StoryEditor
Biznisuspjeh infobipa

Naš gost urednik, znanstvenik Ivan Đikić, bira priču za vas. Riječ je o čudu iz Vodnjana, tvrtki rođenoj u garaži - vrijednoj više od milijardu dolara

28. rujna 2020. - 18:50
Splitski ured InfobipaBožidar Vukičević/Cropix

Prof. dr. sc. Ivan Đikić prvi je naš gost urednik. Riječ je o rubrici u kojoj ugledne osobe biraju priču koju bi rado pročitali u Slobodnoj Dalmaciji. Jedini uvjet eminentnog znanstvenika bio je sljedeći: "Pišite o nečem pozitivnom i motivirajućem, o ljudima koji nude originalnost i kvalitetu." Kao najbolji primjer izdvojio je uspješnu IT tvrtku Infobip iz Vodnjana.

Pa, profesore, nadamo se da ćete uživati čitajući...

Četvrtak 17. rujna ostat će zapisan u povijesti "hrvatskog techa". Otkad je Lijepe naše nisu se dogodile toliko bombastične vijesti (u jednom danu) za domaće tvrtke koje se bave visokom tehnologijom.

Prvo ona o "braku" Mate Rimca i Bugattija (eventualno preuzimanje u režiji Volkswagena), a potom i akvizicija Nanobita od strane švedskog Stillfronta, diva iz svijeta mobilnih igara, teška 148 milijuna dolara. Uistinu se radi o datumu za pamćenje.

A kao svojevrstan uvod, sredinom ovog ljeta eksplodirala je i vijest o ulaganju američkog fonda One Equity Partners u tvrtku Infobip. Investicija od 200 milijuna dolara prebacila je tako Infobip, jednu od najvećih, ako ne i najveću hrvatsku IT firmu, preko milijarde dolara što se vrijednosti tiče.

Jedan od osnivača Infobipa (uz Silvija i Roberta Kutića), Izabel Jelenić, tehnički direktor vodnjanske IT tvrtke, nije krio zadovoljstvo što je niz dobih vijesti iz svijeta IT-ja i tehnologije nastavljen:

- Drago mi je da ima sve više tih lijepih, odličnih i pozitivnih priča iz Hrvatske. One potvrđuju naš golem potencijal u IT industriji. Također, drago mi je da je IT zajednica u fokusu, jer pokazuje smjer kako treba razmišljati i kojim putem treba ići. Uvjeren sam da je ovo samo početak, da nas čeka još mnogo takvih postignuća i puno nekih novih Infobipa, Rimaca i Nanobita u budućnosti.

Kako smo počeli

Što se Infobipa tiče, sve je počelo klasičnom "origin story", pričom o postanku. Američki scenarij počeo se odvijati tamo 2006. godine kada su Jelenić i Silvio Kutić pokrenuli svoj biznis iz, a odakle drugo nego iz – jedne vodnjanske garaže.

Ideja o Infobipu zapravo se zakotrljala 2002. te je ovaj IT div koji se bavi pružanjem usluge mobilnih komunikacija u oblaku (cloud) za poslovne korisnike svoju punoljetnost dočekao "težak" više od milijardu dolara, s prošlogodišnjim prihodom s više od 600 milijuna eura, s više od 60 ureda diljem svijeta (od kojih je jedan i u Splitu) te s više od 2400 zaposlenih.

image
Izabel Jelenić
Infobip

Rekli bi mnogi - prilično divlja vožnja. No, je li taj poslovni put uistinu bio "predinamičan" ili se sve odvijalo po nekakvom planu?

- Hm, interesantno pitanje. Pa bilo je jako zanimljivo, ispunjeno svakakvim trenucima i doživljajima. Krenuli smo iz garaže i zapravo nismo nikada u tim počecima pričali o očekivanjima. Vidjeli smo da ima puno posla, pokušavali ga odraditi, kako je vrijeme protjecalo, shvaćali smo da zapravo posla ima sve više, krenuli smo zapošljavati ljude i boriti se sa svime što rast donosi.

I evo, čovjek se i ne okrene, a prođe 15 godina. Bilo je svega, i smijeha i tuge, i veselja i panike, u svakom slučaju jedno fantastično iskustvo, puno smo toga prošli i proživjeli. Da čujete samo Silvija kad priča o doživljajima iz Latinske Amerike ili Afrike...

