stdClass Object ( [id] => 138062 [title] => Kupe lažnjake preko interneta, pa ih prodaju po splitskim trgovinama [alias] => kupe-laznjake-preko-interneta-pa-ih-prodaju-po-splitskim-trgovinama [catid] => 142 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Razvojem interneta splitski, ali i hrvatski obrtnici koji posluju legalno, odnosno koji plaćaju sve dažbine i poreze za uvoz razne robe poznatih svjetskih marki, od torba do haljina i cipela, našli su se u nimalo zavidnom položaju.

Dok oni, s obzirom na velike poreze i ostala davanja državi, cijene tih proizvoda moraju dizati, za hrvatske prilike, “u nebo”, dotle je sve više “falših” proizvoda koji se po trgovinama prodaju kao originali po istoj cijeni, a zapravo su lažnjaci koji, kad ih se nabavlja, stoje i po deset puta manje.

- U zadnje se vrijeme događa da obični građani preko interneta naručuju, uglavnom iz Kine i drugih azijskih zemalja, razne artikle poput torba, cipela, večernjih haljina, novčanika, vjenčanica... a koji su zapravo kopije poznatih svjetskih marka. Problem je što je internet preplavljen originalnim fotografijama tih proizvoda, tako da građani kad naručuju i ne pomišljaju da će dobiti “falšiju”, a ne original. Ti artikli koje dobiju kvalitetom ne odgovaraju originalnom proizvodu - govori nam svoja iskustva jedan splitski vlasnik trgovine odjeće.

- Ima i trgovaca koji posluju na takav način. Neće oni naručiti, recimo, deset torbica Lui Vuittona na svoje ime. Ne, nego svaka ide na drugo ime, od rođaka, sina, prijatelja... tako da ih se praktički ne može kontrolirati - iznosi splitski obrtnik.

Obvezan carinski nadzor

Iz Carinske uprave Ministarstva Financija pojašnjavaju kako sve pošiljke robe čija je vrijednost veća od 160 kuna, a koje dolaze iz inozemstva od pravnih osoba, kao i sve pošiljke koje se plaćaju podliježu obvezatnom carinskom nadzoru, te obračunu carine i PDV-a.

- Fizičke osobe mogu naručivati i kupovati robu samo za osobne potrebe, dakle, robu nekomercijalne naravi koja nije namijenjena za daljnju prodaju ili za obavljanje neke profesionalne djelatnosti. Vrijednost robe pri tome nije od važnosti. Pod nekomercijalnom robom podrazumijevaju se pošiljke koje su povremene naravi te pošiljke koje sadrže robu namijenjenu osobnoj uporabi primatelja i njegove obitelji, a koja po vrsti i količini upućuje da se ne radi o komercijalnoj robi - pojašnjava u svom pisanom odgovoru Mario Demirović, glasnogovornik Carinske uprave.

Kada se govori o krivotvorenoj robi koju je Carinska uprava privremeno zadržala proteklih godina, velika većina odnosi se na odjeću, obuću, pribor za odjeću, torbe, parfeme i kozmetiku te školski pribor (npr. olovke, bojice, tempere...).

Smanjen promet originalne robe

- Činjenica da je u gradu, na ulici, pa i tržnicama moguće vidjeti proizvode koji su označeni žigovima raznih nositelja prava samo govore o razmjeru ovoga problema. Međutim, s obzirom na angažman Ministarstva financija, Carinske uprave, kao i MUP-a i Državnog inspektorata, ovih proizvoda je na tržnicama sve manje i manje - kazali su u Carinskoj upravi.

Prema njihovim podacima u 2010. godini uništeno je 613.213 krivotvorenih proizvoda u vrijednosti od preko 23 milijuna i 700 tisuća eura. U prva tri mjeseca ove godine Carinska uprava uništila je 154.124 krivotvorenih proizvoda. Da je u 2010. godini umjesto ovih krivotvorenih proizvoda ostvaren uvoz originalnih proizvoda, samo PDV-a bi bilo naplaćeno u iznosu od preko 5 milijuna eura.

