stdClass Object ( [id] => 87167 [title] => OPASNA ŠTEDNJA Kune bježe ako se ne ulaže u marketing [alias] => opasna-stednja-kune-bjeze-ako-se-ne-ulaze-u-marketing [catid] => 244 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Tim ulaganjem povećava se prednost nad konkurencijom, o tome bi uprave tvrtke morale voditi računa, poručuje Slaven Fischer iz HURA-e

Prema procjeni Hrvatske udruge reklamnih agencija (HURA), 2009. godina donijela je pad oglašavanja između 20 i 25 posto u odnosu na godinu prije, dok za 2010. očekuju održanje medijskog budžeta na razini 2009. godine, odnosno oko 1,65 milijardi kuna neto investicija.

Naime, tijekom 2008. godine neto vrijednost iznosila je 2,43 milijarde kuna, od čega 900 milijuna, odnosno 47 posto za televiziju, 700 milijuna ili 34 posto prema tisku, dok se na egzaktnoj statistici između medija još uvijek radi - kaže Slaven Fischer, predsjednik uprave HURA-e, dodavši i kako će zbog rasta penetracije, te popularnosti socijalnih mreža, internet bez dvojbe rasti dvoznamenkasto, ali s obzirom na ukupno malu brojku, to još uvijek neće bitno utjecati na generalnu sliku.

Sadržaj prodaje medije

No, iako su tehnologija, odnosno internet i digitalizacija audiovizualnih medija bitno promijenile navike i načine konzumacije medija, pojašnjava Fischer, još smo jako daleko od “smrti tiskanih medija” kako se nedavno moglo iščitati u nekim bombastičnim naslovima i to upravo u tisku.

 - Stvar je vrlo jednostavna. Preživjet će oni mediji koji će biti u stanju ponuditi relevantan, zanimljiv sadržaj bez obzira na to slušate li ga vozeći se na posao, nalazite ga na zaslonu mobitela ili ga čitate zavaljeni u naslonjaču - tvrdi Fischer.

 No na činjenicu “preživljavanja” pojedinih medija, ali i oglašavanja u tim istim medijima, nameće se još jedan faktor, odnosno činjenica kako velik broj kompanija u vremenima recesije i krize prvo zakida marketing, odnosno štedi na oglašavanju, smatrajući kako bi na taj nači zadržali koju kunu više. Fischer se s takvom teorijom ne slaže, pa takvu praksu, kojom se mnogi vode, apsolutno odbija.

- Bez obzira vodi li netko mali obiteljski hotel ili je član uprave brodogradilišta, mora ulagati u marketing. Na taj način povećava prednost nad konkurencijom, a recesiju prihvaća kao vrijeme za redistribuciju vrijednosti te prigodu da se napravi puno više negoli u vremenima konjunkture - veli predsjednik Uprave.

I sniženje cijena općenito, osim ako se ne radi o radikalnom repozicioniranju na tržištu, obično je potez koji daje rezultate samo na kratke staze, pojašnjava, a na takav potez konkurencija će vrlo brzo reagirati i jedini efekt bit će spiralna deflacija cijele kategorije.

 - Većina poslovnjaka radi sa sve manjim marginama, a smanjenje cijena znači smanjivanje prihoda, a smanjenje prihoda manje investicija u razvoj i resurse, manje plaće i motiviranost zaposlenika, manje ulaganje u marketing te kao posljedicu - nižu konkurentnost. Odnosno, drugim riječima rečeno - vrlo opasan proces ako nije strogo kontroliran kroz stalnu optimizaciju - kaže Fischer.

Marketinški izazovi

Lokalno tržište na prekretnici je kao i globalno, uvjetovano je cijelim nizom promjena, no tri su ipak najvažnije. Prva kategorija, ona silazne promjene kao direktna posljedica krize, dogodila se, veli, na razini ponašanja potrošača.

 - To zapravo uključuje odgađanje većih investicija - recimo automobila, stanova i namještaja, druga silazna putanja vezuje se uz odustajanje od premium brandova i kupuje se “klasa” ispod, sve do razine trgovačkih marki, no postoji i ona uzlazna u specifičnim kategorijama – kada se umjesto izlaska u restoran gdje biste pili jeftinije vino, pozovu prijatelji doma pa se za tu prigodu kupuje skuplje vino - pojašnjava Fischer.

Još su važnije promjene, napominje, potpomognute tehnologijom, koje recesija nije uvjetovala, već ih je samo akcelerirala.

- Možda mreže poput Facebooka, Twittera ili Shout’ema još uvijek ne izgledaju kao ozbiljan biznis model, no jasno pokazuju vrlo ozbiljan društveni trend koji više nije samo želja za povezanosti, već interakcija, gdje ljudi upotrebljavajući tehnologiju zadovoljavaju potrebe međusobno, zaobilazeći korporacije i vrlo konkretno mijenjajući tržište - kaže Fischer.

