StoryEditor
Biznisveliki pomaci

Hoće li nam trgovci napokon plaćati odštetu? Iz udruge potrošača najavljuju revoluciju: ‘Iznos će biti znatno viši od samog povrata novca‘

Piše Marijana Cvrtila
30. srpnja 2021. - 21:09

Konjetina prodavana pod teletinu, pesticidi u ekoproizvodima ili čak u sladoledu i keksićima, komadići stakla u ajvaru, salmonela u purećem mesu i ćevapima – nema zbog čega ove godine prehrambeni proizvodi određenih proizvođača nisu morali biti povučeni s polica trgovina.

Samo na stranicama Hrvatske agencije za hranu i poljoprivredu izbrojili smo više od 50 obavijesti od početka 2021. godine o opozivu ili povlačenju pojedinih neispravnih prehrambenih proizvoda za ljude, ali i stoku (npr. dopunska krmna smjesa za hranidbu tovnih i uzgojnih svinja – utvrđena bakterija salmonela), dodataka prehrani, plastičnog posuđa, ručnih ribeža, kao i kuhinjskog pribora "više vrsta" ("zbog utvrđene migracije primarnih amina").

Samo u tri dana ovog tjedna opozvana su ili povučena četiri prehrambena proizvoda.

Što jedemo i iz čega već dugo nije tek retoričko pitanje, nego i ozbiljan problem koji može ugroziti naše zdravlje. Iako su na planu zaštite potrošača u tom smislu posljednjih godina učinjeni znatni pomaci, to nije dovoljno.

Inicijativa iz Karlovca

Udruga za zaštitu potrošača "Korana" iz Karlovca odlučna je u namjeri takvim nečasnim radnjama reći dosta te mjerodavna tijela natjerati da primjerenim zakonskim rješenjima opale po džepu sve odgovorne u lancu, od proizvođača, uvoznika do trgovaca. Kako je potvrdila predsjednica udruge Marina Novaković Matanić, u ponedjeljak su predstavnici udruge u vezi s ovom temom dogovorili sastanak u Ministarstvu poljoprivrede.

– Svjedoci smo konstantnog povlačenja proizvoda s polica trgovina. Ljudi su uplašeni, pitaju se koliko je hrana koju kupuju zdrava i kvalitetna. Pozdravljamo pojačane kontrole od strane nadležnih tijela, ali želimo da se uvedu nove mjere i pojačaju kontrole do te mjere da se spriječi dolazak takvih neispravnih proizvoda u ponudu za kupce – ističe Novaković Matanić.

image
Ljudi su uplašeni, pitaju se koliko je hrana koju kupuju zdrava i kvalitetna- tvrdi predsjednica udruge
Robert Fajt/cropix

Iz udruge će, naime, tražiti da se izmijeni zakonodavni okvir, a jedna od novih mjera koje predlažu jest da se kupac neispravnog proizvoda obešteti ne samo tako da dobije povrat novca u vrijednosti kupljenog proizvoda, nego znatno više – da ima pravo na svojevrsnu naknadu štete što je takav proizvod uopće konzumirao i ugrozio svoje zdravlje.

– U ovom trenutku ne možemo kalkulirati o visini takve odštete, ali svakako bi trebalo uvesti određeno stupnjevanje ovisno o vrsti nedopuštene supstancije. Svima nam uzor može biti SAD, u kojemu se takve odštete kupcima kreću i u milijunskim iznosima. Naravno, ne kažemo da će to biti moguće i u nas, ne možemo doslovno preslikavati zakonodavstvo druge zemlje. Vidjet ćemo što će u tome smislu predložiti Ministarstvo poljoprivrede – ističe Marina Novaković Matanić. Zakon bi, dodaje, trebalo izmijeniti i na način da potrošačima bude uopće omogućeno podizanje takvih tužbi.

Lagali joj u dućanu

Što se tiče penalizacije, iz udruge traže da se rigoroznije kazne uvedu za sve sudionike koji su takav proizvod stavili na tržište (proizvođač, uvoznik, trgovac), a što se tiče pojačane kontrole, smatraju kako bi nju trebalo povećati već na carini.

– Pretpostavljamo da će Ministarstvo biti stava kako su kontrole znatno pojačane u posljednjih deset godina, ali treba reći i kako je hrana bila sigurnija prije deset godina. Mi ćemo se prije svega fokusirati na trgovačke centre. Svjedoci smo da je najveći postotak tih problematičnih proizvoda iz uvoza. No, reda treba uvesti i na tržnice, gdje najviše problema imamo s onima koji na tržište plasiraju uvezenu hranu – najavljuje Marina Novaković Matanić, koju pitamo kakva su iskustva potrošača koji se javljaju njihovoj udruzi.

– Ispričat ću vam vlastiti primjer. Prije dvije godine na polici jednog trgovačkog lanca zatekla sam mliječne proizvode kojima je rok trajanja istekao prije mjesec dana. Riječ je o kvarljivoj robi pa sam to prijavila službi u centru, a oni su rekli kako će proizvode maknuti s polica. Nakon dva dana vratila sam se u taj centar i zatekla iste te proizvode na istome mjestu. Nije mi preostalo ništa drugo nego prijaviti slučaj Državnom inspektoratu. Da su kazne veće, sumnjam da bi se netko više tako igrao sa zdravljem potrošača – kaže predsjednica potrošačke udruge "Korana".

item - id = 1116697
related id = 0 -> 1116709
related id = 1 -> 1095170
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
06. prosinac 2021 00:40