StoryEditor
HrvatskaVoditelj projekta

Jeroslav Šegedin: Pelješki most bit će dovršen do srpnja 2021. godine, ali to ne znači da će promet odmah krenuti

Piše Dražen Gudić
13. siječnja 2019. - 23:01

Na gradilištu pelješkog mosta, uz prigodan kineski vatromet, počelo je probno probijanje pilota.

Prvi zabijeni pilot dug je 74 metra, a drugi će biti dug čak 127 metara. Stalni piloti su na putu iz Kine i u prvom kontingentu, već 16. siječnja, stiže ih 26, dok ih još 20 čeka za ukrcaj. Ukupno će ih biti ukopano 130. Zadovoljstvo kvalitetom i zavidnom dinamikom izvođenja radova ne krije Jeroslav Šegedin, glavni inženjer u sektoru za EU programe i projekte i voditelj projekta u ime Hrvatskih cesta.

Šira javnost i dalje živahno raspravlja o pilotima i pilonima na mostu pa ing. Šegedin želi ukloniti i najmanju dilemu oko tih termina jer dileme zapravo i nema. Riječ je o različitim tipovima objekta.

Pilot ili pilon

– Sve one koji misle da trebaju i mogu ispravljati druge a nemaju stručnih kompetencija uputio bih ne na stručnu literaturu, nego na Klaićev "Rječnik stranih riječi", gdje je i tehnički neobrazovanima jasno objašnjeno o čemu je riječ.

Pilot je, dakle, točan naziv za konstrukcijski element nalik ukopanom stupu kojim se omogućuje temeljenje građevine na slabo nosivom tlu. To mu je osnovna funkcija. Piloti, koristi se i naziv šip, upotrebljavaju se za prijenos opterećenja kroz meke i rahle slojeve tla do čvršćih slojeva ili do stijenske podloge. Mogu biti pobijani ili bušeni, čelični ili betonski, pa čak i drveni. Venecija se drži na drvenim pilotima.

Pilon u građevinarstvu ima potpuno drugu namjenu. To je stožerni stup visećega ili ovješenoga mosta koji prenosi opterećenje s glavnoga užeta ili kosih vješaljaka na temelj i u tlo.

Jednostavno rečeno, pilon služi da se pričvrste stege koje nose konstrukciju. Pilon je, dakle, stup, a pilot je temelj.

Zašto nas zbunjuje taj termin?

– Za nas na jugu to je ipak nesvakidašnji građevinski element. Mi smo ovdje navikli na kamen i tvrdu podlogu i piloti se u Dalmaciji vrlo rijetko upotrebljavaju, a na kontinentu je to nešto uobičajeno.

Rokovi oko izgradnje mosta više nisu upitni, ali sad se postavlja pitanje hoće li most biti brži od pristupnih cesta?

– Vjerojatnost za to uvijek postoji, ali zato smo tu da se to ne bi dogodilo. Mislim da se u javnosti pogrešno analiziraju rokovi za dovršetak ovog posla. Vidite, u natječaju za izgradnju mosta predviđena su 42 mjeseca, a izvođač koji je izabran obvezao se na rok od 36 mjeseci. Nema razloga da predviđeni rok za pristupne ceste od 30 mjeseci na kraju ne bude kraći.

Pravilo je da se u natječaju daju komodniji rokovi i osigura određena vremenska rezerva, a logično je da se izvođač kraćim rokovima bori da njegova ponuda bude najpovoljnija. Nema razloga da se pristupne ceste ne sagrade na vrijeme.

Do ljeta 2021. godine ipak je, čini se, premalo vremena?

Naš ugovor s EU-om precizira da svi radovi trebaju biti završeni do siječnja 2022. godine. Imamo točno tri godine da se ispoštuje taj rok koji vrijedi za cijeli zahvat od ukupno 32 kilometra, u kojima je most, iako najatraktivniji, tek jedan dio. Stvorena je kriva percepcija u javnosti da ćemo se u ljeto 2021. godine voziti mostom.

Kad će promet

Dakle, neće biti tako?

– Rok za završetak radova pelješkog mosta jest srpanj 2021. godine, a to nipošto ne znači da će promet odmah krenuti. Bez uporabne dozvole, nedvojbeno, most neće biti u upotrebi, a za ishođenje uporabne dozvole potreban je postupak koji traje najmanje 60 dana. Već iz toga je lako zaključiti da će promet krenuti ipak nešto kasnije, a do tada će i pristupne ceste biti izgrađene.


Ima li osnove za bojazan da kineski piloti neće zadovoljiti kvalitetom?

– Kvaliteta i način obrade strogo su propisani i moraju biti u skladu s EU normama. Svi piloti ispitani su u nadležnim laboratorijima i u potpunosti odgovaraju potrebnim standardima. Ništa se ne prepušta slučaju.

U Kini se provodi detaljna kontrola rada, vizualno, rendgenski i ultrazvučno, analiziraju se varovi, antikorozivna zaštita, i najmanji detalji. I tek nakon pune kontrole daje se odobrenje da piloti krenu prema Hrvatskoj.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. listopad 2021 19:30