StoryEditor
Hrvatskaapel ‘slobodne’: pomozimo im!

Križni put srednjoškolaca iz okolice Zagvozda: U školu nas prate vukovi

Piše PSD.
20. rujna 2013. - 12:55
Učenici s područja općine Zagvozd, njih 23 koji pohađaju srednju školu u Imotskom, ne mogu redovito dolaziti na nastavu zbog prijevoza, a nekolicina ih pješači i 14 kilometara dnevno! Naime, školski autobus Autopoduzeća Imotski ne prometuje od Rastovca i Rašćana, nego ide iz Zagvozda. Kreće u 6.50, ali Rastovac je od Zagvozda udaljen osam kilometara, Krstatice 12, a Rašćani 14.

Autobus iz Zagvozda do Imotskog vozi gotovo sat vremena iako je to udaljenost od samo 20-ak kilometara, no ide preko Grabovca i Goričaja u šestanovačkoj općini, potom preko Medova Doca, Dobrinača, izlazi na prometnicu Imotski − Zagvozd pokraj Poljica, te onda preko Grubina, Kamenmosta do Imotskog. Kad stigne na kolodvor nešto prije osam sati, đaci imaju još 13 minuta hodati do škole.

Roditelji djece iz Zagvozda već su nekoliko puta prosvjedovali, prijeteći da svoju djecu neće slati u školu jer im praktički odu u zoru, a dođu navečer.

I po kiši i po suncu

Tako Viktorija Gavran, 16-godišnja učenica drugog razreda Trgovačke škole u Imotskom, mora svakog jutra pješačiti osam kilometara iz Rastovca do Zagvozda. Ustane u pet sati, pa sat i pol, i po kiši i po buri, uskom cestom bez nogostupa pješači do autobusa koji vozi iz Zagvozda, a zatim slijedi sat vremena vožnje do Imotskog.

Povratak je isti. Još ako je u poslijepodnevnoj smjeni, Viktorija dođe kući nakon 21 sat. Nešto kraći put prevaljuje i jedan učenik iz zaseoka Vranjići i jedan iz zaseoka Dedići.

– Nekada mi je zaista neugodno i strah me je, iako poznajem svaki kamen od kuće do Zagvozda. Ponekad se čuje i zavijanje vukova, jednom sam ga vidjela kako prelazi cestu, ali kako je bio lijep dan, okuražila sam se i potrčala. Inače ih ima više i čuju se kad je lijepo vrijeme, u proljeće i sada, pred kraj ljeta – rekla nam je Viktorija Gavran.

Dvoje učenika iz Rašćana roditelji svaki dan voze 30-ak kilometara do Zagvozda i natrag, mjesečno nešto više od 600 kilometara, da bi uhvatili đački autobus.

– Svaki dan kad sam kod kuće, sina vozim u Zagvozd i natrag doma. Kad mene nema, hoda osam kilometara kako bi došao do autobusa i tako u povratku kući. Žalosno je da u današnje vrijeme naša djeca moraju tako ići u školu – jada nam se Nedjeljko Vranjić roditelj iz Rastovca.

Roditelji su zatražili sastanak s načelnikom Zagvozda Mirom Gaćom, koji je pokušao u više navrata riješiti taj slučaj, potpisujući i troškove posebnog prijevoza svojih mladih sumještana, svjestan da gubi i državnu potporu u iznosu od 75 posto subvencioniranja prijevoza.

– Učinili smo sve, no tu se, čini se, ne može puno učiniti. Autopoduzeće Imotski dobilo je koncesiju za prijevoz naših đaka i, umjesto da voze direktno iz Zagvozda u Imotski, idu obilaznim putem jer im je tako jeftinije, da ne ubace drugi autobus. Mi iz Općine angažirali smo i posebnog prijevoznika, no to opterećuje i naš proračun i džepove roditelja, a Autopoduzeće prijeti prijavama jer su oni uredno dobili koncesiju. I dalje radim na tome, te sam predložio zajednički sastanak nas iz Općine, roditelja, koncesionara i korisnika koncesije, znači Županije i Autopoduzeća, jer su nam djeca najvažnija – veli Gaće.

Ogorčeni roditelji, pak, prozivaju Autopoduzeće da kasni s prijevozom, da im djeca dođu skoro pa minutu prije nastave, a da u povratku, umjesto u 19.40, autobus često krene i prije 19.30, tako da đaci koji imaju sedmi sat ostaju bez prijevoza. Tražit će od Ministarstva i Županije da se hitno nađe prihvatljiviji prijevoz za njihovu djecu.
Imotski autobusni kolodvor pun je školaraca

Kasne svi

Iz Upravnog odjela za gospodarstvo potkrijepili su dokumentacijom ugovor o koncesiji s Autopoduzećem Imotski, smatrajući da je u skladu s potrebama učenika s područja Zagvozda, a također su dali u koncesiju još nekoliko autobusnih linija Imotski − Zagvozd i obratno prijevozniku Panoramabusu d.o.o. iz Zagreba, no Zagvozđani tvrde da te autobuse nikada nisu vidjeli u svojem mjestu.

