StoryEditor
Biznissve u ‘last minute‘

Zbog epidemije raste zabrinutost u turizmu, a poseban problem je Njemačka: ‘Moja tvrtka će izgubiti stotine tisuća eura, rezervacije danima ne stižu!‘

Piše Ružica Mikačić
1. ožujka 2020. - 10:21
IlustracijaTonči Plazibat/HANZA MEDIA

Turistički biznis svijeta koji već cijelo desetljeće uporno odolijeva terorizmu, ratovima, epidemijama, strahu od (ne)sigurnosti na odmoru, tsunamijima i olujama, sada je ipak pokleknuo. Koronavirus je prvi razlog zbog kojega je i industrija turizma morala priznati da nije dovoljno jaka da se s njim izbori bez straha i opasnosti, čemu je otkazivanje najvećeg Svjetskog sajma turizma ITB u Berlinu najbolja potvrda.

Nikada u 54 godine dugoj povijesti berlinskog sajma i ITB-a to se nije dogodilo, pa je zabrinutost turističkih djelatnika na pragu predsezone time veća.

Ležernost kojom su turistički profesionalci koliko do jučer odmahivali rukom, govoreći kako će se sve s epidemijom opasnog virusa smiriti do Uskrsa bez većih posljedica za turistička putovanja, nestala je preko noći kada je Njemačka u zadnjih 48 sati tisuće svojih građana stavila u karantenu i postala jedna od top 10 svjetskih zemalja s najvećim brojem oboljelih i nosilaca virusa.

U takvom ozračju, činjenica da bi se u Berlinu tijekom pet dana rada najveće Svjetske burze turizma ITB trebalo na jednome mjestu naći oko 160 tisuća posjetitelja i barem još oko 50 tisuća zaposlenih na štandovima 180 zemalja svijeta upalila je crveno svjetlo alarma u njemačkom Federalnom ministarstvu zdravlja koje je donijelo odluku o neodržavanju ITB-a.

Posebno je alarmantno zvučao podatak da bi za poslove u izložbenoj hali Kine iz te zemlje trebala stići u Berlin 22 turistička profesionalca, te još pedesetak njih iz Koreje, Singapura, Hong Konga i Japana, te gotovo tristo Talijana na desetak njihovih regionalnih i nacionalnih štandova...

Nenadoknadivi gubici

Sada je sasvim jasno da je koronavirus uzdrmao turistička kretanja u svijetu više nego ijedna problematična situacija u proteklom turbulentnom desetljeću. Još do prije tjedan dana stanje u rezervacijama za predsezonska putovanja je mirovalo, nije bilo novih bukiranja, ali nije bilo ni značajnijih otkaza. U samo nekoliko dana stvari su se značajno promijenile.

- Samo s otkazivanjem azijatskih grupa na proputovanjima kroz Hrvatsku tijekom nekoliko mjeseci ove zime moja tvrtka će izgubiti nekoliko stotina tisuća eura prometa i to će biti nemoguće nadoknaditi. Sada smo u problemu i s drugim tržištima jer rezervacije danima ne stižu, a partneri iz inozemstva već se raspituju za mogućnosti otkazivanja i traže bolje uvjete za otkazivanje. Naime, svi sada žele da se otkazni rok produlji bez penala na samo tjedan dana prije putovanja kako bi turisti mogli odlučiti u zadnji trenutak žele li krenuti na put ili ne. Sve se pretvara u „last minute“ prodaju, a tako je nemoguće normalno raditi - kaže nam iskusni turistički agent.

Zabrinutost je sve prisutnija i kod naših turističkih poduzetnika. Trenutačno najbolje stoje oni kojima su brojne rezervacije stizale već od prosinca i do polovice siječnja ove godine. U tom smo razdoblju imali dvoznamenkasti rast prodaje odmora za Hrvatsku u Europi.

