“Od igle do lokomotive”, tako se možda najbolje može opisati što se sve proizvodilo u bivšoj Jugoslaviji (SFRJ). Oni koji se sjećaju bivše države često kažu da uopće nije bilo potrebe za uvozom, neke od jugoslavenskih proizvoda koristio je doslovno cijeli svijet, proizvodili su se brodovi, automobili, avioni, kamioni, oružje, pa čak i računala.
Tu su i poduzeća koja su bila proizvođači odjeće, hrane i drugih potrepština. Mnoga od njih više ne postoje, neka su privatizirana, a neka su u stečaju, piše Telegraf.rs.
Teški kamioni i šleperi proizvodili su se u FAP-u iz Priboja i TAM-u iz Maribora, a laki transporteri u Zastavi u Kragujevcu. Godišnje se tamo proizvodilo oko 200.000 automobila.
Ponos vojne industrije u bivšoj državi bio je SOKO s proizvodnjom u BiH, a u Kraljevu je postojala i državna tvornica zrakoplova.
Vjerovali ili ne, Jugoslavija je bila jedna od pet zemalja u Europi koje su imale vlastita računala. Vjerojatno najpoznatiji je Galaxy, dok je prvo proizvedeno računalo bilo CER-10. Krajem 70-ih Digitron u Bujama u Istri i Iskra u Sloveniji počeli su sklapati računala,..
U Slavonskom Brodu je bila tvornica vagona, a kako Hrvatska ima izlaz na more, tamo je bilo najviše brodogradilišta. No, u Srbiji i Crnoj Gori bilo je još brodogradilišta.
Telegraf donosi veliki popis što se sve proizvodilo u Jugoslaviji:
1. "Levi Strauss" proizvodio je Varteks iz Varaždina
2. "Lee Cooper" je proizvodio je Beko iz Srbije
3. "Wrangler" se proizvodio u Makedoniji
4. Tenisice "Puma" u Borovu, Hrvatska
5. "Adidas" - Planika, Slovenija
(p.s. “Nike” nije ni postojao, pojavio se tek krajem sedamdesetih)
6. "Boss" se proizvodio u DIORK-u, Kragujevac
7. "Javor" iz Ivanjice proizvodio je 20.000 košulja mjesečno za svjetski izvoz
8. "22. prosinac" je proizvodio uniforme za vojsku i policiju
9. "Elan" iz Slovenije proizveo je skije koje je vozio svjetski prvak Ingmar Stenmark
10. "Tommy" majoneza, PEZ i Wrigley žvakaće, današnji Orbit, proizvodili su se u Kolinskoj u Sloveniji
11. "Podravka" iz Koprivnice s Vegetom je pokrila 20% svjetskog tržišta začina, a njihov juneći paprikaš bio je čak u vojnim paketima nekih svjetskih vojski
12. Klasa malina "Roland" bila je najskuplja na tržištu i Jugoslavija je bila najveći izvoznik
13. "Zastava" je proizvela oko 200.000 automobila, od čega su 90% napravili domaći kooperanti. Danas je kod “Fiata” obrnuto, 90% je iz uvoza
14. Sarajevski TAS (legendrani Golf) proizveo je 40.000 Volkswagena, ali i "buba" uz pomoć tadašnjeg UNIS-a. U Vogošći (Sarajevo) je osim TAS-a postojao i PRETIS, lider namjenske industrije u Jugoslaviji, gdje se proizvodilo streljivo.
15. Novo Mesto u Sloveiji - 30.000 Renaulta
16. Cimos je proizvodio Citroen
17. U Prištini se proizvodio, vjerovali ili ne, Peugeot!
18. IDA iz Kikinde "napravila" 10.000 Opela... u njenoj livnici su se pravile karoserije za Mercedes, BMW...
19. FAP iz Priboja i TAM iz Maribora proizvodili su teške kamione i šlepere, a "Zastava" lake transportere...
20. "Ikarbus" je proizvodio autobuse i minibuseve TAM
21. Tomos iz Kopra je proizvodio mopede i vanbrodske motore... njihova "penta" je bila najbolji motor na svijetu
22. Tvornicu Lada u Rusiji i -125 pz- u Poljskoj pustili su u pogon, u suradnji sa Fiatom, Zastavini stručnjaci
23. Osim u Zastavu, farovi slovenske tvornice "Saturnus" ugrađivani su u VW, Opel, Fiat...
24. FRAD u Aleksincu proizvodio je zračne filtere za za Mercedes, Morris, Fiat...
25. HTD iz Ohrida proizvodio je brave, kvake... za autoindustriju, između ostalog i za cjelokupnu sovjetsku proizvodnju.
26. Priština je proizvodila amortizere za Zastavu, Fiatt i Opel
27. U Beogradu je tvornica "21.maj" proizvodila motore
29. Jugoplastika iz Splita izvozila je 40% na europsko tržište
30. "Filip Kljajić" je bila jedna od samo četiri tvornice u svijetu koje proizvode lance, a koji su bili korišteni u cijelom SSSR-u,u njihovim linijama tvorničkih pogona. Svojevremeno je bila najveći izvoznik u Srbiji.
