi obnove svog ratnog zrakoplovstva, objavio je službeno ured izraelskog premijera.

Izdvojeno

10. kolovoz 2020 08:51