StoryEditor
BiznisKRIZA JE UZDRMALA I VELIKE TRGOVCE IZ EU-a

Napuštaju nas stranci: poznati trgovački lanci se zatvaraju

Piše PSD.
10. lipnja 2013. - 19:25
Parfemi u pola cijene za kojima od srijede vlada prava jagma u jednoj Limonijevoj trgovini u Splitu, dio su priče o hrvatskom poduzeću poznatog talijanskog lanca parfumerija koji je 13. svibnja otišao u stečaj. Rasprodaje i akcije dio su plana prikupljanja sredstava iz kojih bi se trebale isplatiti plaće za sedamdesetak zaposlenih koji se nadaju da će uskoro primiti travanjske bušte.

Stečajna upraviteljica Limonija d.o.o. nije željela kazati ni riječi osim da je prvo stečajno ročište zakazano za 24. srpnja. Koliko smo uspjeli doznati, lanac parfumerija i kozmetičkih proizvoda je prošle i ove godine zatvorio devet trgovina, a ne zna se koliko će ih još biti zatvoreno od njih više od dvadeset. Problemi Limonija nisu bili samo pad standarda građana koji im je smanjio prihode, nego i konkurencija te visoke najamnine za trgovine budući nemaju nijedne u svom vlasništvu.

Prema dostupnim podacima, prošlu je godinu tvrtka bila započela sa stotinjak zaposlenih, 2011. imala je 13 milijuna kuna gubitka, a godinu dana prije 3,5 milijuna.

Novi kapital

Nije Limoni jedini bio prisiljen zagristi gorki limun; ne troše Hrvati, kako se čini ni na svoje kuće i kućne majstorije. Bricostore, francuski lanac specijaliziran za prodaju takvog asortimana roba za dom i vrt, od prvog srpnja ne posluje u Hrvatskoj: zatvaraju prodajne centre u Kaštel Sućurcu, Puli i Sesvetama, u kojima radi oko 250 radnika. Odlazak objašnjavaju time što su od samog početka poslovali s gubitkom.

Na listi onih koji su napustili ovu zemlju su i naftaši iz OMV-a. Tako je početkom godine hrvatsku podružnicu od 63 benzinske postaje kupila tvrtka Crodux derivati umirovljenog generala Ivana Čermaka. Austrijanci su se povukli uz objašnjenje da je to dio šire strategije te da im se Hrvatska ne uklapa u lanac opskrbe.

– Sve što se događa je normalno. Ta su trgovačka poduzeća došla jer im je hrvatsko tržište bilo zanimljivo, a kada je pala kupovna moć građana, odlučili su se povući. Povukao se i kozmetički lanac Sephora, američki lanac kafeterija Starbucks planirao je doći u Hrvatsku, ali su odustali zbog pada standarda građana. Pitanje je to njihovih strategija, potrošača kojima se obraćaju, imaju li snage i novca za ekspanziju.

Lidl je uložio dvije milijarde kuna u startu, imaju drugačiju strategiju i snage za ekspanziju. Pravi je problem što ljudi ostaju bez radnih mjesta i mislim da bi i država trebala regulirati maloprodajno tržište. Dobar su primjer za ljekarne, to je tržište regulirano i po pitanju opskrbe, lokacija i konkurencije – smatra Damir Novotny. Taj ekonomski analitičar ukazuje da se s ulaskom u EU utapamo u veliko tržište i da će sigurno u Hrvatsku ući novi kapital.

– Sigurno će doći trgovci koji posluju u Italiji, Sloveniji, Mađarskoj i okolnim zemljama koji poznaju ovo tržište ili posluju u susjedstvu. Stići će kapital, a moramo znati da će ih privući i naša visoka nezaposlenost.

SANJA STAPIĆ

Turci dolaze

Jedni odlaze, druge strane tvrtke dolaze. Lani je Banka Brod promijenila ime u KentBank, sjedište iz Slavonskog Broda preselila u Zagreb i započela širenje svoje mreže, te je ove godine stigla u Split i Dubrovnik.

Dio je to strategije turske Süzer Group koja je prije dvije godine preuzela tu slavonsku banku s kojom ima velike planove. A u vlasništvu Süzer Grupe su, uz tvrtke iz financijske branše, i hotel Ritz Carlton u Istanbulu, turska franšiza američkog lanca restorana Kentucky Fried Chicken te lanac Pizza Huta...


Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

30. rujan 2020 00:26