StoryEditor
HrvatskaIZBORI U SRPNJU

Izbori se mogu održati, poručuje epidemiolog Capak. Konačni datum odredit će Zoran Milanović, a kampanja će biti kao ni jedna do sada

8. svibnja 2020. - 07:32

Upitan o tome mogu li se parlamentarni izbori održati s obzirom na sadašnju epidemiološku situaciju, ravnatelj HZJZ-a i član Nacionalnog kriznog stožera, epidemiolog Krunoslav Capak u četvrtak je kratko odgovorio: "Da!"

Iz Stožera se najavljuje skoro potpuno ukidanje e-propusnica, a svi relevantni politički izvori potvrđuju kako će se parlamentarni izbori održati u srpnju jer je vladajući HDZ procijenio da im je to najbolji mogući tajming. Iz opozicije tvrde kako su spremni na izbore, ali smatraju da oni neće biti pošteni i regularni sve dok se ne omogući sloboda kretanja, pravo na javno okupljanje i održavanje skupova.

Izborna kampanja kojoj ćemo svjedočiti sljedećih mjeseci bit će drukčija od svih dosadašnjih, neće biti rukovanja, selfieja ni uobičajenog predizbornog stranačkog folklora na velikim skupovima, a ključne će postati digitalne komunikacije. Očekuje se da će Sabor biti raspušten najkasnije do 22. svibnja, nakon čega će predsjednik države Zoran Milanović odrediti datum izbora. Ako zastupnici raspuste Sabor primjerice 15. svibnja, predsjednik Republike izbore može raspisati za 21. lipnja, 28. lipnja, 5. srpnja ili 12. srpnja. Raspusti li se parlament koji dan kasnije, onda otpada 21. lipnja, ali upada 19. srpnja. Predsjednik tu nema previše manevarskog prostora jer Ustav i zakoni nalažu da se izbori održe najranije 30, a najkasnije 60 dana od raspuštanja Sabora.

Digitalna kampanja

Prema informacijama s Pantovčaka, nakon što Sabor bude raspušten, Milanović ne namjerava pozivati čelnike parlamentarnih stranaka i s njima se konzultirati o datumu. Odluku će donijeti samostalno, a kako se nalazimo još pod mjerama zaštite od epidemije, logičan bi izbor bio onaj krajnji, odnosno 12. ili najkasnije 19. srpnja.

To bi strankama i kandidatima omogućilo nešto dužu izbornu kampanju, koja će se ionako odvijati pod posebnim uvjetima.

- U slučaju da ostanu ovakve mjere oko javnog okupljanja kakve su sada, klasičnih skupova neće moći biti. Isto tako neće se moći voditi kampanja "od vrata do vrata" kroz dolaske stranačkih aktivista na kućni prag birača. Stranke će se, s jedne strane, morati u potpunosti digitalizirati, ali s druge strane također će se moći koristiti i neki "tradicionalniji“ alati kao što je uobičajeno nazivanje potencijalnih birača iz stranačkih pozivnih centara – objašnjava komunikacijski stručnjak Gordan Turković.

Naš sugovornik kaže kako se može uvijek telefonski organizirati tzv. Town Hall Meeting, odnosno zahvaljujući softwareu pozvati i nekoliko tisuća ljudi odjednom koji će slušati uživo što kandidat želi reći, a mogu i postavljati pitanja.

image
Boris Kovačev/HANZA MEDIA

- Takvo rješenje danas se može integrirati i sa Zoomom, Facebook Liveom i ostalim digitalnim platformama. Vjerojatno će se povećati i broj SMS poruka koje će građani primati iz stožera, a i povećat će se broj WhatsApp ili Facebook grupa s političkim sadržajem. Porast će i plaćeno oglašavanje na društvenim mrežama. Pri tome će trebati paziti na znatno postrožena pravila za političko oglašavanje, dok će za pojedine oglase odobrenje trajati duže nego inače. Trebat će puno strpljenja i računice kada točno lansirati svoj oglas kako bi se postigli željeni efekti – ističe Turković.

Pisma biračima

Napominje kako će više nego ikad biti potrebno izrađivati kvalitetne i konciznije videosnimke koje će moći držati pažnju birača.

- Osim toga, uparivanjem Facebook Livea i YouTubea s interesantnim sadržajem i dobro usmjerenim oglašavanjem može se doći do dodatne publike. U kampanjama se nijedan digitalni kanal ne smije zanemariti, a posebno u razdoblju kada se ne preporučuje bliski kontakt. Uza sve to, određeni budžet će se svakako morati izdvojiti i na TV oglašavanje – naglašava komunikacijski stručnjak.

Stariji birači koji se ne služe digitalom i nisu na društvenim mrežama niti koriste druge aplikacije, bombardirat će se standardnim metoda. Uz zivkanje iz Call centara, njihovi sandučići će se zasipati personaliziranim pismima i letcima.

Pitanje je kome će ovakva kampanja više ići na ruku i tko je u većoj prednosti?

- U prednosti su upravo one stranke koje već imaju razvijene ove sustave, ali nisam siguran da ih puno njih ima. Mora se reći da se oporbene stranke kao pretendenti na vlast tu baš i nisu proslavile – smatra Turković.

Opozicija: "Sve miriši na izbore"

Opozicija je spremna za parlamentarne izbore, ali mišljenja su kako oni neće biti pošteni i regularni, ako se ne omogući sloboda kretanja i pravo na javno okupljanje.

Siniša Hajdaš Dončić (SDP) kaže kako „sve miriše da su izbori vrlo, vrlo blizu”, ali smatra da neće biti fer i pošteni jer nisu osigurani uvjeti da sve stranke uđu u ravnopravnu političku utakmicu.

"Dok se još uvijek ne zna kakve će biti posljedice COVID-19 i broj građana u karanteni i samoizolaciji, ne znam kako će oni glasati ni kako će se održavati predizborni skupovi - upozorava Hajdaš Dončić i ističe da je neposredni kontakt s biračima najvažniji.

“Trebalo bi malo pričekati da vidimo što će biti na jesen i ne znam čemu ova žurba jer je zdravlje ljudi prioritet, a tek onda izbori.Trebalo bi pričekati, iako je SDP spreman za izbore, ali mislimo da još nije vrijeme za njih - poručio je Hajdaš Dončić

Nikola Grmoja (Most) ne zna kada će biti raspušten Sabor i raspisani izbori, ali keže kako je sigurno da njegova stranka neće ulaziti u bilo kakvu koaliciju s Plenkovićem, neovisno kao samostalna stranka ili dio većeg saveza.

item - id = 1020121
related id = 0 -> 1147264
related id = 1 -> 1127986
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
05. prosinac 2021 23:44