- Negativnih aspekata krivotvorenja puno je više nego što se na prvi pogled može pomisliti. Ponajprije, radi se o kićenju tuđim perjem, odnosno neovlaštenom korištenju tuđeg znanja/imovine/vizualnog identiteta kako bi se lakše prodao neki proizvod. Proizvođači, veletrgovci i krajnji distributeri gube prihode zbog smanjenog prometa originalne robe. Država gubi zbog niže naplate carinskih, poreznih i trošarinskih davanja zbog niže cijene po kojoj se često prodaje krivotvorena roba. Potrošači su na gubitku jer za novac nisu dobili kvalitetan proizvod kakav su očekivali.

- Međutim, najznačajniji aspekt krivotvorenja je sigurnost i zdravlje potrošača, jer kada se radi o određenim vrstama krivotvorenih proizvoda (lijekovi, hrana, parfemi i kozmetika, pesticidi, igračke, tehnička roba, strojevi i alati, autodijelovi, upaljači...) postoji izražen rizik da krivotovrina negativno utječe na zdravlje i sigurnost potrošača.

- Naime, zbog činjenice da je proizvođačima krivotvorene robe cilj zaraditi što veći profit uz što manja ulaganja, krivotvoreni proizvodi obično su izrađeni od lošijih, nekvalitetnih, a često štetnih i stoga zabranjenih materijala ili sirovina (boje, ljepila, kemikalije...), ne prolaze nikakve testove kakvoće proizvoda i zasigurno nisu izrađeni prema propisima koji reguliraju sukladnost proizvoda.

- Budući da se kod proizvodnje, dopreme i prodaje krivotvorenih proizvoda radi o ilegalnoj aktivnosti, u pozadini krivotvorenja vrlo često su moćne kriminalne organizacije. Dokazano je i da se profit dobiven proizvodnjom i distribucijom krivotvorene ili piratizirane robe preusmjerava u „opasnije“ vrste kriminala kako bi se osigurao lanac ilegalnog prometa narkotika, oružja i slično - tvrde u Carinskoj upravi.

Skupe analize

U posljednje vrijeme, kažu, bilježi se porast internetskih narudžaba luksuznih proizvoda jer građani smatraju da je cijena na internetu niža zbog visokih marža i carinskih, poreznih i trošarinskih davanja na originalnu robu, ali se vrlo često radi o zapravo „previsokoj“ cijeni za nekvalitetan, štetan i često opasan proizvod.

Isto tako, carinici bilježe „kvalitetnije“ krivotvorine, s tim da se pod izrazom „kvalitetniji“ ne misli na stvarnu kakvoću proizvoda, već na veću sličnost originalu i teže prepoznavanje krivotvorine. Osim toga, krivotvoreni se proizvodi sve češće prodaju po cijenama bližim cijenama originalnih proizvoda. Bilježi se i značajan porast “proizvodnje krivotvorenih proizvoda u domaćoj radinosti“, tj. uvoz neoznačenih proizvoda koji će negdje na području RH ili šire regije biti „opremljeni“ oznakama (žigovima) brenda čije su kopije.

Carinici ističu da su analize koje bi dokazale štetnost krivotvorenih proizvoda često skupe, te da državna tijela nemaju novac predviđen za ove analize. Međutim, na primjeru krivotvorenih BIC olovaka vidi se potencijalna opasnost krivotvorina za zdravlje građana.

