StoryEditorOCM
Hrvatska‘ne zanima ih‘

Dijabetičari teško diskriminirani zbog vozačkih dozvola?! Ljute se: Pravilnik je donio neuki i nezainteresirani uhljeb

Piše Ivica Marković
14. srpnja 2023. - 22:21
Po udrugama, danas je dostupna sofisticirana tehnologija koja omogućuje jako dobro praćenje stanja oboljelih pa nisu potrebne takve zabrane/Shutterstock

Oboljeli od dijabetesa traže da se izmijeni novi prijedlog Pravilnika koji će im, prema svemu sudeći, i dalje onemogućavati da budu vozači 2. kategorije i obavezivati ih da i dalje moraju obnavljati dozvole za 1. kategoriju svakih pet godina.

Tvrde da je takav prijedlog Pravilnika diskriminatoran i neprimjeren osobito jer danas dostupna sofisticirana tehnologija omogućuje jako dobro praćenje stanja oboljelih i inzulinske terapije koje sprječavaju upadanje u hipoglikemijski šok. Ističu da se zakon donosi u trenutku kada je već donesen prijedlog EU regulative koja ide u sasvim suprotnom smjeru, a bit će obvezujuća i za Hrvatsku.

Oduzeta prava

Donošenje diskriminatornog zakona ostavilo bi oboljele od dijabetesa u Hrvatskoj cijeli niz godina u značajno lošijem položaju od građana u brojnim drugim članicama EU-a kao što je, primjerice, Slovenija, koja je već sada na liniji s onime što najavljuje Europska komisija.

Prema riječima Davora Skeledžije, urednika portala naInzulinu.com, koji je i aktivan član zagrebačkog Dijabetičkog društva, postoje dva problema, od kojih je jedan veći, a jedan manji.

Prvi, veći problem vezan je uz profesionalnu vozačku dozvolu (grupa 2).

- Ono što se prije nekoliko godina dogodilo profesionalnim vozačima ovisnim o inzulinu jest jedan od najgorih primjera progona i diskriminacije u modernoj Hrvatskoj. Zakonodavac je odlučio da ih je sve, neovisno o kvaliteti regulacije dijabetesa, potrebno diskriminirati.

Svim tim ljudima je jednim potezom pera oduzeto pravo na bilo koju kategoriju profesionalne vozačke dozvole! Brojne osobne tragedije tih ljudi i njihovih obitelji nikoga nisu zanimale. Donositelje aktualnog Pravilnika nije zanimao ni broj prometnih nesreća koje su uzrokovali profesionalni vozači na inzulinu, jer ih najvjerojatnije uopće nije bilo.

Jadnim su ljudima, često potpuno neinformiranim, medicine rada jednom po jednom otimale profesionalnu vozačku dozvolu zbog novog Pravilnika koji je donio neki neuki i nezainteresirani uhljeb - kazuje Skeledžija.

Novi prijedlog iz EU-a donosi mogućnost da se osobama s dijabetesom vrati i profesionalna vozačka dozvola!

Prijedlozi i savjetovanje

- To isto očekujemo od novog prijedloga Pravilnika koji je na javnom savjetovanju. Nažalost, novi prijedlog, iako uvažava potrebu da osobe na inzulinu mogu dobiti profesionalnu vozačku dozvolu (grupa 2), sadrži ozbiljne nelogičnosti. Tako sadašnji prijedlog Pravilnika kaže da osobe koje koriste inzulinsku pumpu mogu imati profesionalnu vozačku dozvolu (grupa 2). No, u dijelu kontraindikacije predlaže da osobe koje su na inzulinskoj terapiji ne mogu imati profesionalnu vozačku dozvolu?!

Problem je u tome što se u inzulinsku pumpu unosi inzulin, stoga je ovaj prijedlog novog Pravilnika u suprotnosti sa samim sobom i s prijedlozima iz EU-a - rezimira Skeledžija.

Pokrenuto je eSavjetovanje za vozačke dozvole.

- Svatko tko želi dati svoje prijedloge za izmjene vezano za poboljšanja prijedloga Pravilnika za vozačke dozvole može se prijaviti na digitalnu platformu eSavjetovanje. Zakonodavac će ih sve pročitati i odlučiti prihvaćaju li se ili ne. Prijedlog novog Pravilnika o vozačkoj dozvoli koji je tamo objavljen ne donosi napretke za nositelje osobne vozačke dozvole s dijabetesom - veli Skeledžija.

Drugi, manji problem je osobna vozačka dozvola (grupa 1).

- Prijedlog direktive Parlamenta EU-a i Europskog vijeća o vozačkim dozvolama glasi: “Maksimalno razdoblje za izdavanje vozačke dozvole za vozače grupe 1 za osobe s dijabetesom iznosi 10 godina”.

Stoga predlažemo da se postojeći dio prijedloga Pravilnika koji trenutno glasi ovako: “Za vozača prve skupine koji boluju i liječe se od šećerne bolesti najdulje vrijeme za koje se izdaje uvjerenje o zdravstvenoj sposobnosti za upravljanje motornim vozilom je 5 godina” promijeni i da sukladno preporukama iz EU-a glasi:

“Za vozača prve skupine koji boluje i liječi se od šećerne bolesti najdulje vrijeme za koje se izdaje uvjerenje o zdravstvenoj sposobnosti za upravljanje motornim vozilom je 10 godina”, zaključuje Davor Skeledžija.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. lipanj 2024 21:11