StoryEditor
HrvatskaSVE O BORBENIM AVIONIMA

Hrvatska je Macronu Rafale platila suhim zlatom. Je li za to dobila ‘mačka u vreći‘ ili najjaču eskadrilu u širem susjedstvu?

Piše Marin Prvan
26. studenog 2021. - 14:59

Hrvatska i Francuska jučer su potpisale ugovor o kupnji francuskih borbenih zrakoplova Rafalea. Prema potpisanom ugovoru, riječ je o kupnji 12 rabljenih francuskih višenamjenskih borbenih zrakoplova tipa Dassault Rafale F3R, deset jednosjeda i dva dvosjeda za 1,1 milijardu eura, a ukupan iznosu će biti isplaćen u pet obroka od 2022. do 2026. godine. Hrvatska je tako dobila najmoćniji zrakoplov na području između Njemačke i Grčke, što bi trebalo povećati njenu geopolitičku važnost.

Inače, prvotno najavljena cijena je bila 999 milijuna eura, ali se jučer, na javno čuđenje, popeo na 1.1 milijardu eura. Iz Ministarstva obrane su uskoro otklonili upitnike objasnivši da je iznos uvećan za PDV koji se sukladno Zakonu mora obračunati na novu robu i usluge te se u konačnici uplaćuje u Državni proračun Republike Hrvatske. Usto je u cijeli iznos uračunata i klauzula o očekivanoj indeksaciji cijena.

Vlada je proces najveće nabavke naoružanja od rata za neovisnost pokrenula 4. srpnja 2019. Svoje ponude dostavile su Sjedinjene Američke Države (novi F-16 C/D Block 70), Švedska (novi Gripen C/D), Francuska (korišteni Rafale F3-R) i Izrael (korišteni F-16 C/D Block 30). Međuresorno povjerenstvo je, nakon evaluacije pristiglih ponuda, jednoglasno usvojilo Studiju izvedivosti za nabavu višenamjenskog borbenog aviona koju je predalo vladi nakon čega je ocijenjeno da je ponuda Francuske najbolja.

Kupnja Rafala, 'najmodernijih zrakoplova nove generacije za najmanje novca i s najbržom isporukom', Hrvatska čini golem skok u obrambenoj sigurnosti, 'na razinu kojoj nikad nije imala', tvrde u vladi. Premijer Plenković je ocijenio da nabava eskadrile borbenih aviona Rafale znači i jačanje Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i borbenih sposobnosti Hrvatske vojske. 'Zrakoplovi će sigurno utjecati na vanjskopolitički, sigurnosni i obrambeni karakter Hrvatske koja na taj način štiti svoj teritorij i dobiva sposobnost suradnje u okviru NATO-a i Europske unije', izjavio je. Dodao je kako će borbena eskadrila u idućih 30 do 40 godina imati ulogu odvraćanja mogućih pretendenata na hrvatski teritorij, ali biti i izvoznik sigurnosti te važan čimbenik stabilnosti na jugoistoku Europe. Dodao je i kako ćemo 'time prvi put doseći 2 posto BDP‑a izdvojenih za jačanje svojih obrambenih sposobnosti, što je cilj svih članica NATO-a'. 

Hrvatska je druga zemlja Europske unije nakon Grčke koja kupuje Rafale, a i dobila je povoljniju cijenu. Naime, Grčka je svojih 18 komada (od kojih je 12 polovno, a 6 novo) platila 2,5 milijardi eura. Prvi kontingent borbenih zrakoplova će biti isporučen krajem 2024, a drugi početkom 2025. godine. Zanimljivo je da Rafale isprva nitko nije htio, a danas ga naručuje nekoliko država. Francuzi ga 2002. nisu uspjeli prodati Češkoj, Južnoj Koreji i Nizozemskoj, tri godine kasnije ni Singapuru, a potom ni Maroku, Ujedinjenim Arapskim Emiratima i Brazilu. Zrakoplov tvrtke Dassault Aviation stekao je ugled aviona koji se ne može prodati. Njegov spori razvoj, uzrokovan rezovima u francuskom obrambenom proračunu, zadavao je prave glavobolje i nije pomogao u promidžbi u inozemstvu.

