StoryEditorOCM
Crna kronikaRIJEČ STRUČNJAKA

One koji divljaju po cesti možda opameti iskustvo patologa iz Splita koji se nagledao stravičnih prometnih nesreća: ‘Imao sam situaciju da ni rodbina ne može prepoznati stradalog!‘

Piše Katarina Marić Banje
6. kolovoza 2021. - 10:25

U teškoj prometnoj nesreći kada je prije tjedan dana autobus sletio s autoceste kod Slavonskog Broda smrtno je stradalo deset osoba, a više od 40 ih je ozlijeđeno. Uhićen je vozač za kojeg se sumnja kako je zaspao u vožnji te je nakon ispitivanja zadržan u istražnom zatvoru dok traje postupak tijekom kojeg će se utvrditi sve okolnosti.

Teške posljedice još jednom su podsjetile na opasnosti koje prijete na prometnicama te na smrtonosne ozljede kojima osim vozača i putnika u vozilima, nerijetko podliježu i pješaci. Upravo s takvim, najtežim, posljedicama susreće se voditelj Odjela za sudsku medicinu KBC-a Split dr. Antonio Alujević, patolog i stalni sudski vještak sudske medicine.

image
Patolog i stalni sudski vještak dr. Antonio Alujević u svom uredu
Duje Klarić/Cropix

Upitali smo ga stoga da nam na temelju svog iskustva opiše i pojasni niz situacija s kojima se susreću sudionici nesreća u prometu. Svojim odgovorima srušio je i nekoliko predrasuda o uzrocima i posljedicama prometnih nesreća.

image
Ante Cizmic/Cropix

Koje su najstrašnije ozljede koje ste vidjeli u prometnim nesrećama?

- Najstrašnije su smrti djece te osoba izgorjelih u automobilu kada je potrebno utvrditi identitet potpuno izgorjelih osoba.

image
Vlado Kos/Cropix

Prema vašem iskustvu, stradavaju li teže vozači ili putnici u vozilu?

- Vozač je za razliku od suvozača pripravan i zna da će doći do nesreće, osim toga on čini tzv. uporišni trokut, tj. rukama se oslanja na volan upravljača, nogama opire o podnicu, a leđima o naslon sjedalice. Suvozač taj trokut nema pa zadobije najteže ozljede, a u slučaju nekorištenja sigurnosnog pojasa biva katapultiran iz vozila.

Može li se napraviti gradacija s kojim vozilima nastaju teže ozljede: osobna vozila, teretna i putnička vozila ili motocikli i mopedi?

- Gradacija se može napraviti kod naleta na pješaka kada manje ozljede nanose prometala manje mase (bicikli), a najveće velike mase (autobus, kamion).

S kojim ozljedama biste usporedili one iz najtežih prometnih?

- Prometna nesreća stvara ozljede koje su nalik ozljedama nastale padom s visine.

image
Dr. Antonio Alujević pojašnjava da na težinu ozljeda utječe niz faktora
Joško Šupić/Cropix

Ovisi li težina ozljeda isključivo o situaciji ili utječe i kvaliteta vozila i stanje ceste?

- Kvaliteta prometnice pridonosi nastanku same nesreće dok novija vozila smanjuju intenzitet ozljeda zbog brojnih sustava aktivne i pasivne sigurnosti i zvučnih upozorenja.

Jeste li imali situacije da vozilo bude potpuno oštećeno, a da osobe iz njega nemaju za život opasne posljedice te s druge strane da vozilo bude takoreći neoštećeno, a da osobe iz njega zadobiju smrtonosne ozljede?

- Ima i toga. I to su upravo nova i moderna vozila koja imaju takav lim da se većina sudarne energije utroši na savijanje lima. Zatim se kutija mjenjača i motor u sudaru spuštaju prema dolje, sve to iz razloga da se većina sudarne energije usmjeri na te strukture, pa na tijelo osoba u automobilu djeluju daleko manje sile.

Starije vozilo čvrstog lima može biti gotovo neoštećeno, a da osoba zadobije smrtonosnu ozljedu vratne kralježnice ili prsnog koša koja se uopće i ne vidi izvana.

image
Zeljko Puhovski/Cropix

Kod vožnje motociklom, je li zaštita kacige što se tiče ozljeda glave presudna ili je važna i brzina te primjerice kut pada i udara?

- Kaciga je važna jer sprječava nastanak prijeloma kostiju lubanje i ako je integralna štiti i lice, kosti srednjeg i donjeg lica. Međutim kaciga ne štiti uvijek kod krvarenja u moždanici i nagnječenja mozga. Ove ozljede mogu nastati čak i ako osoba padne s motocikla koji stoji na semaforu.

Prilikom sudara vozila s biciklistima koje ozljede su najčešće, teške i za život opasne ili prevladavaju lakše tjelesne ozlijede?

- Ozljede glave pogubne su za sve dvotočkaše, dakle bicikle i motocikle.

image
Patolog i stalni sudski vještak dr. Antonio Alujević
Josko Šupić/Cropix

Koja je razlika između ozljeda kod malih brzina vožnje i ozljeda kod velikih brzina?

- U pravilo manja brzina-manja ozljeda, ali ako vas udari autobus brzinom od 30 km/h zbog njegove mase vrlo vjerojatno ćete zadobiti teške tjelesne ozljede ili poginuti.

image
Zagreb, 250721.
Prometna nesreca na krizanju Ul. Savezne Republike Njemacke i Avenije Veceslava Holjevca.
Sudarili su se osobno vozilo marke Mercedes i dostavni skuter.
Foto: Damir Krajac/CROPIX
Damir Krajac/Cropix

Načelno kazano kod težih ozljeda iz prometnih nesreća može li se kazati da se u većini slučajeva zauvijek umanji kvaliteta života, osim zbog duljine oporavka tako i zbog terapija te problema koje i zarasle ozljede izazivaju?

- To su dobro regulirale osiguravateljske kuće jer kod teških i doživotnih invalidnosti imaju svoje tablice kojima se invalidnost označava postotcima. Naravno ako ste bili pod utjecajem alkohola ili narkotika osiguravatelj će vam isplatiti manji novčani iznos.

Jeste li imali situacije da rodbina ne može prepoznati stradalu osobu i napraviti identifikaciju zbog težine ozljeda?

- Da. Slučaj izgaranja u automobilu.

image
Vlado Kos/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
02. veljača 2023 16:31