Sigurno da je bilo turbulentno, ali iz svega smo se trudili nešto naučiti i ići dalje. Bilo je puno promjena, tržište se stalno mijenja, praktički cijele industrije nastaju i nestaju, mi se trudimo biti korak ispred.

Pratiti, ali i postavljati trendove, implementirati nove ideje, pratiti i tehnološki i organizacijski sve te doista silne promjene u svijetu komunikacija. Ono čega se i dalje držimo je da su stvarno naša inovacija, naši inženjeri ono što nas gura naprijed i što je zapravo pokretačka snaga čitavog Infobipa.

Pokretačka snaga

Pandemija koronavirusa pokazala je, ako ništa drugo, koliko se zapravo stvari može napraviti online. Dapače, ubrzala je digitalizaciju velikog broja poslovanja i gomile ljudi. Smatrate li da je ovo idealna prilika da se nastupi Hrvatskoj vladi s nekakvim strateškim dokumentom koji bi IT u Hrvatskoj podigao na razinu da bude još kvalitetniji i konkurentniji u svijetu. Sposobne ljude imamo, kako developere s jednog kraja spektra, tako i poduzetnike s drugog.
No, postoji li nešto što nas koči i što bi to po vašemu mišljenju moglo biti?

- Cijela IT industrija pokazuje se kao velika pokretačka snaga Hrvatske, koja za sobom može povući i ostale grane. Ova zemlja ima puno pametnih, stručnih i kvalitetnih ljudi. Bogati smo i stručnjacima najviše razine. To je razlog zašto smo u Infobipu otvorili urede na četiri lokacije u Hrvatskoj.

IT je budućnost i bilo bi potrebno što više napora uložiti da se mladim ljudima omogući da rade iz Hrvatske i ostanu ovdje živjeti, stvarati i raditi na vrhunskim projektima. Ovdje je lijepo, na malom prostoru imamo sve što je potrebno, jedinstvenu prirodu uz more i planinske dijelove.

Pustimo li IT sektor da se potpuno razmaše, ovo može biti savršeno mjesto za život. Što se više napravi u tom smjeru, to će sigurno biti korisnije za društvo i zajednicu, na lokalnoj i nacionalnoj razini. IT ima veliku perspektivu i nadam se da će to biti prepoznato do kraja.

image
Infobip Pangea kampus
Infobip

Kakav je vaš komentar tržišta rada u Hrvatskoj. Konkretno me zanima produkcija kadra potrebnog ne samo za vašu tvrtku, već i za ostale IT tvrtke? Kakav je postojeći "mindset" u nas što se edukacije djece tiče? Postoje velike škole programiranja, no jesu li one dovoljne da stvore potreban zamah koji bi dao vjetra u leđa IT-ju kao gospodarskoj grani ili je potrebna bliska suradnja s poduzetnicima i tvrtkama?

- Stvari se polako mijenjaju, ali ispred nas je veliki prostor za napredak. Bilo bi dobro da se u školstvo što prije implementira sustav vrijednosti koji bi nastavnike dodatno motivirao za rad i na prilagođavanje novim potrebama. Važno je prepoznati kvalitetne ljude koji rade s djecom.

Djeca su u školskim klupama u procesu formiranja i treba ih usmjeriti na prave stvari - da razmišljaju i budu kreativni. Učenje napamet je stvar prošlosti. Informacije su sada svima dostupne u istom trenu. U Infobipu surađujemo s puno fakulteta u zemlji, što nam je jako bitno.

Nastojimo vratiti zajednici iz koje smo krenuli u kojem god smislu možemo. Kroz studentske prakse, radionice i predavanja za školske uzraste želimo nekim budućim mladim inovatorima prenijeti što više znanja i iskustva. Opet, bliska suradnja s tvrtkama je jako bitna, jer omogućava mladim ljudima da vrlo rano dobiju kvalitetan uvid u to kako funkcionira realni sektor.

Da se razvijaju, ne samo u akademskom okruženju, već i u poduzetništvu – kroz razmišljanje, način pristupanja tržištu, kako implementirati svoje ideje u razgovoru s klijentima. Sve su te stvari jako bitne da bi se mlada osoba formirala i poslije lakše probijala, radila, bila kreativna, što konkurentnija na tržištu rada.