– Kao ravnatelj i pedagog imam ozbiljne primjedbe na kašnjenje đačkih autobusa iz cijele Imotske krajine, a posebno s područja Zagvozda. Ne znam precizno, ali mislim da je oko 7000 sati izostanaka s prvoga sata nastave u prošloj školskoj godini upravo zbog toga, a u večernjim satima neki učenici zbog sedmog sata nastave ostanu bez prijevoza jer autobusi odu ranije – potvrđuje nam priču ravnatelj Industrijsko-obrtničke škole u Imotskom, profesor Momir Karin.

– Neka svi oni koji sumnjaju u kašnjenje naših autobusa dođu i uvjere se na tahografima, koji su dokaz kada autobus krene i kada dođe na odredište, pa će vidjeti da naši autobusi ne kasne. Druga je stvar što neki učenici koriste to za opravdanje, pa ostanu po okolnim kafićima, a onda dođu tražiti od nas nekakve potvrde o kašnjenju.

Ne stoje ni prigovori da su naši đački autobusi stari. Najstariji je proizveden 1998. godine, a ostali su iz 2002. i 2003. godine. Mi ćemo, kao legalni dobitnici koncesije, biti prisiljeni podnijeti tužbe protiv onih koji namjeravaju dovoditi neke nove prijevoznike – rekao je Ljubo Bošnjak, voditelj Prometnog ureda imotskog Autopoduzeća.

Dok se problem ne riješi, pitamo se što je s proklamiranim načelom da svaki učenik u Hrvatskoj mora imati iste kriterije za dolazak i odlazak u školu.

TEKST I FOTO: BRACO ĆOSIĆ

Željko Jovanović: To je lokalni problem

U Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta napominju da je problem prijevoza učenika u nadležnosti osnivača srednjih škola, odnosno županija. Iako je, primjerice, i pravobraniteljica za djecu Mila Jelavić savjetovala roditeljima i djeci iz okolice Zagvozda da o svojim problemima obavijeste to ministarstvo, ono i dalje inzistira na tome da probleme toga tipa rješava isključivo lokalna razina.

– Dobro organizirane i uspješne županije samostalno rješavaju probleme iz svoje nadležnosti, na zadovoljstvo svojih građana. Iako je Ministarstvo otvoreno za rješavanje svakog pojedinačnog slučaja, hoće li se i kako problem riješiti u konačnici najviše ovisi o lokalnoj vlasti. Toga bi morali biti svjesni i lokalni političari, koji potpuno neosnovano problem prebacuju na Ministarstvo – poručili su iz Ureda za odnose s javnošću MZOS-a.

Također podsjećaju na to da subvencioniranje prijevoza učenika srednjih škola nije doneseno ni po kakvom “ishitrenom zakonu koji je donijelo Ministarstvo“, nego je to hvalevrijedna odluka Vlade RH. “Ovo ministarstvo svjesno je činjenice da još uvijek ima područja na kojima nema organiziranog prijevoza. Iz istog smo razloga apelirali na jedinice lokalne i područne samouprave da se radi boljeg uvida u potrebe lokalnog stanovništva uključe u rješavanje specifičnosti svog područja“, poručuju iz MZOS-a. (M.Cv.)

Mila Jelavić: Roditelji, javite ministrima i županu!

Pravobraniteljica za djecu Mila Jelavić još je prije dvije godine, u srpnju 2011., uputila preporuku jedinicama lokalne i područne samouprave da se više angažiraju kako bi se svakom djetetu osigurala kvalitetna i sigurna prometna povezanost do škole.

Preporučila im je da posebno analiziraju stvarno stanje u organiziranju prijevoza djece na svome području te da poduzmu sve mjere kako bi se učinile dostupnima i ojačale prometne veze u cestovnom, željezničkom i pomorskom prometu. Na to podsjeća i u slučaju srednjoškolaca iz okolice Zagvozda.

– Nastojali smo mobilizirati lokalnu zajednicu da sagleda cjelovite potrebe djece na svome području za prijevozom do gradskih središta i nađe odgovarajuća rješenja kako bi se izbjegla potreba za autostopiranjem “iz nužde“. To je, na žalost, u nekim područjima već desetljećima uvriježeni način prijevoza djece i odraslih, koji nosi brojne rizike i izrazito ugrožava djecu, o čemu svjedoči i tragično stradanje Antonije Bilić – upozorava pravobraniteljica Jelavić.

Pozdravila je odluku MZOS-a o subvencioniranju prijevoza učenicima, no, kaže, sama odluka ne može riješiti sve probleme, pa se specifične situacije moraju rješavati u skladu s konkretnim okolnostima i potrebama djece.

– Budući da nemamo uvid u sve detalje problema u Zagvozdu, predlažemo da roditelji o ovome izvijeste osnivača škole, Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta, Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture te naš ured – poručuje pravobraniteljica Mila Jelavić. M. CVRTILA

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

30. rujan 2020 12:40