
Točno godinu dana nakon što je proglasila bankrot, najstarija putnička agencija na svijetu, britanski "Thomas Cook", koji je u stečaju u studenome prošle godine kupila kineska grupacija "Fosun Tourism Group", počela je ponovno s radom, ali isključivo kao online agencija za putovanja. Nekadašnju kompaniju koja je bila pojam u svijetu turizma zbog svoje 179 godina stare povijesti, ali i profesionalnosti i usluge koju je davala svojim putnicima, progutalo je tako novo vrijeme, pretvarajući je u platformu za internetsku prodaju.
Umjesto nekadašnjih devet tisuća zaposlenih u 560 ureda, flote zrakoplova i hotela u 16 zemalja svijeta, internetska će agencija zapošljavati 50 ljudi. Umjesto oko 19 milijuna turista godišnje, koliko su imali prije bankrota, sada planiraju servisirati i prodati odmor za oko 50 tisuća putnika.
Novo normalno
U turističkom sektoru kažu da je kinesko vlasništvo nad najpoznatijom svjetskom agencijom "novo normalno", na koje se polako svi navikavaju. Grupacija "Fosun Tourism Group" iz Šangaja bila je najveći bivši dioničar "Thomasa Cooka" i kupila ga je za 11 milijuna funti. Svjetska agencija za putovanja neslavno je propala 23. rujna 2019. godine s dugovima od devet milijardi funti, a unatoč višemjesečnim nastojanjima, nije uspjela osigurati spašavanje ni od kineskih dioničara ni od vlade Velike Britanije.
U tom trenutku bio je to veliki potres na turističkom tržištu svijeta jer je "Thomas Cook" u trenutku bankrota imao oko pola milijuna gostiju na svim stranama svijeta koji se nisu mogli vratiti kućama. Britanska je vlada tada potrošila oko 150 milijuna funti za repatrijaciju turista iz Ujedinjenog Kraljevstva i njihov povratak kući.
Sve što je godinu dana kasnije ostalo od nekadašnjeg svjetskog lidera u turizmu jest – ime. "Thomas Cook" kao internetska agencija nema više zrakoplovne tvrtke, hotele ni stotine ureda u agencijama.
Ponosno naslijeđe
Umjesto toga je u potpunosti na mreži s programom koji se zove "Spreman za Covid" i u početku će prodavati odmor samo na odredišta koja su oslobođena karantene. Zbog sve šire liste zemalja za koje Britanija traži samoizolaciju nakon povratka, novi "Thomas Cook" radi za početak samo s putovanjima u Italiju, Cipar i Tursku. Hrvatska je, uz Španjolsku, Portugal, Francusku, Maltu, sedam grčkih otoka i cijeli afrički kontinent, na popisu zemalja u "crvenoj" epidemiološkoj situaciji, u koje vlada Velike Britanije ne preporučuje putovati.
– "Thomas Cook" ima ponosno naslijeđe i nakon što smo prošle godine kupili brend, željeli smo ga što brže vratiti Velikoj Britaniji – komentirao je Jim Qian, predsjednik i izvršni direktor "Fosun Tourism Groupa".
No, ponovno pokretanje online agencije slavnog imena dolazi u vrijeme kad se turistička industrija suočava s najgorom krizom u povijesti djelatnosti. Podaci Svjetske turističke organizacije pokazuju da su međunarodna turistička putovanja pala za 65 posto u prvoj polovini godine, što je pad bez presedana. U takvoj situaciji će povratak na tržište nove agencije starog imena biti sigurno još teži i sporiji, ali čini se da su Kinezi svoje poslovne ambicije prilagodili stanju na tržištu i nemaju prevelika očekivanja.