StoryEditorOCM
Crna kronikatrajalo je mjesecima

Prevaranti Kerumova nećaka ‘ogulili’ za sedam milijuna kuna: sve je krenulo s jednim mailom, djelatnica nije ništa posumnjala... Doznajemo detalje

Piše Vladimir Urukalo
22. travnja 2022. - 07:24

Splitska policija intenzivno istražuje tko su prevaranti koji su tvrtki “Fornix” iz Dugog Rata, na osnovi lažnog računa, u posljednjih nekoliko mjeseci ukrali nešto manje od milijun eura!

Navedenu tvrtku osnovala je, po podacima sudskog registra, Mara Sapunar, sestra nekadašnjega splitskoga gradonačelnika Željka Keruma, a aktualni direktor tvrtke je njezin sin i Kerumov nećak, mladi i probitačni poduzetnik Goran Sapunar.

A kako je firma, koja je, kako im piše na Facebook stranici, “perspektivna i brzorastuća tvrtka prepoznata na međunarodnom tržištu u automobilskoj industriji”, ostala bez gotovo sedam milijuna kuna?

Prema šturom policijskom izvješću proizlazi da su zaprimili “prijavu poduzeća s omiškog područja koje je oštećeno za višemilijunski iznos”.

Lažna pošta

”Naime, zaposlenica u spomenutom poduzeću zaprimila je lažnu elektroničku poštu dobavljača s kojim imaju dugogodišnji poslovni odnos te je u istoj zatraženo da ubuduće uplate vrše na novi, lažni račun. U više transakcija izvršena je uplata nekoliko milijuna kuna na lažni račun na štetu spomenutog poduzeća. Na okolnosti događaja provodimo kriminalističko istraživanje”, izvijestili su službeno iz splitske policije.

No iz upućenih izvora doznajemo da je voditeljica prodaje “Fornixa” u studenome 2021. godine dobila e-mail poruku tvrtke “Minth International Macao Commercial Offshore Ltd.”, kineske grupacije registrirane na Kajmanskim Otocima, a koja se bavi distribucijom novih i rabljenih autodijelova. Prema njihovu izvješću iz 2017. godine, a koje se može pronaći na internetu, ta se kineska grupacija “prvenstveno bavi projektiranjem, proizvodnjom i prodajom ukrasa, ukrasnih dijelova za automobile, dijelova karoserije, krovnih nosača i ostalih autodijelova”, a svoje proizvodne pogone imaju u Kini, SAD-u, Meksiku, Tajlandu i Njemačkoj.

Dakle, u mailu za koji nije ni sumnjala da ne dolazi od njihova dobavljača, s kojim su godinama imali poslovne odnose bez ikakvih problema, stajalo je da se buduće uplate moraju obavljati na novi račun, koji je, naposljetku, ispao lažan. Ništa ne sluteći, u najmanje tri navrata tvrtka je na taj račun uplatila gotovo sedam milijuna kuna.

Kako direktor tvrtke Goran Sapunar nije htio govoriti o ovom problemu, nismo uspjeli doznati na koji su način otkrili da su prevareni, je li to bilo nakon što se dobavljač požalio da ne plaćaju naručenu i isporučenu robu ili na neki drugi način.

– Ne smijem vam ništa komentirati, ne mogu vam ni potvrditi ni demantirati da je u pitanju moja tvrtka. Znam da se dogodila jedna takva situacija, no istraga je u tijeku i stvarno ne mogu govoriti – kazao nam je u četvrtak vodeći čovjek uspješne dugoratske tvrtke, koja je, po podacima sudskog registra, u 2020. godini poslovala s gotovo 28 milijuna kuna dobiti.

Policijski savjeti

Na stranicama MUP-a, a na to upućuje i splitska policija, mogu se pronaći članci o svim vrstama najčešće korištenih financijskih online prijevara i savjeti kako ih izbjeći. Tako se za ovakvu vrstu prijevare kakvom je žrtva bila Sapunarova tvrtka navodi da se odvija tako da ciljanoj tvrtki pristupa netko tko se pretvara da predstavlja dobavljača, odnosno davatelja usluga. Svom cilju prevaranti pristupaju telefonskim pozivom, slanjem pisma, e-pošte (kao što je to bilo u ovom slučaju).

Prevaranti potom traže da se bankovni podaci o plaćanju (odnosno pojedinosti o bankovnom računu primatelja) budućih računa promijene, a novi navedeni račun kontrolira prevarant.

Ovakva se “makinacija”, po savjetu policije, može izbjeći tako da tvrtka sve zaposlenike upozna s ovakvim vrstama prijevara i kako ih izbjeći, da se djelatnici odgovorni za plaćanje računa upute da ih uvijek provjeravaju zbog mogućih nepravilnosti. Policija savjetuje i da se pregledaju informacije objavljene na stranici tvrtke, posebno ugovori i dobavljači.

”Pobrinite se da vaši zaposlenici paze na ono što dijele o tvrtki na svojim društvenim mrežama. Uvedite postupak za provjeru legitimiteta zahtjeva za plaćanjem. Provjerite sve zahtjeve koji se čine da dolaze od vaših vjerovnika, posebno ako zatraže promjenu bankovnih podataka za buduća plaćanja. Nemojte koristiti detalje kontakta dobivene pismom/faksom/e-poštom koji traže izmjenu. Sigurnije je koristiti one iz prethodne korespondencije.

Za isplate iznad određenog praga uspostavite postupak potvrde ispravnosti bankovnog računa i primatelja (npr. sastanak s tvrtkom). Kada je račun plaćen, pošaljite e-poruku kako biste obavijestili primatelja. Navedite naziv banke i posljednje četiri znamenke računa na koji ste uplatili kao mjeru sigurnosti. Odredite osobe koje će biti jedinstvene kontaktne točke za rad”, dio je policijskih savjeta. 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. siječanj 2023 15:26