Rafale je svoje sposobnosti 2007. dokazao u borbi u Afganistanu, a potom i u Libiji, Sahelu i na Levantu. Osam godina kasnije uslijedile su prve prodaje - 24 komada Egiptu, 36 Kataru i 36 Indiji godinu poslije. Suočene sa skepsom američke politike prema Arapskom proljeću te sankcijama Washingtona nad Indijom zbog nuklearnih testova 1998. godine, te su zemlje htjele raznovrsnije naoružanje raznovrsnijih dobavljača. Sudjelovao je u nizu francuskih ratnih operacija od Afganistana, Iraka, Sirije, Malija do Libije. Bio je i prvi lovac zapadne vojne alijanse koji je napao kopnene ciljeve u Libiji 2011. godine. Otada je ovaj zrakoplov tražena međunarodna roba.

image
Christophe Simon/ AFP

Dassault Rafale je zasigurno najbolji europski nadzvučni borbeni avion kompatibilan s NATO-ovim standardima. Tehnološki je nadmašio i svog koncepcijskog brata blizanca EF-2000 Eurofightera. Ovaj dvomotorni avion namijenjen je za izvršenje četiri primarne zadaće: za protuzrakoplovnu obranu, za ostvarivanje premoći u zračnom prostoru, za djelovanja zrak-zemlja i zrak-more, kao i za zadaće izviđanja. Stručnjaci smatraju da je njegova najveća prednost pred ostalim avionima u natječaju mogućnost obavljanja širokog spektra borbenih zadaća istovremeno, bez obzira na vremenske uvjete i doba dana.

Rafale F3-R je avion generacije 4.5 kojima ima mogućnost superkrstarenja pri brzini od 1,4 Macha (letenje nadzvučnom brzinom bez korištenja naknadnog dogorijevanja goriva radi štednje). Pokreću ga dva motora tipa Snecma M88 koji osiguravaju najveću brzinu od 2.223 kilometara na sat (1,8 Macha na velikim visinama), borbeni dolet od 1.852 kilometara i neborbeni dolet od 3.700 kilometara s priključena tri vanjska spremnika. Brzina penjanja iznosi 304 metara u sekundi, a najveća visina leta je 16,8 kilometara, ističe proizvođač. Avion je projektiran da se zamjena jednog motora može obaviti za svega za 60 minuta. Punjenje gorivom obavi se za 4 do 7 minuta. Smanjen je i broj tehničara za održavanje aviona u prvom, odnosno osnovnom stupnju.

Avioni Rafale imaju revolucionarni integrirani sistem Spectra koji pilotu omogućava izuzetno veliku svijest o situaciji, a uključuje upozorenja o radarskom ozračenju, nadolazećim infracrveno vođenim projektilima, upotrebi protumjera i aktivnog ometanja neprijateljskih frekvencija. Po dostupnim informacijama, Spectra koristi softver za virtualno smanjenje radarskog odraza direktnim, ali teško zamjetljivim, ometanjem radara odašiljanjem lažnih podataka. Stručnjaci ocjenjuju da Rafale ima najmanji radarski odraz od svih ranije ponuđenih aviona (američki F-16 Block 70, švedski JAS 39 Gripen C/D i izraelski F-16 Barak), a što ga čini djelomično nevidljivim.

