StoryEditor
Biznishrvatski brend

‘Od staje do ‘Prime‘ nije bio lak put‘: razgovarali smo s Renatom Radićem, najvećim proizvođačem namještaja na području bivše Jugoslavije

5. srpnja 2020. - 15:15
Renato Radić‘Prima‘

U 25 godina obitelj Radić prošla je put od male radionice u Bjelovaru do najvećeg proizvođača namještaja u Hrvatskoj, pa čak i šire. Danas u njihovoj "Prima grupi" posluje osam tvornica i dvije maloprodajne mreže sa 67 trgovina, a zapošljavaju dvije tisuće radnika. Osim u Hrvatskoj, proširili su se na Makedoniju (osam salona), te tržišta Bosne i Hercegovine i Slovenije, a njihove proizvode može se kupiti u većini članica Europske unije.

– Mi smo u ovom trenutku najveća "namještajska" grupa na području zemalja bivše Jugoslavije – reći će Renato Radić, ne odveć eksponirani direktor i vlasnik "Prima grupe", čija je poslovna misija, kako sam kaže, "pokazati da je hrvatski namještaj poželjan, kvalitetan i moderan".

Ključna 1995.

Radići su podrijetlom iz Banje Luke. Prije nego što su se doselili u Bjelovar, u rodnom kraju bavili su se stočarstvom. Iako su devedesetih godina prošlog stoljeća drvna industrija i njezin najzahtjevniji segment – proizvodnja namještaja, u Hrvatskoj bili otpisivani kao neprofitni, odlučili su zaplivati tim vodama.

– Kao obitelj davno smo se u Banjoj Luci zaista počeli baviti stočarstvom. Ratne okolnosti dovele su nas početkom devedesetih u Bjelovar, gdje smo sasvim slučajno počeli s proizvodnjom namještaja na jednom vrlo jednostavnom stroju i u početku smo proizvode plasirali kroz veleprodaju. Kroz vrijeme smo primijetili da je maloprodaja, uz širenje proizvodnje, ono što zaokružuje poslovnu filozofiju bavljenja namještajem.

Sve je to započeo 1995. godine moj otac, a brat i ja smo nastavili model širenja maloprodajne mreže i svih proizvodnja namještaja, od pločastog do masivnog te tapeciranog. Razvijali smo posao gledajući uvijek nekoliko koraka unaprijed, s točnom vizijom za budućnost. Sve nam je to pomoglo da lakše pronađemo i zadržimo mjesto "Prime" na tržištu. "Prima" jest obiteljska tvrtka, ali najviše zbog činjenice da sa svojim zaposlenicima živimo i poštujemo obiteljske vrijednosti. I naš poznati slogan to kaže – pojašnjava Radić.

A koliko im je teško pridobiti kupce za jedan hrvatski brend, pogotovo što je uvozni namještaj bio uvelike preplavio naše tržište?
– Prima je na tržištu već 25 godina, a puno desetljeće uložili smo u pozicioniranje "Prime" kao poželjnog mjesta za kupovinu. Predrasude prema našem brendu bile su brojne i znali smo da će biti potrebno uložiti puno vremena i truda u mijenjanje te percepcije. Naša priča mijenjala se postupno, ali cijelo smo vrijeme bili sigurni u kojem smjeru razvijamo našu ponudu i dizajn. "Prima" nije nastala preko noći. Izlaganjem na najjačim sajmovima namještaja diljem Europe, uspjeli smo doprijeti do izvoznih partnera. Naše izvozne aktivnosti su ubrzale naš interni razvoj proizvoda i nametnule nam zadaću da se na tako zahtjevnim tržištima potvrdimo kao proizvođač.

Na tim tržištima je prisutna globalna konkurencija i pozicionirati se među svima njima je bio poslovni izazov koji već punih 10 godina s uspjehom raste i razvija se. S ponosom ističemo da su naši izvozni kupci najveće europske maloprodajne mreže koje biraju nekoliko puta godišnje naše kolekcije namještaja koje razvijamo u skladu s trendovima na tržištu – odgovorit će vlasnik "Prime".