Posljednji trendovi pokazuju i sve veće oglašavanje mobitelom, no kako u takvim slučajevima nije dopušteno slati komercijalnu poruku bez pristanka osobe, kaže Fischer, glavni izazov bio je iznaći motivaciju da osoba sama traga za komercijalnim sadržajem.

- Iako je to izgledalo kao traženje “bijelog kita na horizonu” za kojeg znate da je tamo, ali ga nitko nije vidio, stvari su se promijenile kada je tehnologija dala odgovor kroz aplikacije za mobitele i web stranice prilagođene zaslonima mobitela. Doduše, za iPhone na svjetskom tržištu postoji već sto tisuća aplikacija, Hrvatska je u tomu malo tržište gdje je lokalni razvoj skup s obzirom na potencijalni broj korisnika pa stoga u tom smislu “kaskamo” - kaže Fischer, napominjući kako bi ova godina ipak morala donijeti neke promjene.

Dobre vijesti

Britanska mjerenja za ključna europska tržišta 2009. godinu u oglašavanju prognozirala su pad od 11,9 posto u odnosu na godinu prije, dok je u SAD-u prognoziran pad od 12,9 posto.

Za 2010. godinu Britanci predviđaju slične rezultate kao i u 2008. godini, dok su Amerikanci oprezniji i govore o povećanju od desetak posto u odnosu na 2009. godinu.

U svakom slučaju, kaže Fischer, s obzirom na otvoreno hrvatsko tržište, to su jako dobre vijesti.

 

Kampanja: Bez reklame proizvodi umiru

Na pad ulaganja u marketing i HURA je odgovorila oglasom nadgrobnog spomenika, odnosno kampanjom “Bez reklame proizvodi umiru”, a cilj toga, veli predsjednik HURA-e, bio je da se svaki direktor marketinga pri definiranju planova za ovu godinu sjeti te reklame, no ne samo oni, već i najšira publika jer bez njih proizvodi umiru.

Reakcije su bile podijeljenje, neki su to smatrali potpuno morbidnim, no najbolja reakcija dobivena je od medija, koji su, kaže, nepodijeljeno za kampanju besplatno ustupili više od 1,5 milijuna kuna oglasnog prostora.

 

Zahtjevi tržišta

Kako i gdje najviše oglašavaju svoje proizvode, iz Vipneta nisu htjeli komentirati, tek rečenica da svake godine prilagođavaju marketinški budžet zahtjevima tržišta i komunikacijskim potrebama, dok iz HT-a vele kako je televizija kao medij još uvijek dominantan tako da većinu oglašivačkog budžeta troše baš tamo.

No porastom broja korisnika interneta, raste im i udjel oglašavanja na netu jer se radi o mediju koji omogućava bolje targetiranje korisnika.

 

 


 

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Tim ulaganjem povećava se prednost nad konkurencijom, o tome bi uprave tvrtke morale voditi računa, poručuje Slaven Fischer iz HURA-e [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => u doba krize prvo su smanjeni budžeti za oglašavanje [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2010-02-03 10:47:10 [created_by] => 30 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2010-02-03 10:52:14 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2010-02-03 10:47:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 2492 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 244 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz poslovnog sektora [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, poslovni sektor, biznis, business [secure] => 0 [page_title] => Biznis [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 1 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2010/02/03/Biznis/PLAKATI2-020210.1.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "700x465" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 244 [name] => Biznis [alias] => biznis [description] => [parent] => 119 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 5 [params] => {"inheritFrom":"119","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38296166 Threads: 5 Questions: 7091293260 Slow queries: 3298744 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 608182452 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 58 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /vijesti/biznis ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /vijesti/biznis/opasna-stednja-kune-bjeze-ako-se-ne-ulaze-u-marketing-87167 [printLink] => /vijesti/biznis/opasna-stednja-kune-bjeze-ako-se-ne-ulaze-u-marketing-87167?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 522423 [name] => oglašavanje [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => oglasavanje [link] => /tag/oglasavanje ) [1] => stdClass Object ( [id] => 385857 [name] => marketing [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => marketing [link] => /tag/marketing ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Tim ulaganjem povećava se prednost nad konkurencijom, o tome bi uprave tvrtke morale voditi računa, poručuje Slaven Fischer iz HURA-e [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => u doba krize prvo su smanjeni budžeti za oglašavanje [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => OPASNA ŠTEDNJA Kune bježe ako se ne ulaže u marketing [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-13-17-21-26-30 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/02/03/Biznis/PLAKATI2-020210.1.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/02/03/Biznis/PLAKATI2-020210.1.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Tim ulaganjem povećava se prednost nad konkurencijom, o tome bi uprave tvrtke morale voditi računa, poručuje Slaven Fischer iz HURA-e

Prema procjeni Hrvatske udruge reklamnih agencija (HURA), 2009. godina donijela je pad oglašavanja između 20 i 25 posto u odnosu na godinu prije, dok za 2010. očekuju održanje medijskog budžeta na razini 2009. godine, odnosno oko 1,65 milijardi kuna neto investicija.

