StoryEditor
BiznisNOVI POSLOVI

Tomislav Debeljak, vlasnik DIV Grupe i ‘Brodosplita‘, u velikom intervjuu govori o brodu ‘Ultramarine‘, radnicima na čekanju, plaćama, gradnji novih putničkih jahti...

Piše Jozo Vrdoljak
31. svibnja 2021. - 18:24

S Tomislavom Debeljakom razgovarali smo o stanju u "Brodosplitu", stanju na svjetskom brodograđevnom tržištu, novim projektima, poslovima i ulaganjima.

Debeljak nam je otkrio da će chemical tanker koji je trebao biti izgrađen u "Brodotrogiru" za ruskog naručitelja biti dovršen u "Brodosplitu" te da se DIV Grupa pozicionira u treću tržišnu nišu, a to je graditeljstvo. Tvrdi da će nakon što EU ove godine uvede antidampinške carine na kinesku vijčanu robu, najprofitabilniji dio posla DIV Grupe postati proizvodnja vijčane robe. U taj dio namjerava investirati na dvije lokacije, u Konjicu u BiH i u Hrvatskoj, najvjerojatnije u Kninu.

image
Duje Klarić

Ima li "Brodosplit" više išta s brodom "Ultramarine"?

- "Brodosplit" je isporučio novogradnju 485, odnosno "Ultramarine" njegovu vlasniku i on je nama platio brod. Tako da mi više s tim brodom nemamo ništa. Oni mogu ići u bilo koju luku za koju smatraju da im je povoljnija i vezati brod dok ne počnu raditi, odnosno ploviti. To je njihova stvar. Postoji, doduše, jamstveno razdoblje za neke stvari i ako se "Ultramarine" želi kod nas vratiti i nešto korigirati u tom razdoblju, to može napraviti. Dakle, to može biti sitnica i nije ništa spektakularno.

U zadnje vrijeme spominje se da imate višak radnika. Je li to točno?

- Da, nama je oko 300 radnika u ovom trenutku višak i ne rade. Oni su na čekanju, ali je sretna okolnost što postoji program za takve radnike. Država im financira 3600 kuna plaće, a preostali dio "Brodosplit". Dakle, "Brodosplit" još uvijek ima oko 2000 zaposlenih radnika, od čega je njih 300 u ovom trenutku višak. Dobra je, kažem, stvar što na razini EU-a postoji program za takve slučajeve da država financira 90 posto, a tvrtka 10 posto plaće dok traje smanjena poslovna aktivnost.

Što će biti s tim radnicima?

- Oni koji se odluče pronaći posao, oni će vjerojatno otići, a dobra je stvar to što će "Brodosplit" uskoro dobiti tako vrijedne poslove da će nam trebati još stotine, možda i više od tisuću radnika. Jedan brod koji ćemo graditi u "Brodosplitu" imat će devet milijuna radnih sati.

Gradimo veliku putničku jahtu

Koji su to brodovi?

- Jedan je putnička jahta koja ima 118 apartmana koji su namijenjeni prodaji sa svim popratnim sadržajima. Vrijednost tog broda je gotovo milijardu eura. Na njegovoj gradnji bit će, uz naše postojeće radnike, potrebno angažirati još tisuću i pol radnika.

Ta jahta je duga 282 metara i široka 33,5 metara, a imat će 12 paluba. Naručitelj je tvrtka "Ocean Residences Development" s Malte. Ugovorena je gradnja jednog posebnog broda za radove na moru, odnosno cjevopolagač, vrijedan 400 milijuna eura.

Jesu li upitne radničke plaće?

- Iako je bilo dosta napisa o tome, u "Brodosplitu" i nije bilo značajnijih kašnjenja plaća. Samo smo bili naviknuti da se plaće isplaćuju do 15. tog u mjesecu, ali je rok do kraja mjeseca.

Kod isporuke broda imate situaciju da nekome kažete da ste isporučili brod, a kupac vam taj brod neće trebati šest mjeseci. Uvijek možete naći na brodu dlaku u jajetu i odgoditi isporuku. Naš je veliki uspjeh da nam je kupac broda "Quark Expeditions" preuzeo brod "Ultramarine" šest mjeseci prije nego mu je taj brod trebao.

