StoryEditor
HrvatskaKAMIKAZE NA CESTAMA

Bivša Vlada ostavila nam je zakon koji ugrožava živote: s 99 godina za volanom bez liječničkog pregleda!?

Piše Davor Krile
16. veljače 2016. - 10:57
A driver and passenger sit in a Model T Ford as they drive along the Royal Mile during a centenary rally in Edinburgh, Scotland on May 19, 2008. REUTERS/David Moir (BRITAIN) - RTX5WWE

Da bi automobil mogao prometovati hrvatskim cestama, svake godine mora proći zakonski obvezan tehnički pregled prilikom registracije. Taj sigurnosni normativ odavno je uspostavljen i protiv njega se nitko ne buni.
Za razliku od svojega oruđa u prometu, hrvatski vozači automobila od lani nisu obvezni ići na godišnji pregled svojega zdravstvenoga stanja ni u jako poznoj dobi: moguće je da i najstariji hrvatski vozač – a taj prema MUP-ovu registru ima čak 99 godina – doživotno vozi bez ikakvih liječničkih pregleda bez obzira na svoj kognitivni status.

Ako mu u MUP-ovu računalu otprije nije evidentirana obveza godišnje kontrole zdravstvenog stanja uvjerenjem na temelju kojega je vozačka dozvola izdana – za volanom prometala u vašem selu, gradu, na pješačkom prijelazu i autocesti posve zakonito i s dozvolom izdanom na 10 godina sjedi i gluhi Pantelija s refleksima mrtve kobile, teškim artritisom, napredujućim Alzheimerom i mrenom na očima debljine dna demižane.

Ustupak partnerima

Rezultat je to nepromišljene odluke prošle Vlade, koja je na pritisak Sindikata umirovljenika i svojih umirovljeničkih koalicijskih partnera Izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama ukinula obvezu godišnjeg zdravstvenog pregleda za sve vozače starije od 65 godina.

Žaleći se na dobnu diskriminaciju – a zapravo primarno na troškove godišnjeg liječničkog pregleda koji iznose gotovo 500 kuna i nemali su izdatak za prosječan penzionerski budžet – umirovljenici su od zakonodavca ishodili ovu prilično medvjeđu uslugu koja ne samo da unosi nesigurnost u domovinske prometne tokove, nego i zakida znatan broj vremešnijih vozača koji i dalje moraju na godišnji zdravstveni pregled samo zato što im je jednom davno ustanovljena takva obveza.

Specijalisti medicine rada zabrinuti su zbog ovakvog stanja, koliko god im motive za kritiku tražili i u osobnom interesu.

Prebacivanje odgovornosti za zdravstveno stanje starih vozača na liječnike obiteljske medicine smatraju nedovoljno pouzdanim i to na službenoj web-stranici svoje psihološke sekcije (Psihometar.info) potkrepljuju brojnim primjerima iz prakse.

Brojni umirovljenici vozači, upozoravaju, ne odlaze redovito kod svojega doktora i lijekove naručuje telefonom, pa se kod mnogih najčešće i ne zamijete progredirajući procesi demencije, poremećaja pažnje, vida ili slično.

Pregled kod psihologa u slučaju vozača pozne dobi smatraju temeljnim u procjeni njihova općeg stanja. Navode i prilično poražavajuće statistike o učešću vozača starijih od 65 u hrvatskim prometnim nesrećama: takvi su u 2013. navodno skrivili 2900 prometnih nesreća s 38 poginulih, a u 2014. navodno je više od stotinu osoba starijih od 65 poginulo u prometu, a u 70 posto slučajeva baš su oni skrivili nesreću.

Da je sadašnje zakonsko rješenje nelogično, štetno i potencijalno pogubno, smatra i prometni stručnjak dr. Željko Marušić. Po njegovu mišljenju, ne bi smjelo biti nikakve dvojbe oko toga da se u prometu posve jednako moraju tretirati i potencijalno neispravan auto i zdravstveno upitan ljudski organizam.

Posve je logično, drži, da stariji ljudi moraju ići na godišnji zdravstveni pregled. Takav je pregled i kod mlađih ljudi već postao civilizacijski standard koji čitavome društvu, a ne samo pojedincu, donosi mnoge dugoročne uštede i dobrobiti, pa tako i kod pregleda starijih vozača moramo imati na umu da nije riječ samo o njima i njihovoj sigurnosti, nego i o sigurnosti djeteta, pješaka, dobara i svih potencijalno ugroženih na cestama.

Izmjena što prije

Nestručnjaci nerijetko zagovaranjem kratkoročnih ušteda proizvedu milijunske društvene štete – upozorava Marušić. Ako se već željelo olakšati pritisak na umirovljeničke budžete, država je, po njegovu mišljenju, trebala preuzeti obvezu subvencioniranja godišnjeg zdravstvenog pregleda starih vozača, a ne ih jednostavno ukidati. Sustav prometa iznimno je kompleksan, s izravnim utjecajima na gospodarstvo, zdravstvo i opću sigurnost neke zemlje, pa s njegovom regulativom ne bi smjelo biti nikakvih provizornih i sumnjivih rješenja.

– Nadam se da će nova Vlada što prije izmijeniti ovakav zakon – tvrdi prometni ekspert – i ispraviti potencijalno opasno stanje.


STARIJI OD 65 GODINA
2013.
skrivili 2900 prometnih nesreća s 38 poginulih
2014.
više od stotinu osoba starijih od 65 godina poginulo u prometu
70
posto je slučajeva da su baš oni skrivili nesreću

 

Neka im država plati

Ako se već željelo olakšati pritisak na umirovljeničke budžete, država je trebala preuzeti obvezu subvencioniranja godišnjeg zdravstvenog pregleda starih vozača, smatra dr. Željko Marušić.

 

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

24. rujan 2020 03:52