- Naime, kada smo u jednom slučaju pronašli veliku pošiljku krivotvorenih grafitnih olovaka, proizvođač čija su prava bila prekršena, francuski Societe BIC, proveo je analizu uzoraka u svojem laboratoriju, te su utvrdili da zelena boja ovojnice olovke sadrži olovo, koje je kao teški metal izuzetno štetno ako dospije u probavni trakt. Kada se prisjetimo kako grafitna olovka često završi u učeničkim ustima, jasno je da se radi o opasnom proizvodu - pojasnio je glasnogovornik Demirović.

v. urukalo

Poželjne marke

Najčešće se krivotvore brendovi poput Nike, Louis Vuitton, Adidas, Puma, Gucci, Guess, Versace, Dior, Chanel, Hugo Boss, Nokia, Sony Ericsson, Sony Playstation, HP, Canon, Samsung, Panasonic, Hello Kitty, Winx, Spiderman, Crocs, Viagra...

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2011-07-18 18:23:37 [created_by] => 29 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2011-07-18 18:36:17 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2011-07-18 19:16:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 11284 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 142 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz Hrvatske. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, hrvatska [secure] => 0 [page_title] => Hrvatska [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 1 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2011/07/18/Novosti/GUCCI00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x230" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 142 [name] => Hrvatska [alias] => hrvatska [description] => [parent] => 119 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"119","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-02-21 11:58:02","customparams_modified":"2019-02-21 11:58:02","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 14970566 Threads: 2 Questions: 3147676759 Slow queries: 7022056 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 234912705 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 55 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /vijesti/hrvatska ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /vijesti/hrvatska/kupe-laznjake-preko-interneta-pa-ih-prodaju-po-splitskim-trgovinama-138062 [printLink] => /vijesti/hrvatska/kupe-laznjake-preko-interneta-pa-ih-prodaju-po-splitskim-trgovinama-138062?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 126778 [name] => lažnjaci [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => laznjaci [link] => /tag/laznjaci ) [1] => stdClass Object ( [id] => 152915 [name] => krivotvorenaroba [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => krivotvorenaroba [link] => /tag/krivotvorenaroba ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Kupe lažnjake preko interneta, pa ih prodaju po splitskim trgovinama [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-12-15-40-21-29 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2011/07/18/Novosti/GUCCI00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2011/07/18/Novosti/GUCCI00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Razvojem interneta splitski, ali i hrvatski obrtnici koji posluju legalno, odnosno koji plaćaju sve dažbine i poreze za uvoz razne robe poznatih svjetskih marki, od torba do haljina i cipela, našli su se u nimalo zavidnom položaju.

Dok oni, s obzirom na velike poreze i ostala davanja državi, cijene tih proizvoda moraju dizati, za hrvatske prilike, “u nebo”, dotle je sve više “falših” proizvoda koji se po trgovinama prodaju kao originali po istoj cijeni, a zapravo su lažnjaci koji, kad ih se nabavlja, stoje i po deset puta manje.

- U zadnje se vrijeme događa da obični građani preko interneta naručuju, uglavnom iz Kine i drugih azijskih zemalja, razne artikle poput torba, cipela, večernjih haljina, novčanika, vjenčanica... a koji su zapravo kopije poznatih svjetskih marka. Problem je što je internet preplavljen originalnim fotografijama tih proizvoda, tako da građani kad naručuju i ne pomišljaju da će dobiti “falšiju”, a ne original. Ti artikli koje dobiju kvalitetom ne odgovaraju originalnom proizvodu - govori nam svoja iskustva jedan splitski vlasnik trgovine odjeće.

- Ima i trgovaca koji posluju na takav način. Neće oni naručiti, recimo, deset torbica Lui Vuittona na svoje ime. Ne, nego svaka ide na drugo ime, od rođaka, sina, prijatelja... tako da ih se praktički ne može kontrolirati - iznosi splitski obrtnik.

Obvezan carinski nadzor

Iz Carinske uprave Ministarstva Financija pojašnjavaju kako sve pošiljke robe čija je vrijednost veća od 160 kuna, a koje dolaze iz inozemstva od pravnih osoba, kao i sve pošiljke koje se plaćaju podliježu obvezatnom carinskom nadzoru, te obračunu carine i PDV-a.