Kada smo stvarno trebali zapeti kako bismo taj brod isporučili, prepoznali smo kvalitetne i nekvalitetne dobavljače, odnosno one koji su dorasli i one koji nisu dorasli. Mi smo brod isporučili, a kašnjenje nas je koštalo. Nekoliko mjeseci je bila takva napetost od 0 do 24 sata, ali smo uspjeli isporučiti brod. Donijeli smo niz odluka i sa suradnicima menadžirali ovaj zahtjevan i složen posao, odnosno situaciju u kojoj smo se našli.

image
Tom Dubravec/Cropix

Je li novac uplaćen na račun "Brodosplita"?

- Novac je uplaćen, poznato vam je da je HBOR-u odmah vraćen kredit uvećan za kamate i naknade, jer smo mi uz njihovu pomoć gradnju broda sami financirali. Zbog ta dva mjeseca pomaka imali smo od planiranog do realiziranog otprilike 10 milijuna eura lošiji rezultat od očekivanog.

Polovica naših dobavljača je briljirala, oko 30 posto njih bilo je dobro i mogu se popraviti, a oko 20 posto njih nije bilo na razini situacije.

Otprilike isti takav omjer učinkovitosti bio je i među našim zaposlenicima, zbog toga smo i napravili promjene vodećih osoba. I na kraju smo zbog toga jedan mjesec dali minimalnu plaću, a da je brod bio isporučen na vrijeme, radnici bi dobili bonus od ukupno 1,5 milijuna eura ili velikim dijelom dvostruku plaću, kao što su pojedinci dobili i kad je polarni kruzer isporučen u roku 2019. godine.

Što je bilo s likvidnosti

Je li ugrožena likvidnost "Brodosplita"?

- U tom trenutku i da je situacija potrajala još nekoliko mjeseci, vjerojatno bi bila ugrožena likvidnost. Naime, u takvoj situaciji u kojoj smo se našli nastaje problem što u Hrvatskoj nemamo, poput nekih razvijenih zemalja, banke koje pomognu premostiti situaciju. Naše banke su odmah naplatile sve svoje kredite, koji, srećom, nisu veliki, i dodatno zakomplicirale situaciju. Sada smo sve stvari postavili na mjesto i poplaćali kredite i uzdignuli se.

Situacija je skroz u redu. Doduše, nećemo više olako vjerovati nekim partnerima. Zanimljivo je da upravo neki domaći dobavljači nisu bili na razini. Uglavnom, to je iza nas, u svemu ima i nešto dobro, obogaćeni smo jednim velikim iskustvom. Napravili smo nešto što nitko do sada nije uspio.

Nema niti jednog polarnog kruzera koji u ovoj krizi nije kasnio u isporuci barem šest mjeseci, a naš je kasnio samo dva mjeseca, odnosno realno niti mjesec dana, i to ne krivnjom "Brodosplita".

Bilo je napisa da ćete preseliti Tvornicu vijaka iz Knina. Što se događa u toj tvornici?

- Šokirao nas je sve postupak gradskih vlasti kada su nam isključili vodu i prerezali cijev odmah na početku pandemije i lockdowna prošle godine. Dok smo se svi na čelu s Vladom RH borili za spas svakog radnog mjesta – oni su nam tim činom poslali poruku da nismo dobrodošli.

Iako smo u Kninu, osim državnih institucija, jedini ozbiljan poduzetnik, a prema broju stanovnika mi u Kninu zapošljavamo toliki postotak kao da je u Zagrebu u jednoj tvornici zaposleno 50 tisuća ljudi. Shvatili smo tu poruku, ona glasi - ne želimo vas.

Mi tvornicu nismo dobili na poklon ili u privatizaciji, već smo je kupili, sagradili iz nule, željeli smo pomoći bivšim okupiranim krajevima. Ali ako nas ta gradska vlast ne želi, ima mjesta gdje nas zovu i mole da dođemo. Svojih radnika nećemo se odreći niti ćemo im okrenuti leđa, ali ako bude sličnih nasrtaja u budućnosti, nećemo sjediti prekriženih ruku. Inače, sada je situacija što se tiče proizvodnje vijčane robe izuzetno povoljna.

Što se to povoljno dogodilo?