Nacionalna strategija

U Splitu ste, što je sjajno, otvorili svoj 66. ured u svijetu - i to ne "customer support", već pravi R&D centar. Tu se radi na istraživanjima s umjetnom inteligencijom, što otvara i mogućnost privlačenja i zapošljavanja ljudi iz cijele južne Hrvatske.

- Uskoro će proći i godina dana otkako smo otvorili naš splitski R&D ured. To je jedan od naših glavnih inženjerskih centara gdje smo već napravili dobar iskorak. Odlično smo startali, brzo smo se ekipirali i trenutačno brojimo 30 zaposlenika. Splitski tim čine sjajni ljudi, i to ne samo programeri, već i softver testeri, product manageri, dizajneri i presalesi.

Razvijamo visoko tehnološka komunikacijska rješenja i softverske proizvode koji se primjenjuju na globalnoj razini od strane velikih svjetskih kompanija. Jako smo zadovoljni dosadašnjim postignućima splitskog tima i uvjeren sam da će se u Splitu i u budućnosti događati jako velike stvari.

Projekcije rasta su velike, trenutačno smo u procesu zapošljavanja dodatnog broja ljudi, a zapošljavat ćemo i dalje. Također, u potrazi smo za većim prostorom u Splitu sukladno našim planovima i projekcijama našeg rasta.

image
Vedran Vukotić, voditelj splitskog ureda
Božidar Vukičević/Cropix

Postoje li kakve suradnje s drugim subjektima u pogledu razvoja umjetne inteligencije?

- U partnerstvu smo s CroAI udrugom, koje smo i član, a gdje želimo kreirati nacionalnu strategiju umjetne inteligencije, što vidimo kao ključni dokument njezina daljnjeg razvoja. Tu nam je konačni cilj profiliranje Hrvatske kao zemlje privlačne za mlade stručnjake.

Sudjelujemo na brojnim konferencijama i predavanjima, poput AI Oriented foruma, gdje izmjenjujemo znanja i iskustva s ostalim stručnjacima na tom polju. Aktivno sudjelujemo na polju razvoja umjetne inteligencije, a neki od naših softverskih proizvoda zasnivaju se upravo na tome i to je jedan od tehnoloških smjerova prema kojemu snažno idemo.

Učimo na pogreškama

Je li moguće u Hrvatskoj postići ovakav uspjeh kao što ste ga vi postigli? O.K., reći ćete da jest, no koliko toga se mora savršeno posložiti kako bi se došlo do rasta od 30 posto godišnje?

- Rast nam je ključan faktor godinama unatrag, ali ljudi su glavni pokretač, od čega sve kreće. Zaposlenici su nam najbitniji. Trudimo se imati takvu okolinu u kojoj individualne kompetencije kroz kvalitetan timski rad dolaze do izražaja. Drago nam je vidjeti sve prijave koje zaprimimo i odabrati pritom najbolje inženjere da rada s nama.

U Infobipu smo izgradili kulturu skromnosti i princip Learning by doing. Brojne stvari koje radimo svakoga dana radimo prvi put i zato neprestano učimo. Stalno pratimo kako se stvari, tehnologije i trendovi razvijaju i mijenjaju. Uvijek moramo biti spremni na promjene i učenje.

Zato nam je prisutan We are just starting mindset unutar kompanije. Na putu su prisutne i pogreške, ali nastojimo učiti iz njih i ne ponavljati one iste. Naučimo i idemo dalje.

U Hrvatskoj je moguće uspjeti, a to su već dokazale mnoge velike tvrtke poput Rimac Automobila, Infinuma, Nanobita, Photomatha i drugih. To samo pokazuje da je IT industrija u Hrvatskoj jaka i da ima veliku perspektivu. Mindset kod ljudi se mijenja, prepoznaju i cijene pozitivne stvari i priče, vesele im se. To je pravi put da nam na kraju svima bude bolje.

Investicija u Infobip inicirala je mnoge pozitivne pomake. Sada je velik broj svjetskih investitora jako zainteresiran za tvrtke iz Hrvatske i regije općenito, jer Hrvatska je sada upisana na svjetsku kartu startupova. Drago nam je da smo bili pokretači takvoga nečega. To je sada prava prilika i za druge manje startupove.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

17. siječanj 2021 07:14