- Sada imamo 50 novih aviolinija u odnosu na lani, uspješna godina je pred nama. Razgovarali smo s najvećim turoperatorima iz Njemačke i za precizne brojke je prerano, ali pozicija Hrvatske je dobra i stabilna. U usporedbi s konkurentima, Hrvatska ima najbolju poziciju trenutno. Planiramo rast dolazaka Nijemaca od 3 posto, ali i kada bismo ponovili 2019. godinu s tri milijuna Nijemaca u Hrvatskoj, bili bismo zadovoljni - kazao je u Münchenu prije nekoliko dana Kristjan Staničić, direktor HTZ-a.

- Sezona bukinga za 2020. bila je odlično počela u prosincu i do polovice siječnja imali smo do 12 posto više rezervacija. Od polovice siječnja sve je stalo. Nadamo se da će biti bolje početkom ožujka. Razlog za to je koronavirus jer Nijemci su kao i ostali preplašeni i oni ne bukiraju jer ne znaju kako će se stvari s virusom odvijati u budućnosti. To nije slučaj samo za Hrvatsku, virus je posvuda, Grčka, Turska, Italija, svi kruzeri, svima je lošija prodaja sada.

Ako gledamo ukupno stanje rezervacija za ovu godinu, još smo pozitivni i imamo šest, sedam posto rasta. Najbolje se prodaju krstarenja na drvenim mini kruzerima. Privatni smještaj isto odlično ide, imamo veliki plus u rezervacijama od 18 posto. Prodaja odmora za posezonu do kraja listopada je odlična, a predsezonski mjeseci sve do lipnja značajno su usporeniji nego lani - kaže Konstantin Gaitanides, direktor ID Riva Toursa u Münchenu.

"Last minute"

Slična situacija je i u rezervacijama za Italiju i Tursku, kažu njemački organizatori putovanja, očekujući jak "last minute". Naime, na početku ožujka još uvijek 65 posto Nijemaca nije rezerviralo svoj odmor i to je apsolutno netipično za njih. U ovo vrijeme lani bilo je 20 posto više već rezerviranih odmora u Njemačkoj, kažu analize i izvješća poput IPK International i Reise Analyse, objavljene ovih dana.

Ove godine, pak, Nijemci čekaju i odgađaju odluku zbog epidemije koronavirusa. Prema Hrvatskoj je za Jadran ove godine zakupljeno više od milijun aviosjedala, 20 posto više nego lani i sezona letova samo što nije počela, a prodaja stoji.

Sve to brine organizatore putovanja u Njemačkoj baš kao i domaćine u Hrvatskoj, osobito sada kada je ITB otkazan.

Na njemu se, naime, kao na najvećem svjetskom poslovnom turističkom skupu uoči predsezone uvijek daju osnovne konture poslovne godine, smjerovi, trendovi i putokazi kako će se turistički promet odvijati. Bez stotina konferencija, analiza, ugovora koji su trebali u Berlinu biti potpisani za ovu godinu i predstavljanja nove ponude, turistički svijet izgubit će vrlo važan kompas u poslovanju. No, virus je ovog puta nadjačao i neuništivi turizam. Nadajmo se samo privremeno.

Milijarde su izgubljene

Svjetsko vijeće za turizam i putovanja WTTC objavilo je u subotu kako je pad potrošnje i smanjen obujam putovanja u svijetu već koštao turistički sektor oko 22 milijarde dolara.

Do podataka su došli uz pomoć Oxford Instituta koji je uspoređivao posljedice Sarsa 2002./2003. godine, ali i činjenicu da milijuni Kineza kao najvećih svjetskih putnika posljednjih godina više ne putuju već tri mjeseca.

Prema procjeni WTTC-a, ako koronavirus bude djelovao jednako dugo kao SARS (oko šest mjeseci), gubici turizma mogli bi biti udvostručeni i kretati se oko 49 milijardi dolara, kaže WTTC. No, potraje li duže od lipnja, gubici će se povećati na 73 milijarde dolara, a najveći gubitinici u turizmu bit će Hong Kong, Makao, Tajland, Kambodža i Filipini.

#TURIZAM#KORONAVIRUS#NJEMAčKA#TURISTIčKA SEZONA

Izdvojeno