Doprinosi za plaće

U pričama poput ove uvijek se nameće i usporedba koliko je u Hrvatskoj lakše, odnosno teže poslovati nego drugdje.
– S obzirom na naš vertikalni poslovni model, teško nam je potpuno uspoređivati poslovanje naše grupe s mogućim okolnostima poslovanja u drugim zemljama. No već sada možemo reći da su doprinosi na plaće u Hrvatskoj relativno najveći. Posebno to vidimo kao problem jer je proizvodnja namještaja radno intenzivna i uglavnom pozicionirana u ruralnim područjima.

S druge strane, u Hrvatskoj proizvođači namještaja putem ugovora s Hrvatskim šumama imaju mogućnost dobave vrlo kvalitetnih sirovina, hrvatskog hrasta i bukve, koji su vrlo cijenjeni na EU tržištima namještaja. No ne postoji program subvencioniranja energenata za prerađivače drvnih sirovina, kao u Austriji, kao što nije realno očekivati devalvaciju kune koju bi hrvatski izvoznici s radošću dočekali, a čime je poljska vlada pomogla svojoj industriji namještaja – navodi naš sugovornik.

I njemu je, kao i konkurenciji, koronavirus poremetio mnoge planove. Možda i najizraženije, što se barem RH tiče, u Dalmaciji, gdje je zahuktali turistički segment proteklih godina nosio većinu prodaje. Ipak, iznenadio nas je odgovorom:

– Epidemija je utjecala na sve segmente gospodarstva, a neizvjesnost i mjere zaštite od koronavirusa na kraju su mnoge dočekale potpuno nepripremljene. Kada saloni nisu radili, namještaj se kupovao online, a nakon otvorenja mnogi su odlučili uložiti upravo u uređenje domova, vikendica i apartmana. Ljudi su promijenili prioritete i navike, no namještaj je uvijek nešto u što su spremni uložiti.

Mi smo snagu web-trgovine doživjeli tek u vrijeme epidemije. Za nas je fokus uvijek bio salon i kontakt s kupcem. Kada se gleda prodaja namještaja, internetska trgovina nikada u potpunosti ne može zamijeniti salone jer namještaj volimo vidjeti i isprobati uživo. Internetska ponuda je ipak važna jer kupac danas prije dolaska na prodajna mjesta ima priliku provjeriti cjelovitu ponudu, mogućnosti kombiniranja unutar različitih programa, mogućnosti odabira dekora ili tkanina.

Web-shopovi su sigurno budućnost kupnje za brojna tržišta i brojne robne grupe, no kada nema ograničenja kretanja i mjera zatvaranja salona, mislimo da će "Primini" kupci uvijek u konačnici preferirati dolazak u salon.

Vladine mjere

U svojim ste rijetkim istupima posljednjih mjeseci i kudili i hvalili mjere koje je hrvatska Vlada donosila za očuvanje radnih mjesta i spas proizvodnje. Jesu li one ipak pomogle da se na koncu ostane iznad površine?
– Mjere koje je Vlada na kraju donijela su one koje su od nje i tražene. Presudno je bilo da one budu i pravodobne. Zahvaljujući tim mjerama uspjeli smo u onom što nam je bilo najvažnije – očuvanje radnih mjesta.

Nakon rekordne prošle godine, mi smo za 2020. imali velike planove. Promet se vraća, mi se oporavljamo, saloni i proizvodnja rade. Voljeli bismo, kao i svi, da do ovoga nije došlo, ali zahvaljujući mjerama Vlade uspjeli smo se ponovno vratiti na cilj koji smo sebi zacrtali. Vjerujemo da "Primu" očekuju novi rekordi i uspjesi u bliskoj budućnosti – optimističan je najveći hrvatski proizvođač namještaja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

30. kolovoz 2020 15:12