- Fizičke osobe mogu naručivati i kupovati robu samo za osobne potrebe, dakle, robu nekomercijalne naravi koja nije namijenjena za daljnju prodaju ili za obavljanje neke profesionalne djelatnosti. Vrijednost robe pri tome nije od važnosti. Pod nekomercijalnom robom podrazumijevaju se pošiljke koje su povremene naravi te pošiljke koje sadrže robu namijenjenu osobnoj uporabi primatelja i njegove obitelji, a koja po vrsti i količini upućuje da se ne radi o komercijalnoj robi - pojašnjava u svom pisanom odgovoru Mario Demirović, glasnogovornik Carinske uprave.

Kada se govori o krivotvorenoj robi koju je Carinska uprava privremeno zadržala proteklih godina, velika većina odnosi se na odjeću, obuću, pribor za odjeću, torbe, parfeme i kozmetiku te školski pribor (npr. olovke, bojice, tempere...).

Smanjen promet originalne robe

- Činjenica da je u gradu, na ulici, pa i tržnicama moguće vidjeti proizvode koji su označeni žigovima raznih nositelja prava samo govore o razmjeru ovoga problema. Međutim, s obzirom na angažman Ministarstva financija, Carinske uprave, kao i MUP-a i Državnog inspektorata, ovih proizvoda je na tržnicama sve manje i manje - kazali su u Carinskoj upravi.

Prema njihovim podacima u 2010. godini uništeno je 613.213 krivotvorenih proizvoda u vrijednosti od preko 23 milijuna i 700 tisuća eura. U prva tri mjeseca ove godine Carinska uprava uništila je 154.124 krivotvorenih proizvoda. Da je u 2010. godini umjesto ovih krivotvorenih proizvoda ostvaren uvoz originalnih proizvoda, samo PDV-a bi bilo naplaćeno u iznosu od preko 5 milijuna eura.

- Negativnih aspekata krivotvorenja puno je više nego što se na prvi pogled može pomisliti. Ponajprije, radi se o kićenju tuđim perjem, odnosno neovlaštenom korištenju tuđeg znanja/imovine/vizualnog identiteta kako bi se lakše prodao neki proizvod. Proizvođači, veletrgovci i krajnji distributeri gube prihode zbog smanjenog prometa originalne robe. Država gubi zbog niže naplate carinskih, poreznih i trošarinskih davanja zbog niže cijene po kojoj se često prodaje krivotvorena roba. Potrošači su na gubitku jer za novac nisu dobili kvalitetan proizvod kakav su očekivali.

- Međutim, najznačajniji aspekt krivotvorenja je sigurnost i zdravlje potrošača, jer kada se radi o određenim vrstama krivotvorenih proizvoda (lijekovi, hrana, parfemi i kozmetika, pesticidi, igračke, tehnička roba, strojevi i alati, autodijelovi, upaljači...) postoji izražen rizik da krivotovrina negativno utječe na zdravlje i sigurnost potrošača.

- Naime, zbog činjenice da je proizvođačima krivotvorene robe cilj zaraditi što veći profit uz što manja ulaganja, krivotvoreni proizvodi obično su izrađeni od lošijih, nekvalitetnih, a često štetnih i stoga zabranjenih materijala ili sirovina (boje, ljepila, kemikalije...), ne prolaze nikakve testove kakvoće proizvoda i zasigurno nisu izrađeni prema propisima koji reguliraju sukladnost proizvoda.

- Budući da se kod proizvodnje, dopreme i prodaje krivotvorenih proizvoda radi o ilegalnoj aktivnosti, u pozadini krivotvorenja vrlo često su moćne kriminalne organizacije. Dokazano je i da se profit dobiven proizvodnjom i distribucijom krivotvorene ili piratizirane robe preusmjerava u „opasnije“ vrste kriminala kako bi se osigurao lanac ilegalnog prometa narkotika, oružja i slično - tvrde u Carinskoj upravi.