Naime, tijekom 2008. godine neto vrijednost iznosila je 2,43 milijarde kuna, od čega 900 milijuna, odnosno 47 posto za televiziju, 700 milijuna ili 34 posto prema tisku, dok se na egzaktnoj statistici između medija još uvijek radi - kaže Slaven Fischer, predsjednik uprave HURA-e, dodavši i kako će zbog rasta penetracije, te popularnosti socijalnih mreža, internet bez dvojbe rasti dvoznamenkasto, ali s obzirom na ukupno malu brojku, to još uvijek neće bitno utjecati na generalnu sliku.

Sadržaj prodaje medije

No, iako su tehnologija, odnosno internet i digitalizacija audiovizualnih medija bitno promijenile navike i načine konzumacije medija, pojašnjava Fischer, još smo jako daleko od “smrti tiskanih medija” kako se nedavno moglo iščitati u nekim bombastičnim naslovima i to upravo u tisku.

 - Stvar je vrlo jednostavna. Preživjet će oni mediji koji će biti u stanju ponuditi relevantan, zanimljiv sadržaj bez obzira na to slušate li ga vozeći se na posao, nalazite ga na zaslonu mobitela ili ga čitate zavaljeni u naslonjaču - tvrdi Fischer.

 No na činjenicu “preživljavanja” pojedinih medija, ali i oglašavanja u tim istim medijima, nameće se još jedan faktor, odnosno činjenica kako velik broj kompanija u vremenima recesije i krize prvo zakida marketing, odnosno štedi na oglašavanju, smatrajući kako bi na taj nači zadržali koju kunu više. Fischer se s takvom teorijom ne slaže, pa takvu praksu, kojom se mnogi vode, apsolutno odbija.

- Bez obzira vodi li netko mali obiteljski hotel ili je član uprave brodogradilišta, mora ulagati u marketing. Na taj način povećava prednost nad konkurencijom, a recesiju prihvaća kao vrijeme za redistribuciju vrijednosti te prigodu da se napravi puno više negoli u vremenima konjunkture - veli predsjednik Uprave.

I sniženje cijena općenito, osim ako se ne radi o radikalnom repozicioniranju na tržištu, obično je potez koji daje rezultate samo na kratke staze, pojašnjava, a na takav potez konkurencija će vrlo brzo reagirati i jedini efekt bit će spiralna deflacija cijele kategorije.

 - Većina poslovnjaka radi sa sve manjim marginama, a smanjenje cijena znači smanjivanje prihoda, a smanjenje prihoda manje investicija u razvoj i resurse, manje plaće i motiviranost zaposlenika, manje ulaganje u marketing te kao posljedicu - nižu konkurentnost. Odnosno, drugim riječima rečeno - vrlo opasan proces ako nije strogo kontroliran kroz stalnu optimizaciju - kaže Fischer.

Marketinški izazovi

Lokalno tržište na prekretnici je kao i globalno, uvjetovano je cijelim nizom promjena, no tri su ipak najvažnije. Prva kategorija, ona silazne promjene kao direktna posljedica krize, dogodila se, veli, na razini ponašanja potrošača.

 - To zapravo uključuje odgađanje većih investicija - recimo automobila, stanova i namještaja, druga silazna putanja vezuje se uz odustajanje od premium brandova i kupuje se “klasa” ispod, sve do razine trgovačkih marki, no postoji i ona uzlazna u specifičnim kategorijama – kada se umjesto izlaska u restoran gdje biste pili jeftinije vino, pozovu prijatelji doma pa se za tu prigodu kupuje skuplje vino - pojašnjava Fischer.

Još su važnije promjene, napominje, potpomognute tehnologijom, koje recesija nije uvjetovala, već ih je samo akcelerirala.

- Možda mreže poput Facebooka, Twittera ili Shout’ema još uvijek ne izgledaju kao ozbiljan biznis model, no jasno pokazuju vrlo ozbiljan društveni trend koji više nije samo želja za povezanosti, već interakcija, gdje ljudi upotrebljavajući tehnologiju zadovoljavaju potrebe međusobno, zaobilazeći korporacije i vrlo konkretno mijenjajući tržište - kaže Fischer.