Rafale je kombinacija velike borbene moći i velikog doleta. Ima sposobnost nošenja širokog raspona pametnih bombi za udare danju i noću te koristi elektro-optički laserski označivač cilja za udare laserski vođenim bombama Damocles. Uz to, Rafale može ponijeti integrirani radarski samonavođeni projektil Meteor koji se smatra najboljom raketom na tržištu. Standardno naoružanje Rafalea uključuje i rakete zrak-zrak Mica, dok avion za napade na kopnene ciljeve može koristi krstareće rakete Scalp EG i AASM Hammer. Za protubrodske misije mogu se koristiti rakete AM39 Exocet, a predviđeno je i korištenje raketa ASMP za nuklearne udare. Avion je naoružan i topom kalibra 30 milimetara, a sveukupno ima 14 podvjesnih tačaka koje mogu ponijeti 9,5 tona naoružanja.

Osim naprednog napadno-navigacijskog sistema, radara AESA najnovije generacije uz visoku integraciju senzora i sistema samozaštite, Rafale se može pohvaliti izbacivim sjedištima koji osiguravaju pilotu da iskoči iz aviona dok je na zemlji i ne pokreće se. Također, pilot ima i mogućnost upravljanja putem konfiguracije HOTAS zbog koje ne treba micati ruke s upravljačke palice i ručice gasa. Djelomične karakteristike smanjenog radarskog odraza (stealth)  ostvarene su gotovo idealnim aerodinamičkim oblikom te kroz obilatu upotrebu kompozitnih materijala i raznih senzora.

Slijedi popis izjava vojnih stručnjaka o nabavci Rafalea:

Igor Tabak, vojni analitičar: 'To je super avion. Moderan, u širokoj upotrebi. To je jako ozbiljna letjelica, ako se ne varam četvrte ++ generacije. Riječ je o modernom, sposobnom, vrlo skupom avionu.'

Ante Kotromanović, bivši ministar obrane: 'Bili smo i prije ove akcije najbolji u regiji, definitivno. Ali svakako akvizicijom novih aviona sigurno postajemo u regiji najjača zračna sila. Srpski MIG-ovi ne mogu parirati. To je nova tehnologija i novi radari. Ne samo u odnosu na srpske MIG-ove nego i mađarske, i tu smo dominantni. U HRZ-u moraju biti zadovoljni dolaskom nove borbene eskadrile. To je suvremena tehnologija, mi nemamo iskustva s tim. To je ključno - da se u iduće 3 godine zbilja dobro pripremimo. Da izaberemo mlade ljude, da ih primimo u oružane snage i da ih osposobimo za dnevno-operativno održavanje koje će biti vrlo zahtjevno.'

Ivan Selak, umirovljeni pilot: 'Što da kaže pilot aviona, koji je letio s MiGom-21, o manama aviona četvrte generacije? Vi njega ne možete usporediti s MiG-ovima koje smo mi imali, ni po čemu, ni po radaru ni po naoružanju ni po onome što nosi, po manevarskim osobinama. Jednostavno je neusporediv.'

Željko Ninić, načelnik Operativnog odjela Hrvatskog ratnog zrakoplovstva: 'To je kao da vam kažem da prelazimo s analognog mobitela 90-ih na smartphone. MIG 21 kojim smo danas opremljeni je avion druge generacije, nabavili smo Lovac četvrte generacije, a sposobnosti Rafalea uvelike nadilaze sposobnosti MIG-a 21 jer je godinama mlađi, konstrukcijski napredniji, ima senzorske sustave koji su bili nezamislivi kada je MIG konstruiran. Samim time stavljamo se u red zemalja sličnih nama drugim karakteristikama, pa i segmentom borbenog zrakoplovstva.'

Josip Štimac, umirovljeni general bojnik i bivši zapovjednik HRZ-a: 'Svijest o tome da nama ti avioni trebaju bila je neupitna, ja bih rekao da je bio kompletan konsenzus puno veći nego kad je u pitanju, recimo, cijepljenje, ne samo u saboru nego i u javnosti. Sretan sam što se to dogodilo, iako sam još uvijek malo skeptičan. Ugovor je potpisan, ja se nadam da više nema uzmaka.'

item - id = 1146331
related id = 0 -> 1146870
related id = 1 -> 1146679
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
29. studeni 2021 17:31