StoryEditorOCM
BiznisPromo

Ovo nam je do sada najbolja sezona

Piše Saša LjubičIĆ/Sponzorirani sadržaj
20. prosinca 2023. - 09:00

Sve su brojke veće u odnosu na rekordnu 2019., pa ostaje vjerovati da ćemo, kad se pod 2023. ‘podvuče crta’, ubuduće ovo ljeto spominjati kao referentno jer se u Splitu nikada nije odmaralo više gostiju i nikada nije zabilježen veći priljev turističkih deviza

Sve je, što se kaže, u oku promatrača: tako je po nekima turistička sezona kojoj još svjedočimo skroz O.K., ali nije rekordna, a po drugima u Splitu i okolici nikada više turista nije bilo. Da bismo riješili te dileme, pozvat ćemo se na podatke iz službene statistike. Je li se grad pod Marjanom, nakon što je pandemija dobro uzdrmala turizam, vratio broju noćenja i dolazaka gostiju koji smo bilježili prije korone?      

– Da, to je zaista tako. Prema podacima iz sustava eVisitor, u razdoblju od 1. do 30. rujna 2023. godine u komercijalnom smještaju na području grada Splita ostvareno je 130.488 dolazaka i 385.377 noćenja. Uspoređujući ove podatke s istim razdobljem prošle godine, broj dolazaka je porastao za čak 24 posto, dok je ostvarenih noćenja 12 posto više. U usporedbi s istim razdobljem 2019. godine, ostvareno je šest posto više dolazaka, dok je broj ostvarenih noćenja zabilježio povećanje od 12,8 posto – kaže Alijana Vukšić, direktorica Turističke zajednice grada Splita. Jasno i glasno, to znači da je 2023. najbolja turistička godina u Splitu ikada.

image

Alijana Vukšić, direktorica Turističke zajednice grada Splita

Vojko Basic/Cropix

Visoka platežna moć

Struktura gostiju je također takva da se samo poželjeti može. Naime, kad se Istru ističe kao našu turističku perjanicu, što ona po brojkama noćenja i dolazaka turista i jest, stručnjaci dodaju da su Dubrovnik i Split, primjerice, što se tiče platežne moći onih koji posjećuju ove gradove, ipak ispred našeg najvećeg poluotoka.

– Što se konkretno Splita tiče, najviše nam je gostiju od siječnja do rujna ove godine stiglo iz Ujedinjenog Kraljevstva, SAD-a, Njemačke, Francuske, Poljske, Australije, Kanade, Nizozemske, Španjolske i Belgije – potvrđuje Alijana Vukšić da se radi mahom o turistima iz zemalja s visokim životnim standardom, pa je i njihova potrošačka moć takva.

Prema podacima iz sustava eVisitor, u razdoblju od 1. siječnja do 30. rujna 2023. godine na području grada Splita ostvareno je 843.408 dolazaka i 2.672.413 noćenja. Uspoređujući ove podatke s istim razdobljem prošle godine, broj dolazaka je porastao za 19,7 posto, dok je broj ostvarenih noćenja zabilježio povećanje od 10,6 posto. U usporedbi s istim razdobljem 2019. godine, ostvaren je jednak broj dolazaka, dok je broj ostvarenih noćenja zabilježio povećanje od 5,8 posto.

Sve su brojke barem malo bolje nego rekordne 2019., pa je vjerovati da ćemo s posljednjim danom ove godine, kad se pod 2023. “podvuče crta”, ubuduće baš ljeto koje je iza nas spominjati kao referentno jer se na splitskom području nikada nije odmaralo više gostiju i nikada nije zabilježen veći priljev turističkih deviza.

A što brojke iz sustava eVisitor govore o strukturi smještaja na području grada Splita? Ukupno je u komercijalnom smještaju evidentirano 38.129 kreveta, a sukladno podjeli prema vrsti smještajnih objekata raspolažemo sa 60 hotela i 5263 postelje. U jednom kampu na području Splita je 1128 kreveta. Prednjači, naravno, privatni smještaj, s 25.353 postelje u 7154 domaćinstva. Što se preostalih ugostiteljskih objekata za smještaj tiče, točno ih je 574, a u njima je 6385 kreveta.

image

Peristil je turistima
najzanimljiviji splitski trg

Sasa Buric/Cropix

Raste broj kreveta

Suma sumarum, na području Splita ponuda turističkih kapaciteta je zavidna jer se u 7789 turističkih objekata nudi 38.129 kreveta.

– Uspoređujući ove podatke s prošlom godinom, broj kreveta u hotelskom smještaju porastao je za 12,12 posto, 4694 kreveta u hotelskom smještaju 2022. godine, dok je broj kreveta u objektima u domaćinstvu porastao za 12,33 posto ili za 22.570 kreveta u 2022. godini – veli direktorica splitskoga TZ-a Alijana Vukšić.

Kako direktorica Vukšić vidi sezonu 2023.?