- Europska unija ove godine uvodi antidampinške carine na vijčanu robu iz Kine. Takva je situacija bila kada smo mi i investirali i počeli poslovati, odnosno proizvoditi u Kninu. Poslije je bila ukinuta. Carina će se čak naplaćivati retroaktivno. Na ruku nam ide činjenica što je iz nekoliko razloga cijena vijčane robe porasla za oko 50 posto, a narudžbe su nam se gotovo utrostručile.

Zatrpani smo narudžbama, a što se tiče profitabilnosti i zaposlenosti, Tvornica vijaka nije imala nikada bolju situaciju nego je ima sada.

Spominjete i investicije u taj segment?

- Izgledno je da ćemo investirati u novi pogon u Konjicu u Bosni i Hercegovini. Namjeravamo proširiti kapacitete u Kninu, gdje bismo zaposlili još 150 radnika i uložili oko 15 milijuna eura.

U Kninu trenutačno radi nešto više od 600 radnika, a godišnja proizvodnja je preko 20.000 tona vijčane robe. S ovim investicijama proizvodnju u Kninu podignuli bismo na 35.000 tona.

image
Duje Klarić

Kada bi mogle biti te investicije?

- U Konjicu krećemo uskoro i do kraja godine namjeravamo dovršiti investiciju. Što se tiče investicije u Hrvatskoj, ona se razrađuje, tako da nismo odlučili hoće li ona biti realizirana u Kninu ili možda u Samoboru. Mada je u Kninu bolja lokacija, ali moramo osjetiti da smo dobrodošli, a ne da nas se u najvećoj globalnoj krizi tjera. Ta investicija trebala bi biti dovršena za godinu dana.

Većina te investicije otpada na strojeve i opremu, dok je građevinski dio manji dio investicije.

Rastu cijene brodova

Porasla je cijena i kontejnerskog prijevoza. Kako će porast cijena prijevoza i sirovina utjecati na cijene brodova?

- Ne samo da je poskupio kontejnerski prijevoz zbog nedostatka kontejnera, nego su poskupjele sve vrste metala, energije, te samim time i opreme. To znači da će cijena broda u odnosu na cijenu prije pandemije sigurno biti veća za 20 posto. Zato je nužno ugovarati gradnju broda s kliznom klauzulom.

Europska brodogradilišta i nadalje će graditi brodove za kružna putovanja i specijalne brodove?

- Da, kruzeri i brodovi poput kabelopolagača koji ćemo mi graditi, sa specijalnim dizalicama za postavljanje raznih postrojenja u moru i na moru, isplativi su brodograditeljima. Nisam nikada rekao da nećemo graditi tankere ili kontejnerske brodove. Određeni pokazatelji upućuju na to da će tankere i bulk carriere za tri do pet godina biti isplatljivije graditi nego kruzere. Kada i ako taj trenutak dođe, mi ćemo graditi takve brodove. S menadžmentom kakav ima "Brodosplit" možemo ih bez problema izgraditi desetak tankera godišnje.

Imate neke novosti što se tiče gradnje tankera?

- Da, dolazi nam na dovršetak chemical tanker iz "Brodotrogira". Na njemu ćemo zaposliti više od 300 radnika. Potpisali smo ugovor, tako da će se "Brodosplit" vratiti na 2000 radnika.

Dobili ste posao na solinskoj Širini. Koji je vaš dio posla ?

- S Hrvatskim cestama potpisali smo ugovor za rekonstrukciju raskrižja državne ceste DC 8 na solinskoj Širini. Vrijednost tog posla je oko 150 milijuna kuna. Prema projektnoj dokumentaciji, između postojećih razmaknutih kolnika dodat će se novi most preko Jadra i Širine dužine 471 metar, koji će biti izgrađen u "Brodosplitu".

"Brodosplit" će izraditi 14 segmenata glavnog nosača mosta težine od 2000 tona, bojiti ih zaštitnim premazom i isporučiti izravno na gradilište, a DIV Grupa montirati na betonske stupove. Ovaj ugovor potvrda je jedne nove ere u poslovanju DIV-a i "Brodosplita", jer "Brodosplit" može projektirati, izgraditi i transportirati sve tipove specijalnih konstrukcija za potrebe naručitelja, a DIV Grupa ih montirati na sva europska tržišta.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. svibanj 2022 12:42