StoryEditor
Bizniskorona-sniženje

Već je počeo ‘rat‘ za sljedeću turističku sezonu, a konkurencija je spustila cijene hotelskih soba i do - 50 posto!

14. listopada 2020. - 14:31
Zadarski zalazak sunca... hoće li u njemu sljedećeg ljeta uživati i turisti, na radost domaćihTom Dubravec/Ilustracija/Cropix

Da će ljetna turistička sezona nakon pandemije COVID-19 mnoge u turizmu i djelatnostima vezanim za njega zaviti u crno poslovanjem čiji prihodi neće biti dovoljni za prezimljavanje, odavno je jasno svima koji bilo što znaju o matematici. No, da će se u samo jednoj takvoj problematičnoj godini dalmatinski hotelijeri prihodima i profitabilnošću vratiti desetljeće unatrag, to je ipak malo tko očekivao.

Sve što su ulaganjima u kvalitetu proteklih godina stekli na tržištu postavši daleko najprofitabilniji u zemlji po lanjskim pokazateljima popunjenosti, prihoda po noćenju i prosječnoj cijeni sobe, u korona-sezoni bačeno je u vodu.

Korona je najviše poharala Dalmaciju

Dalmatinski hotelijeri u kolovozu ove godine su imali najniže hotelske cijene na priobalju i najmanji prihod po noćenju. I ne samo da će zbog toga patiti njihova profitabilnost u ovoj godini, nego su time dugoročno napravili tri koraka unatrag u cjenovnoj politici i za 2021. godinu.

Pokazalo je to posljednje istraživanje opatijskog Fakulteta za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu “Benchmarking (analize poslovanja) hrvatskog hotelijerstva“ za kolovoz ove godine koji je praktično bio jedini mjesec u kojemu se kako-tako poslovalo svih 31 kalendarskih dana.

Istraživanjem poslovanja hotelijera obuhvaćeno je 24.045 smještajnih jedinica odnosno više od 40 posto ukupnog smještajnog kapaciteta hotela u Hrvatskoj.

Od ukupno 119 analiziranih hotela koji sudjeluju u Benchmarking projektu, iz Istre ih je 25, sa Kvarnera 27, iz četiri županije Dalmacije 47, te sa kontinenta njih 20. Analizirano poslovanje hotela porazno je bilo u kolovozu za dalmatinske hotelijere koji su očigledno ipak prihvatili cjenovni rat u turističkom svijetu Mediterana.

Iako su dalmatinski hoteli u kolovozu imali sličnu prosječnu popunjenost kapaciteta kao i ostale jadranske turističke regije (oko 60 posto), prosječna cijena hotelske sobe u Dalmaciji je u kolovozu bila tek 105 eura, dok je u Istri bila 166 eura po sobi, na Kvarneru 151 euro, a na razini cijele Hrvatske prosječno 145 eura.

A lani je bila druga priča

Sve to potpuno je suprotno od onoga kako su lanjske godine u isto vrijeme radili i zarađivali hrvatski hotelijeri, kada je isto istraživanje pokazalo da su oni u Dalmaciji bili daleko najskuplji, najprofitabilniji i značajno su više (40 eura) zarađivali po sobi od kolega u Istri i na Kvarneru.

Ove godine je zemljopisna blizina autogostiju sjevernim jadranskim turističkim regijama, koja im je bila velika komparativna prednost, bila odlučujuća za njihovu profitabilnost.

Tako je prosječan ukupan prihod po noćenju svih hotela u Hrvatskoj bio u kolovozu 92 eura, dok su hotelijeri u Dalmaciji ostvarili tek skromnih 77 eura prihoda po noćenju. U Istri su hotelijeri ostvarili prihod po noćenju 20 eura veći od dalmatinskog, dok je na Kvarneru on iznosio 99 eura po noćenju.

Tu se, međutim, pozitivno izdvaja Splitska rivijera koja je u kolovozu sa solidnom popunjenošću u specifičnoj sezoni, imala prosječnu cijenu hotelske sobe od 160 eura (za 15 eura višu od prosjeka u Hrvatskoj!) i daleko najvišu u cijeloj Dalmaciji. I u ukupnom prihodu po noćenju, hotelijeri Splitske rivijere su u samom vrhu sa 143 eura, što je gotovo 50 eura više od hrvatskog prosjeka prihoda po sobi.

Bio je to gotovo tri puta veći prihod po sobi od onoga koji su ostvarili u istom mjesecu hotelijeri Makarske rivijere, pokazalo je istraživanje.

- To ne čudi jer politika cijena u kolovozu je bila suluda, nije bilo poslovne logike ni u njihovu spuštanju ni u podizanju. U nekom trenutku dok nije bilo gostiju bili smo spremni dati neviđene popuste samo da ih privučemo, a kada su počeli dolaziti, cijene su opet otišle u nebo.

Stihija je opasna

- Sve je trajalo samo dok nismo osvanuli na „crvenim“ listama kada su aviokompanije i turoperatori počeli otkazivati dolaske. Nije problem što se je tako stihijski poslovalo protekle sezone, nego što će se to mnogima obiti o glavu i u godinama koje dolaze. Ne može se preko noći podignuti cijenu koju ste jednom spustili, tržište to ne prihvaća - kaže nam dalmatinski hotelijer.

A da je doista tako, vidljivo je iz nekih okvirnih ugovora koje su hotelijeri u Dalmaciji potpisali za 2021. godinu s velikim turoperatorima.

Iako su oni u pravilu poslovna tajna i o njima nitko ne želi javno govoriti, sasvim je pouzdana informacija da su neki dalmatinski hotelijeri za 2021. godinu snizili cijene u „first minute“ prodaji za 25 posto, dok ih je većina dala popust partnerima od najmanje 15 posto.

- Svatko je od hotelijera s partnerima dogovorio što je mogao, ali nismo bili u prilici puno birati za 2021. godinu. Partneri su tražili niže cijene jer i oni ulaze u rizik, ne zna se što će biti s avionima, mnoge kompanije će bankrotirati nastavi li se ovako poslovati, stotine aviona su prizemljeni, nitko baš neće navaliti tražiti odmor na Jadranu po bilo kojoj cijeni.

Svi kalkuliraju, traže akcije, popuste, pritišću za nižu cijenu i pri tome ništa ne garantiraju za iduću godinu.

Veliki organizatori putovanja kažu da su im mediteranske zemlje dale i do 50 posto popusta za rane rezervacije u 2021. godini, samo da im turistički promet konačno krene. Eto, u takvim mi okolnostima moramo planirati turističku 2021. - kaže nam u razgovoru ugledni hotelijer.

Pri tome treba znati da je u idućoj godini za očekivati globalno manji budžet za putovanja, pa će se tražiti cjenovno prihvatljiviji oblici smještaja, što će dovesti do jake tržišne borbe cijenama za svakog gosta koja je, čini se, već počela.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

14. listopad 2020 14:54