Posljednji trendovi pokazuju i sve veće oglašavanje mobitelom, no kako u takvim slučajevima nije dopušteno slati komercijalnu poruku bez pristanka osobe, kaže Fischer, glavni izazov bio je iznaći motivaciju da osoba sama traga za komercijalnim sadržajem.

- Iako je to izgledalo kao traženje “bijelog kita na horizonu” za kojeg znate da je tamo, ali ga nitko nije vidio, stvari su se promijenile kada je tehnologija dala odgovor kroz aplikacije za mobitele i web stranice prilagođene zaslonima mobitela. Doduše, za iPhone na svjetskom tržištu postoji već sto tisuća aplikacija, Hrvatska je u tomu malo tržište gdje je lokalni razvoj skup s obzirom na potencijalni broj korisnika pa stoga u tom smislu “kaskamo” - kaže Fischer, napominjući kako bi ova godina ipak morala donijeti neke promjene.

Dobre vijesti

Britanska mjerenja za ključna europska tržišta 2009. godinu u oglašavanju prognozirala su pad od 11,9 posto u odnosu na godinu prije, dok je u SAD-u prognoziran pad od 12,9 posto.

Za 2010. godinu Britanci predviđaju slične rezultate kao i u 2008. godini, dok su Amerikanci oprezniji i govore o povećanju od desetak posto u odnosu na 2009. godinu.

U svakom slučaju, kaže Fischer, s obzirom na otvoreno hrvatsko tržište, to su jako dobre vijesti.

 

Kampanja: Bez reklame proizvodi umiru

Na pad ulaganja u marketing i HURA je odgovorila oglasom nadgrobnog spomenika, odnosno kampanjom “Bez reklame proizvodi umiru”, a cilj toga, veli predsjednik HURA-e, bio je da se svaki direktor marketinga pri definiranju planova za ovu godinu sjeti te reklame, no ne samo oni, već i najšira publika jer bez njih proizvodi umiru.

Reakcije su bile podijeljenje, neki su to smatrali potpuno morbidnim, no najbolja reakcija dobivena je od medija, koji su, kaže, nepodijeljeno za kampanju besplatno ustupili više od 1,5 milijuna kuna oglasnog prostora.

 

Zahtjevi tržišta

Kako i gdje najviše oglašavaju svoje proizvode, iz Vipneta nisu htjeli komentirati, tek rečenica da svake godine prilagođavaju marketinški budžet zahtjevima tržišta i komunikacijskim potrebama, dok iz HT-a vele kako je televizija kao medij još uvijek dominantan tako da većinu oglašivačkog budžeta troše baš tamo.

No porastom broja korisnika interneta, raste im i udjel oglašavanja na netu jer se radi o mediju koji omogućava bolje targetiranje korisnika.

 

 


 

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/biznis/opasna-stednja-kune-bjeze-ako-se-ne-ulaze-u-marketing-87167 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=ab7e10ec84d0ba50b148b276ab5ec59573558378 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=OPASNA+%C5%A0TEDNJA+Kune+bje%C5%BEe+ako+se+ne+ula%C5%BEe+u+marketing&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fbiznis%2Fopasna-stednja-kune-bjeze-ako-se-ne-ulaze-u-marketing-87167 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fbiznis%2Fopasna-stednja-kune-bjeze-ako-se-ne-ulaze-u-marketing-87167 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Tim ulaganjem povećava se prednost nad konkurencijom, o tome bi uprave tvrtke morale voditi računa, poručuje Slaven Fischer iz HURA-e [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => u doba krize prvo su smanjeni budžeti za oglašavanje [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Biznisu doba krize prvo su smanjeni budžeti za oglašavanje

OPASNA ŠTEDNJA Kune bježe ako se ne ulaže u marketing

Piše PSD.
3. veljače 2010. - 11:47

Tim ulaganjem povećava se prednost nad konkurencijom, o tome bi uprave tvrtke morale voditi računa, poručuje Slaven Fischer iz HURA-e

Prema procjeni Hrvatske udruge reklamnih agencija (HURA), 2009. godina donijela je pad oglašavanja između 20 i 25 posto u odnosu na godinu prije, dok za 2010. očekuju održanje medijskog budžeta na razini 2009. godine, odnosno oko 1,65 milijardi kuna neto investicija.

Naime, tijekom 2008. godine neto vrijednost iznosila je 2,43 milijarde kuna, od čega 900 milijuna, odnosno 47 posto za televiziju, 700 milijuna ili 34 posto prema tisku, dok se na egzaktnoj statistici između medija još uvijek radi - kaže Slaven Fischer, predsjednik uprave HURA-e, dodavši i k...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. svibanj 2024 19:21