Skupe analize

U posljednje vrijeme, kažu, bilježi se porast internetskih narudžaba luksuznih proizvoda jer građani smatraju da je cijena na internetu niža zbog visokih marža i carinskih, poreznih i trošarinskih davanja na originalnu robu, ali se vrlo često radi o zapravo „previsokoj“ cijeni za nekvalitetan, štetan i često opasan proizvod.

Isto tako, carinici bilježe „kvalitetnije“ krivotvorine, s tim da se pod izrazom „kvalitetniji“ ne misli na stvarnu kakvoću proizvoda, već na veću sličnost originalu i teže prepoznavanje krivotvorine. Osim toga, krivotvoreni se proizvodi sve češće prodaju po cijenama bližim cijenama originalnih proizvoda. Bilježi se i značajan porast “proizvodnje krivotvorenih proizvoda u domaćoj radinosti“, tj. uvoz neoznačenih proizvoda koji će negdje na području RH ili šire regije biti „opremljeni“ oznakama (žigovima) brenda čije su kopije.

Carinici ističu da su analize koje bi dokazale štetnost krivotvorenih proizvoda često skupe, te da državna tijela nemaju novac predviđen za ove analize. Međutim, na primjeru krivotvorenih BIC olovaka vidi se potencijalna opasnost krivotvorina za zdravlje građana.

- Naime, kada smo u jednom slučaju pronašli veliku pošiljku krivotvorenih grafitnih olovaka, proizvođač čija su prava bila prekršena, francuski Societe BIC, proveo je analizu uzoraka u svojem laboratoriju, te su utvrdili da zelena boja ovojnice olovke sadrži olovo, koje je kao teški metal izuzetno štetno ako dospije u probavni trakt. Kada se prisjetimo kako grafitna olovka često završi u učeničkim ustima, jasno je da se radi o opasnom proizvodu - pojasnio je glasnogovornik Demirović.

v. urukalo

Poželjne marke

Najčešće se krivotvore brendovi poput Nike, Louis Vuitton, Adidas, Puma, Gucci, Guess, Versace, Dior, Chanel, Hugo Boss, Nokia, Sony Ericsson, Sony Playstation, HP, Canon, Samsung, Panasonic, Hello Kitty, Winx, Spiderman, Crocs, Viagra...

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/hrvatska/kupe-laznjake-preko-interneta-pa-ih-prodaju-po-splitskim-trgovinama-138062 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=71a45c5a46c860acebb17bde0d29b0500a20c1d9 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Kupe+la%C5%BEnjake+preko+interneta%2C+pa+ih+prodaju+po+splitskim+trgovinama&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fkupe-laznjake-preko-interneta-pa-ih-prodaju-po-splitskim-trgovinama-138062 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fkupe-laznjake-preko-interneta-pa-ih-prodaju-po-splitskim-trgovinama-138062 )
Array ( [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM

Kupe lažnjake preko interneta, pa ih prodaju po splitskim trgovinama

Piše PSD.
18. srpnja 2011. - 21:16

Razvojem interneta splitski, ali i hrvatski obrtnici koji posluju legalno, odnosno koji plaćaju sve dažbine i poreze za uvoz razne robe poznatih svjetskih marki, od torba do haljina i cipela, našli su se u nimalo zavidnom položaju.

Dok oni, s obzirom na velike poreze i ostala davanja državi, cijene tih proizvoda moraju dizati, za hrvatske prilike, “u nebo”, dotle je sve više “falših” proizvoda koji se po trgovinama prodaju kao originali po istoj cijeni, a zapravo su lažnjaci koji, kad ih se nabavlja, stoje i po deset puta manje.

- U zadnje se vrijeme događa da obični građani preko interneta naručuju, uglavnom iz Kine i drugih azijskih zemalja, razne artikle poput torba, cipela, večernjih haljina, novčanika, vjenčanica... a koji su zapravo kopije poznatih svjetskih marka....

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
12. svibanj 2024 17:40