StoryEditor
BiznisRAST ONLINE TRGOVINE

Nikad više paketa: u svega tri mjeseca u Hrvatskoj dostavljeno ih je čak 7 milijuna! U internetskim trgovinama građani najviše kupuju odjeću i obuću

16. rujna 2020. - 19:31
Ronald Goršić/Cropix

Nikad više paketa isporučeno je građanima Hrvatske u drugom kvartalu ove godine: dostavljeno je 7,1 milijun paketa, što je oko 21 posto više nego u prethodnom tromjesečju i ujedno najveći broj u jednom tromjesečju do sada. Kažu to iz Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti (HAKOM), dok iz Hrvatske gospodarske komore (HGK) navode da je online trgovina u zemlji rasla u prvom polugodištu po visokim stopama od 13,9 posto, pri čemu se za sedam puta povećala internetska prodaja svježe hrane.

Jednima je kriza prilika, drugima propast, tako je uvijek bilo i bit će, pa i u korona-krizi koja je pogodila svijet. Kriza koju je izazvao COVID-19 zaključavši ekonomije mnogih zemalja svijeta, što je bilo neviđeno, u ponečemu nalikuje svim krizama: jednima su prihodi presušili, a drugi padaju od posla.

Dok se kupci sele na internetske trgovine, podižući time posao dostavljačima paketa, podaci Porezne uprave govore da je od izbijanja epidemije, od 24. veljače do 13. rujna, u usporedbi s istim lanjskim razdobljem, u kompletnoj trgovini broj računa smanjen za 21 posto, dok je vrijednost tih računa pala za 10 posto ili za 7,6 milijardi kuna, na 67,8 milijardi kuna.

Iz Hrvatske gospodarske komore navode da se potrošačke navike od zaključavanja ekonomije mijenjaju i sve više ljudi zbog situacije s koronavirusom pribjegava kupnji online.

Svježa hrana - rekordno

Tomislava Ravlić, direktorica Sektora za trgovinu HGK-a, kaže da prvi podaci pokazuju da je u mjesec dana od početka pandemije online trgovina u zemlji narasla i do 15 posto, što je veliki skok ako znamo da je do sada na godišnjoj razini rasla oko 12 posto. Taj se trend nastavio i u sljedećim mjesecima, pa je online trgovina prosječno u prvom polugodištu 2020. narasla 13,9 posto, koliko su izmjerili u Državnom zavodu za statistiku.

U internetskim trgovinama građani iz udobnosti doma najviše kupuju odjeću, obuću i potrepštine za kuću, a iz Hrvatske gospodarske komore ističu da je osjetno rasla i prodaja svježe hrane lokalnih proizvođača.

– Od zatvaranja gospodarstva u ožujku do kraja travnja ove godine online trgovina svježom hranom rasla je i do sedam puta više nego inače, a mnogi trgovci prilagođavali su svoje kanale prodaje upravo na online – kaže Tomislava Ravlić. Korona je internetsku trgovinu dovela do velikog zaokreta jer su se prije pandemije na takav način najviše kupovala putovanja i smještaj, na što je otpadalo 54 posto trgovine, te ulaznice za zabavne sadržaje u 41 posto kupnji. Sada upravo ti sektori, koje su nekad online kupci najviše tražili, bilježe najveći pad zbog ograničenog kretanja i zabrana okupljanja.

Korona-kriza je ubrzala već postojeće globalne trendove u navikama i ponašanju potrošača, zbog čega se klasična trgovina mijenja te se spaja s novim tehnologijama i prelazi na modele koji se kombiniraju s online trgovinom.

Neke velike svjetske kompanije u potpunosti su svoje poslovanje preselile na web-shopove i u sljedećih pet do deset godina najavljuju zatvaranje fizičkih prodavaonica na svim razinama poslovanja, objašnjavaju iz HGK-a.

Velik rast prihoda

Loše su to vijesti za one čija će radna mjesta nestati u prelasku na internetsku trgovinu, a dobre za one koji se bave paketnom dostavom.

Tako iz HAKOM-a navode da su 22 davatelja poštanskih usluga u Hrvatskoj, od kojih je s 82 posto udjela najveća Hrvatska pošta, u drugom tromjesečju ostvarila 63,8 milijuna ili 12 milijuna poštanskih usluga manje nego u prethodnom tromjesečju, ali su im prihodi povećani zbog rasta paketskih usluga povezanih s internetskom trgovinom.

Tako su imali manje pismovnih pošiljaka i tiskanica, ali se povećala potražnja za paketnim uslugama koju je generirala je internetska trgovina.

Osim toga, iz HAKOM-a ističu da je u drugom tromjesečju bilo dostavljeno 7,1 milijun paketa, što je oko 21 posto više nego u prethodnom tromjesečju, a ujedno i najveći broj dostavljenih paketa u jednom tromjesečju do sada. Smanjenje ukupnog broja usluga u drugom tromjesečju nije utjecalo na ostvarenje ukupnih prihoda, koji su u odnosu na prethodno tromjesečje bili veći za oko jedan posto i rezultat su većeg broja ostvarenih visokovrijednih usluga, kojih je bilo 23 posto više nego u prethodnom tromjesečju.

Time su prvi put prihodi od obavljanja ostalih poštanskih usluga bili veći od prihoda ostvarenih od univerzalne usluge.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

16. rujan 2020 19:32