– Zadovoljni smo rezultatima ovogodišnje turističke sezone. Trend rasta turističkog prometa pozitivan je znak za turistički sektor u gradu Splitu jer predstavlja rezultat uloženog rada i truda svih dionika na području destinacije Split. Jedan od primjetnih trendova je rast potražnje za proizvodima održivog turizma, jer posjetitelji sve više traže ekološki odgovorne opcije smještaja i aktivnosti. Također, primjećuje se povećani interes za proizvodima i doživljajima koji nude autentična iskustva, lokalnu kulturu i gastronomiju. Digitalna transformacija također je oblikovala ovu sezonu, s naglaskom na online rezervacije i virtualne ture koje omogućavaju posjetiteljima da istraže destinaciju prije dolaska. Tijekom ove sezone u Splitu smo se suočavali s različitim izazovima u vezi s ponašanjem određene skupine posjetitelja, posebice na području stare gradske jezgre, koja je iznimno značajna kao svjetska baština UNESCO-a. Kao odgovor na te izazove, poduzeli smo korake kako bismo unaprijedili i jačali naše postojeće promotivne kampanje s ciljem edukacije posjetitelja o važnosti poštovanja lokalnih običaja i pravila ponašanja. Što se tiče ocjene ove sezone, može se reći da smo imali iznimno uspješnu sezonu, s mnogo gostiju i pohvala, ali, naravno, nisu izostali ni problemi s kojima smo se suočavali. To je neizbježno u turističkom sektoru, ali važno je da smo kao destinacijska organizacija uspjeli reagirati brzo i efikasno na mnoge izazove koji su se pojavili. Imali smo bogat program događanja, kako zabavnih, tako i kulturnih, koji je privukao raznoliku publiku i pridonio raznovrsnosti ponude grada Splita – veli naša sugovornica i ističe da TZ grada Splita provodi integralno upravljanje kvalitetom turizma u Splitu, mjerenjem online reputacije i upravljanja reputacijom. Naime, dionici u turizmu Splita, prvenstveno hoteli, hosteli, atrakcije, ugostitelji, imaju priliku dobivati svoje vlastite izvještaje te ih uspoređivati s konkurentnim partnerima u Hrvatskoj i svijetu, te ukupnim rezultatima u Splitu. Priliku za ovu benchmarking usporedbu daje Turistička zajednica, koja je svjesna da se upravljanje destinacijom na najkvalitetniji način provodi uključivanjem dionika u turizmu te da se individualizira i odgovornost dionika u destinaciji, tako Turistička zajednica kao DMO snosi odgovornost za upravljanje cijelom destinacijom.

– Zato je izvrsna vijest da je ovim sustavom IQM Destination Split zabilježio ukupan porast zadovoljstva gostiju od 2,14 posto do sada u 2023. godini! Temeljem čak 76.589 recenzija prikupljenih u razdoblju od siječnja do sredine kolovoza 2023. godine, gosti su kvalitetu usluga i proizvoda u destinaciji ocijenili s 91,26/100, što je naposljetku 2,14 posto veća kvaliteta zadovoljstva u odnosu na prethodnu 2022. godinu. Čak 140 posto više odgovora na recenzije gostiju ove je godine zabilježeno od strane dionika Grada Splita, što je izrazito važno prilikom izgradnje dojma, povjerenja te kvalitete usluga i proizvoda dionika, kao i cjelokupne destinacije. Primjetno je i povećanje broja gostiju koji ostavljaju recenzije na Tripadvisoru, većinom na rad turističkih agencija. Inače, turističke agencije u Splitu, temeljem 11.109 recenzija, zaslužile su ocjenu 97,05/100, što čini povećanje zadovoljstva za 1,52 posto! Također, u smještajnim objektima koji poslužuju hranu primjetno je zadovoljstvo uz osobit naglasak na kvaliteti hrane i doručku. Tako hoteli s 14.734 recenzije bilježe povećanje kvalitete od čak 12 posto, s 88,13/100 performansom (ocjenom). Hostelima je dodijeljena ocjena 84/100 (1 posto viša), ali s 2762 mišljenja za gotovo 9 posto povećao se broj recenzija istih. Privatnom smještaju, na osnovi 4536 mišljenja (12 posto više u odnosu na prethodnu godinu), dodijeljena je ocjena 92/100, što je zapravo pad zadovoljstva gostiju od 2,4 posto. Prema komentarima, pad se odnosi na nerealan odnos cijene i kvalitete u privatnom smještaju. S 11.017 recenzija, što je +169 posto više u odnosu na prethodnu 2022. godinu, atrakcije bilježe ocjenu 94/100! Od ukupnog broja recenzija, čak 26.114 pripada ugostiteljskim objektima koji bilježe ocjenu kvalitete zadovoljstva gostiju s 89/100, što je 1,61 posto više od prethodne godine. I sama kvaliteta hrane zaslužila je povećanje zadovoljstva od 1,2 posto, međutim, s obzirom na broj gostiju, sama brzina usluge naglašena je 288 puta te bilježi pad zadovoljstva od 4,10 posto. Plaže imaju ocjenu kvalitete 88,12/100, odnosno 1,30 posto više u odnosu na isto razdoblje prošle godine, na osnovi 628 mišljenja gostiju, a javna infrastruktura temeljem 5551 mišljenja gostiju ima kvalitetu 86/100 – referira direktorica Turističke zajednice grada Splita brojke koje egzaktno svjedoče o kvaliteti usluge koje pružamo gostima.