31. "Prvomajska" Zagreb proizvodila je tokarilice, bušilice i opremala cijele pogone diljem svijeta.
33. IMT je izvezao 20.000 traktora u Egipat
34. Brodogradilišta u Hrvatskoj proizvodila su najveće prekooceanske brodove
35. "Uljanik" je proizvodio generatore za te brodove
36. Jugoslavija je imala tvornice električnih aparata, televizora, radija, gramofona, magnetofona i bijele tehnike „Obod“, „Cer“, „Gorenje“, „Iskra“, „Rudi Čajevac“, „Borac“... Beograd je čak proizvodio aparate za espresso
37. U istarskim Bujama, računala su se počela sastavljati krajem sedamdesetih
38. EI Niš je bio jedan od najboljih svjetskih proizvođača svjetiljki koje je ugrađivao i Philips, a prije Sonya imao je proizvodnju televizora u boji
40. "Insa" iz Zemuna proizvodila je satove
41. Postojale su tri tvornice telefona, od kojih je jedna, "Iskrina", proglašena najboljom na svijetu i nalazi se u njujorškom Muzeju suvremene umjetnosti
42. Postojale su dvije tvornice žarulja "Tesla" Pančevo i "TIZ" Zagreb
43. Radile su tri tvornice šibica, ona u Rijeci proizvodila je čak i parafinske žigice za izvoz
44. "Jugodent" iz Vojvodine proizvodio je i izvozio stomatološke stolice u Afriku i Indiju
45. "Soko" iz Mostara proizvodio je avione i helikopter Gazela
46. Zastavin pištolj koristila je i američka policija, a lovačka puška bila je najprodavanija puška u SAD-u
47. Tenkovi su se u cijelosti proizvodili u Jugoslaviji kroz kooperaciju tvornica u Slavonskom Brodu, Kruševcu, Beogradu... Samo je Kuvajt nabavio tenk M-84 i to čak 149 komada. Teleoptik je proizvodio žiroskope za cijeli svijet
48. Pored JAT-a, postojala je još jedna aviokompanija, "Inex adria" koja je u floti imala 9 Boeinga, a kupljeni su bili kao kompenzaciju za Praški pršut "Crvena Zvezda" iz Kragujevca i FRA cutting tools iz Čačka... Pa je Boeing koristio čačanske bušilice
49. Farmaceutska industrija opskrbljivala je 30% tržišta SSSR-a, gotovo pola Afrike i Indije..."Lek", "Krka", "Pliva", "Galenika", "Zdravlje", "Alkaloid"
50. Većinu najvećih svjetskih građevinskih radova projektirali su i izveli „Energoprojekt“ i bh. "Energoinvest" - od Asuanske brane, mostova preko Afrike i čitavih naselja u SSSR-u, preko bolnica u Libiji do Paname, Zimbabvea...
51. "Šipad" Sarajevo je opremio niz hotela, bolnica i drugih objekata u svijetu, a bilo ih je na stotine...
52. "Slovenijales", "Lesnina" i "Meblo" su gotovo svu proizvodnju izvozili na zapadno tržište jer su imali i kvalitetu i dizajn
53. Stolarija "Jelovica" i "Šipad" izvozoila je za cijelu Austriju i Italiju
54. Postojale su željezare u Skoplju, Smederevu, Sisku, Zenici i Sloveniji, tvornice aluminija u Titogradu i Skoplju, tvornica pocinčanog lima na Kosovu
55. Sevojno je dobilo prvu liniju za plastificiranje limova u Europi
56. Jedna nuklearna elektrana radila je u Sloveniji, odnosno u to vrijeme u Jugoslaviji
57. "Obojena metalurgija" iz sastava "Zorke" iz Šapca proizvodila je najkvalitetniji cink na svijetu
58. Tvornica zrakoplova Utva, Pančevo
59. Tvornice zlata - u Celju i Majdanpeku
60. Tvornica bicikli Rog u Ljubljani i FBP - Tvornica bicikala Partizan u Subotici
61. U Pančevu su radile Rafinerija, Petrohemija, Azotara, Staklana (propala), Tesla (tvornica žarulja, propala), Tvornica obuće (propala), Minel...
62. U Zrenjaninu su radile tvornice Servo Mihalj, Kožara, Jugoremedija (lijekovi), Šećerana (najstarija u Srbiji) IPOK (fabrika škroba), Luxol (kozmetika), Dijamant (tvornica jestivog ulja), Žitoprodukt (pekarska industrija), Žarko Zrenjanin (namještaj).), Šinvoz, Brodogradilište Begej, CEBA, SIBA, Radijator... Samo nekoliko od ovih tvornica je opstalo.