image

Zapadna obala
Foto: Vojko Bašić/CROPIX

Vojko Basic/Cropix

Strateško planiranje

Studija turističkog nosivog kapaciteta obuhvaća analitički blok u kojem su sagledani odabrani ekonomski, prostorni, fizički i socio-kulturni pokazatelji utjecaja turizma na lokalnu zajednicu. Potom se ukazuje na saznanja o “kritičnim faktorima” turističkog razvoja grada.

– Taj dokument predstavlja ekspertni “pogled sa strane” i sukladno preporučenim koracima njegove daljnje razrade, podložan je daljnjem konzultativnom procesu s dionicima te mogućim usklađivanjima. U tom smislu Turistička zajednica grada Splita ugovorila je s Institutom za turizam izradu strateških dokumenta koji će obuhvatiti dva segmenta održivog upravljanja razvojem turizma na području grada: usuglašavanje Studije turističkog nosivog/prihvatnog kapaciteta grada Splita i izrada akcijskog plana te izradu Prometno-turističke studije upravljanja posjetiteljima u povremenom prijevozu putnika pri staroj gradskoj jezgri u gradu Splitu.

Cilj prvog projekta je transformacija Studije turističkog nosivog kapaciteta grada Splita u operativni dokument upravljanja turističkim nosivim kapacitetom grada Splita, koji će biti podržan od ključnih razvojnih dionika turizma i usklađen s akcijskim planom Strategije razvoja grada do 2030. godine. Što se tiče drugog projekta, polazeći od planiranih mjera i aktivnosti iz Plana održive urbane mobilnosti grada Splita (SUMP), čija se revizija očekuje do kraja rujna 2023. godine, prometno-turističkom studijom upravljanja posjetiteljima u povremenom prijevozu putnika pri staroj gradskoj jezgri u gradu Splitu analizirat će se postojeće probleme u povremenom prijevozu putnika; dati pregled transfera i upravljanja putnicima u povremenom prijevozu putnika u inozemstvu, vodeći se iskustvima europskih gradova u okruženju, definirati zone obuhvata te analizirati i prognozirati turističke potražnje u zoni obuhvata – zaključuje Vukšić.

Planiranje posjeta gradskoj jezgri

Prometno-turistička studija upravljanja posjetiteljima u povremenom prijevozu putnika pri staroj gradskoj jezgri u gradu Splitu bit će svojevrsna nadopuna Planu održive urbane mobilnosti grada Splita (SUMP), koja će dati prijedloge za rješavanje problematike povezane s upravljanjem posjetiteljima u povremenom prijevozu putnika pri staroj gradskoj jezgri.

– Naša vizija je grad Split razvijati kao destinaciju koja brine o svim svojim gostima, čiji stanovnici se ponose svojom baštinom i koja pruža inspiraciju i motivaciju svojim turističkim djelatnicima. Vjerujemo da ćemo zajedno, kroz održivi razvoj i pažljivo vođenje destinacije, postići zadovoljstvo svih dionika i dugoročni uspjeh hrvatskog turizma – kaže Alijana Vukšić.

Nosivi kapaciteti

S obzirom na izazove snažnog rasta turističke aktivnosti u Splitu, u TZ-u grada Splita lani su odlučili pristupiti izradi Studije turističkog prihvatnog/nosivog kapaciteta grada Splita, kako bi time osigurali što kvalitetniju platformu za informirano upravljanje održivim razvojem turizma u budućnosti.

Studija turističkog nosivog kapaciteta grada Splita rukovodi se danas općeprihvaćenom metodologijom “granicama prihvatljive promjene” (limits of acceptable change), preporučenom također od strane UNESCO-a za upravljanje turizmom na lokalitetima UNESCO Svjetske kulturne baštine. Analizirana su sljedeća područja utjecaja turizma na grad Split: institucionalni i strateški okvir, korištenje atrakcijske osnove, ponuda smještaja, obilježja potražnje, urbanistička izgrađenost te stanje okoliša, komunalne i prometne infrastrukture.

Smanjit će se gužve

Da bi se promet u Splitu u vrijeme glavne turističke sezone odvijao bez većih zastoja, TZ grada Splita napravit će analizu postojeće ponude i potražnje u povremenom prijevozu. Osim toga, dat će se i prijedlog novih lokacija za kratkotrajan ulaz/izlaz putnika iz vozila i prijedlog dugotrajnog parkiranja za vozila i autobuse povremenog prijevoza, te prijedlog pristojbi za parkiranje vozila.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. travanj 2024 08:28